رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشوپرورش با اشاره به تلاشِ این نهاد برای شفاف نمایی نقاط ضعف و قوت، گفت: پوشش تحصیلی، تراکم دانشآموزی و گذر تحصیلی در ارتقا یا کاهش کیفیت اثرگذار است.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، خسرو ساکی در مصاحبه با رادیو گفتوگو با اشاره به اینکه بستههای تحولی برای اجرای سند بنیادین تدارک دیدهشده است و یکی از آنها به پایش و ارزیابی ملی نظام آموزشوپرورش اختصاص دارد، گفت: رویکرد این سند تدوین کیفی است.
وی اهداف مرکز سنجش آموزشوپرورش را ناظر بر شفافسازیِ عملکرد اجزا و عناصر آموزشی و نیز شناسایی نقاط قوت و تهدیدهای نظام آموزشی دانست و افزود: تقویت فرهنگ پاسخگویی در آموزشوپرورش از دیگر اهداف ما است. هر بخش از نظم آموزشوپرورش باید به یک مدیریت عالی پاسخگو باشد و درمجموع به جامعه و مسئولین پاسخگویی داشته باشد.
وی خودتنظیمی در زیر نظامهای سند تحول و افزایش کارایی نظام آموزشی و نیز اطمینان بخشی به ذینفعان را از دیگر کارکردهای مرکز سنجش برشمرد و گفت: بر این اساس برای روشن کردن اهداف، نظام آموزشی را تقسیمبندی کردهایم.
ساکی یکی از این دستههای تقسیمی را درون دادهها خواند که شاخصهای مربوط به نیروی انسانی، دانشآموز، برنامه درسی، مفاد آموزشی، مدیریت، بودجه و معیشت کارکنان را در بر می گیرد و تأکید کرد : بازه زمانی این اقدامات سالهای 95 تا 99 بوده است.
وی ادامه داد: در هر یک از این شاخصها، تغییرات آموزشوپرورش را میسنجیم چراکه عوامل انسانی به لحاظ کیفی و کمی نقشی تعیینکننده در یاددهی دارند. پوشش و تراکم دانشآموزی و نیز گذر تحصیلی در ارتقا یا کاهش کیفیت اثرگذار است.
وی عنصر فرایندها در نظام آموزشی را از دیگر دستهبندیهای موردنظر آموزشی دانست و گفت: عنصر فرایندها ناظر بر رهبری و مدیریت آموزشی است که یاددهی و یادگیری متداول را در بردارد و به فوقبرنامههای تربیتی و راهنمایی و مشاوره را شامل میشود.
ساکی به رادیو گفتوگو گفت: نتیجه درون دادها و فرایندها باید خود را در برون دادهای واسطهای و نهایی نشان دهد و برای بررسی اینکه آیا در مسیر برون دادهای نهایی حرکت میکنیم یا خیر، باید به شاخصهای کمیِ بروندادهای واسطهای اتکا کرد.
وی ادامه داد: ازجمله شاخصهای برون داد واسطهای، بحث نمرات و درصد قبولی دانش آموزان در پایههای مختلف تحصیلی مدنظر است و از طرفی تکرار پایه یا ترک تحصیل و نیز درصد ماندگاری دانش آموزان تا پایان دوره و میانگین طول دوره تحصیلی دانش آموزان، است. عناصر دیگری نظیر برون داد نهایی و پیامدها نیز باید در ارزیابی ملی نظام آموزشوپرورش موردتوجه باشد.
منبع: وزارت آموزش و پرورش