معلم نمونه استانی از شهرستان مرند معتقد است معلمی شغل انسان سازی است و بدون عشق نمی توان ازن راه را ادامه داد و در ادامه می افزاید: در ایام کرونا برای آموزش مجازی و تولید محتوا وام بانکی گرفتم.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی به نقل از مرند، در پی اعلام نتایج طرح جلوه های ویژه معلمی، عرفان غنی زاده آموزگار شاغل در آموزش و پرورش شهرستان مرند، به عنوان منتخب استانی شناخته شد؛ انتخاب وی به عنوان معلم نمونه استانی در سال تحصیلی ١٣٩٩/١۴٠٠، بهانه ای شد تا با ایشان به گفتگو بنشینیم که در ادامه می خوانید…
لطفا خودتان را معرفی فرمائید.
عرفان غنی زاده هستم؛ از خانواده ای تماما فرهنگی، آموزگار پایه ششم ابتدایی شهرستان مرند با سه سال سابقه تدریس در همین پایه”
از نظر شما معلمی یعنی؟
بنده معتقدم که به معلمی نباید به صرف شغلی کارمندی نگاه کرد. شغل معلمی انسان ساز است و طرف حساب معلم، انسان های پاک و معصوم با دنیایی از تنوع ها هستند. قطعا که بدون عشق، حرکت در این مسیر ممکن نخواهد بود. “
اهل مطالعه هستید؟ چه کتابهایی می خوانید؟
تا جایی که وقت اجازه بدهد، سعی می کنم از مطالعه غافل نشوم. در چند زمینه دوست دارم بر دانسته هایم بیفزایم. از کتب روانشناسی تربیتی استفاده می کنم تا در ارتباطات و رفتارهایم با دانش آموزان، حرفه ای تر عمل بکنم. خواندن رمان و کتب شعر هم به دامنه واژگانم می افزاید و بنده را در صحبت کردن های خلاقانه و با دید وسیع تر، کمک می کند. “
چطور معلم نمونه استانی شدید؟
واقعیت امر با آغاز سال تحصیلی جدید، با توجه به شرایط پیش آمده و ادامه آموزش به شکل مجازی، تصمیم گرفتم که برای ارتقا کیفیت آموزشی، از لحاظ ابزار و امکانات آموزشی، خودم را تجهیز کنم؛ لیکن با توجه به گرانی سرسام آور تجهیزات الکترونیکی، ناچارا متوسل به اخذ وام بانکی شدم و به هر طریق وسایل صوتی، تصویری و برقراری ارتباطات مجازی تهیه شد و سریعا اقدام به شروع تولید محتوا کردم. خودم را به جای دانش آموز تصور می کردم که آیا از این محتوای تولید شده می توان بهره برد یا نه و بدین طریق سعی می کردم کیفیت خروجی کار خودم را بهبود ببخشم و برای جلوگیری از یکنواخت شدن محتواها از شیوه و روش های مختلفی استفاده می کردم. همچنین معتقدم که در دوره ابتدایی باید ارزشیابی برای یادگیری باشد نه ارزشیابی از یادگیری و بخاطر همین، از شیوه های مختلف ارزشیابی استفاده می کردم که بتوانم تا جای ممکن عموم دانش آموزان را به تحرک وا دارم. در نهایت با آغاز نیم سال دوم تحصیلی، آرشیوی از اقدامات قبلی را در سایت بارگذاری کردم و شکر خدا مورد تایید و پسند اساتید قرار گرفت و منتخب شدم. “
چه احساسی داشتید وقتی اطلاع پیدا کردید معلم نمونه استانی شدید؟
قطعا که هر موفقیتی برای آدمی خوشایند و توام با حس لذتبخش پیروزی است. اما از طرفی دیگر، انسان را هوشیارتر می کند که در ادامه مسیر فعالیتش، کوشا تر از قبل عمل بکند تا از موفقیت خود در مراحل بعدی هم دفاع نماید.”
