مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: ارزش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سهمی ارزنده در بالندگی آموزش و پرورش کشور داشته است.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان، محمد پورداود در رزمایش گردان بیت المقدس فرهنگیان استان با بیان این که انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بخشی از سرنوشت و هویت ایران در 4 دهه اخیر است، اظهار کرد: بر اساس این دو رویداد کلان تاریخی و حماسی مکتب انسان ساز اسلام، عاشورا، شهادت، استقلال، آزادی، صلح، عدالت و برابری، استقلال از استکبار جهانی و رهایی از استبداد و جلوگیری از تجاوز و تعدی خارجی از مختصات مهم جمهوری اسلامی ایران است.
پورداود با اشاره به این که هریک از سرفصل های محتوایی و ارزشی می تواند به تنهایی هسته مرکزی بسیاری از سرفصل های آموزش و پرورش را شکل دهد و در رشد مهارت های شناختی، عاطفی و اجتماعی دانش آموزان که توسط فرهنگیان شکل می گیرد حائز اهمیت فراوان خواهد بود، افزود: انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سهمی ارزنده در بالندگی آموزش و پرورش کشور داشته است؛ زیرا ارزش ها و باورهای انسانی اسلامی-ایرانی در حد اعلای خود در منظومه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تبلور یافته است.
وی با تأکید بر این که برای معرفی باورها و ارزش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به نظام آموزشی به خاطر جلوگیری از گسست نسلی ابتدا باید ایدئولوژی انقلاب و به دنبال آن دفاع در اسلام مورد بررسی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: تأثیر مستقیم انقلاب و ارزش های حاکم بر آن در ذهن و زبان مردم و فاصله زمانی کوتاهی که بین پیروزی انقلاب و جنگ وجود دارد، ارتباط موثر این دو حادثه و تأثیر انقلاب بر ساختار دفاع مقدس را کاملا مبرهن می سازد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به برخی از مهم ترین عوامل شکل دهنده انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، گفت: منظومه فکری و اعتقادی امام خمینی(ره) موثر ترین عامل شکل گیری گفتمان و هویت ملی بعد از انقلاب است.
پورداود افزود: اصالت و حاکمیت ارزش های دینی با تکیه بر اسلام ناب محمدی(ص)، قطع کردن ریشه استبداد، استعمار و استثمار، توکل به خداوند و تقویت معنویت، مبارزه با جلوه های وابستگی و کسب استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از جمله عناصر تشکیل دهده منظومه فکری معمار کبیر انقلاب اسلامی محسوب می شود.
وی خاطرنشان کرد: دومین عامل مذهب تشیع است که دارای مفاهیم و نمادهایی است که در جریان انقلاب با ارائه قرائت های انقلابی تبدیل به ایدئولوژی هژمون در بسیج نیروهای مردمی شد.
پورداود تصریح کرد: اعتقادات خاص شیعه در زمینه عدالت اجتماعی، سیره و زندگی ائمه اطهار و تأثیر آن بر زندگی روزمره جامعه، تأثیر قیام و شهادت امامان معصوم (علیهم السلام اجمعین) و استمرار تاریخی آن در هویت دینی و جمعی ایرانیان و توانایی تغییر ایدئواوژیک در مذهب تشیع به دلیل وجود عناصری چون ایثار و شهادت طلبی، انتظار، مهدویت و مانند آنها از جمله مهم ترین عوامل برجسته بودن مذهب تشیع در فرایند شکل گیری ایدئولوژی انقلاب اسلامی است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به تغییرات محسوسی که در رهیافت های عملی نمادهای تشیع در ایران به وجود آمد، خاطرنشان کرد: نگاه به واقعه کربلا از یک حالت انفعالی خارج و به دفاع حماسی واقعی برای تحقق ایده های امام حسین(ع) تبدیل شد و تعهد به این ایده ها از حالت فردی خارج گردید و ماهیتی اجتماعی به خود گرفت و امام علی (ع) تکسوار نهج بلاغت نیز نماد تأسیس حکومت عدل در نظام سیاسی آرمانی تلقی شد.
پورداود با بیان این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با وقوع جنگ تحمیلی اسلام انقلابی از سطح به عمق ارتقا یافت و شور انقلابی به شعور انقلابی تبدیل شد، افزود: در این عرصه جدید جوهره کفرستیزی و مقاومت که از روح اسلام نشأت می گیرد، احیا و باب جهاد برای سلحشوران گشوده شد.
وی با اشاره به این که در بحث ویژگی های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کارکرد ایجاد روحیه شهادت طلبی، فداکاری، ایثار، صبر و ایستادگی انقلابی به عنوان یکی از کارکردهای مهم تلقی شده است، تصریح کرد: اندیشه مسلط بر هویت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تأکید ویژه ای بر تحولات اجتماعی و سیاسی دارد و مقصود اندیشمندان انقلاب اسلامی از نگارش استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی تربیت انسانی آزاده، ضد سلطه، استعمارستیز، تحلیلگر، مشارکت جوی سیاسی و خواهان گرایش جامعه به سمت مشارکت های فعال دینی است تا به توسعه عدالت اسلامی یاری رساند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به مختصات مکتب انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، گفت: برخورداری از شور و شعور سیاسی، پاسداری از خون شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و پایبندی به باورها و ارزش های مورد نظر آنها که اطاعت از رهبری امت، پاسداری از انقلاب، حفظ تمامیت ارضی کشور و استقلال در صدر این باورها و ارزش ها جای دارد، آمادگی برای جانفشانی در مسیر پاسداری از آرمان های متعالی انقلاب اسلامی که با ارزش های والای انسانی همچون عدالت، صلح و آزادی پیوند دارد، امیدواری به آینده، منتظر ظهور امام عصر(عج) و گفتگو و مشارکت فعال در زندگی اجتماعی از جمله این مختصات است.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان همدان