فکر نمی کنید بار مسئولیت شما با این عنوان بیشتر شده است؟
پاسخ این سوال را پیش تر هم عرض کردم. صددرصد! این موفقیت در خود آدم، اطرافیان، همکاران، اولیا و دانش آموزان انتظار می آفریند و عملکرد معلم بیش از قبل، زیر ذرهبین مورد واکاوی قرار می گیرد. بنابراین احساسم این است که مسئولیت خطیری بر عهده من گذاشته شده است و من را به آن وا می دارد که سعی کنم در سال های بعدی نیز، بهترین خودم باشم. “
در کلاس درس از چه روشها و فنون خلاقانه ای استفاده می کنید؟
” استعدادها و علایق دانش آموزان متفاوت هستند. هر درسی هم شیوه های تدریس مخصوص به خود را می طلبد. گاها نیاز است خود دانش آموزان با مشارکت در بحث و گفت گویی که دارند، به مفهوم نهایی دست پیدا کنند و معلم در نقش یک راهنما باشد. گاه معلم از میان جملات و کلمات مطرح شده توسط دانش آموزان، مطلبی را گلچین می کند و به جمع بندی می رسد. در مواردی هم نیاز است که قسمتی از محتوا توسط خود معلم به دانش آموزان منتقل شود. به هر حال از هر شیوه و روشی که استفاده شود، باید بین معلم و دانش آموزان تعامل بوده و انفعالی در کار نباشد. اصلا تعریف تدریس یعنی همین ارتباط تعاملی که بین معلم و شاگرد در یک مکان و زمان مشخص شکل می گیرد. “
تفاوت آموزش حضوری و غیر حضوری را در چه می بینید؟
در آموزش مجازی، هم دانش آموز و هم معلم، از فضایل کلاس های حضوری و ارتباطات حضوری چشمی محروم می باشند. اما می شود این تهدید را به فرصت تبدیل کرد. چون فضای مجازی بُعد زمان و مکان را حذف می کند و در صورت استفاده از مدیای قدرتمند می توان دانش آموز را با میل قلبی و علاقه پای تبلت و رایانه اش نشاند که هم یادگیری اتفاق بیفتد و هم اجبار و اکراهی درمیان نباشد. “
برای شکوفایی استعداد دانش آموزان چه راهکارهایی دارید؟
من عقیده دارم که اصرار بر یکسان سازی و انتظار مشابه از افراد متفاوت واقعا تفکر غلط و خطرناکی است. بجای سعی در تصحیح نقاط ضعف هر فرد می توان نقاط قوت وی را بیش از پیش ارتقا داد. یادگیری حداقل ها در هر زمینه ای لازم است اما قرار نیست که تمامی دانش آموزان عملکرد یکسانی در همه رشته ها و دروس داشته باشند. در قدم اول سعی کردم که این بینش منسوخ را از خودم دور کنم و سپس به تمامی استعداد ها و مهارت ها به یک اندازه ارزش بدهم و هر دانش آموز را بابت داشته هایش تحسین بکنم. “
دوست دارید چه آینده ای برای دانش آموزانتان رقم بخورد؟
تمامی مشاغل و حرفه ها محترم هستند و برای جامعه لازم. با تفکری که همه را به یک سمت و سو سوق بدهد و باعث ایجا خلا در قسمتهای دیگر شود، موافق نیستم. امیدوارم در آینده هر کدام از دانش اموزان عزیز در هر حرفه و شغلی که باشند، عاشق کارشان باشند و فعالیتشان را مهم تلقی بکنند. حقوق شهروندی خود را بشناسند و روند اجتماعی شدن آن ها در طول سال های تحصیلیشان برای احقاق جامعه ای ایده آل، به نحو احسن صورت پذیرد. “
چه توصیه هایی برای سایر همکاران دارید؟
قبل از همه چیز به عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ فرهنگیان، برای تک تک همکارانم آرزوی سلامتی و سربلندی دارم. جا دارد از تمامی معلمان عزیزی که به علت تغییر شرایط و نحوه آموزش، به سرعت توانستند خود را با زیست بوم جدید وفق بدهند و در ساماندهی فضای آشفته مجازی و استفاده بهینه و مثبت از این فضا برای جبران فرایند یاددهی تحولی بزرگ را رقم بزنند، صمیمانه تشکر نمایم. هر کسی که رسالت بزرگ معلمی را عهده دار می شود، باید متوجه باشد که منزلت جامعه ی فردا، در گرو بینش و تفکراتی است که در همین کلاس های درسی در اذهان دانش آموزان شکل می گیرد. بی شک که بلوغ جامعه فردا به گفتار و کردار کنونی معلم گره خورده است و دستیابی به آن جامعه آرمانی، بدون عشق به معلمی و دغدغهمندی در امر پرورش و آموزش دانش آموزان، بدست نخواهد آمد. “
سخن پایانی:
به نوبه ی خودم، هفته معلم را خدمت تمامی معلمان و فرهنگیان بزرگوار تبریک عرض می کنم. امیدوارم در آینده ای نچندان دور، تلاش هایی جدی برای تسهیل وضعیت معیشتی معلمان شکل گیرد؛ چرا که هرچقدر ذهن معلم درگیر رفع نیازهای اساسی و ابتدایی زندگی شخصی اش باشد، به همان میزان از خلاقیتش در امر تدریس و دغدغه مندی اش برای پرورش دانش اموزان کاسته خواهد شد. آرزومندم که نگاه ها به امر تحصیل تغییر پیدا کند و هدف از آن برای افزایش دانش و آگاهی و تخصصی کاربردی باشد. همچنین معلمان سال های آتی، از ورودی های مخصوص و مشخصی وارد این نهاد شده و قبل شروع کار از آموزش های باکیفیت و قابل استفاده در بُعد شغلی بهرهمند شوند. چه خوب است که توجه به تعهد در کنار تخصص و استعداد ذاتی کارآمد معلمی، از اصلی ترین ملاک های گلچین و گزینش معلمان باشد. فارغ از تمام مشکلات موجود، همین که تمامی خانواده ها عزیزترین عضوشان را با احساس امنیت کامل و آرامش روانی، روزانه به مدت چندین ساعت به معلم و دامان مدرسه می سپارند، نشان از امانت دار بودن معلم در دید اقشار مختلف جامعه است. معلم امین است، معلم کریم است و امید است که به کرامت و جایگاه اصلی و منزلت والای خود در تمامی سطوح دست یابد. “
app.ir/apash1397 کانال آموزش و پرورش در سروش
http://instagram.com/ap.azar_shargi کانال آموزش و پرورش در اینستاگرام
https://www.aparat.com/andishe.ash کانال آموزش و پرورش استان در آپارات
https://shad.ir/azarbaijansharghistudents کانال آموزش و پرورش استان در شبکه شاد
30008624 سامانه پیامکی آموزش و پرورش استان