سهشنبه 12 اسفند 1399 – 08:26
تهران (پانا) – جلسه مشترک با حضور مجتبی زینی وند، رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور و محمد حسن عظیم عراقی، معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به همراه معاونین، رؤسای گروه و همچنین سرپرستان مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به دو صورت حضوری و ویدئو کنفرانس برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور، رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور از ایجاد کارگروه مشترک با سازمان آموزش و پرورش استثنائی و امضای تفاهمنامه با این سازمان خبر داد و گفت: از آنجا که دانشآموزان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور نیز فرزندان این ملت هستند، لذا لازم است سازمان آموزش و پرورش استثنائی تمامی خدمات و حمایتهایی که به دانشآموزان به ویژه دانش آموزان استثنایی داخل کشور ارائه میدهد برای دانشآموزان خارج از ایران نیز در نظر گیرد.
وی در این خصوص افزود: با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنائی ابزارهای مورد نیاز برای ارزیابی سلامت و آمادگی تحصیلی دانشآموزان فراهم می شود، که لازم است که این ارزیابیها از دانشآموزان مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور نیز صورت گرفته و اطلاعات آنها در سامانه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی وارد شود تا پس از ارزیابی تخصصی در موارد لزوم حمایتهای آموزشی و خدماتی ویژه از آنها به عمل آید.
مجتبی زینی وند با بیان اینکه حدود 3000 دانشآموز اتباع خارجی با نیازهای ویژه در مدارس جمهوری اسلامی ایران اشتغال به تحصیل دارند گفت: مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور رایزنیهای لازم را در راستای جذب حمایت مالی سازمانهای بین المللی برای ارتقاء کیفیت آموزشی دانشآموزان اتباع خارجی تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور انجام داده است.
وی در این خصوص افزود: در سال جاری 1171 تبلت اهدایی سازمان های بین المللی با رایزنی این مرکز به دانش آموزان اتباع خارجی با نیازهای ویژه اهدا شد و در حال حاضر در صدد هستیم، تبلت و دستگاه هوشمند تمامی دانشآموزان نیازمند اتباع خارجی با نیاز های ویژه را به منظور بهرهمندی آنها از آموزش های مجازی و پلتفرم شاد تأمین کنیم.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور همچنین اظهار داشت: به منظور افزایش سطح بهداشت مدارس و به جهت آمادگی برای بازگشایی ایمن مدارس تاکنون 24 میلیارد تومان اعتبار از سازمان های بین المللی جذب شده است که از این مبلغ مدارس استان های بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و خوزستان و تمامی مدارس استثنائی کشور برخوردار میشوند.
محمد حسن عظیم عراقی نیز با بیان اینکه در خدمات ارائه شده در سازمان آموزش و پرورش استثنائی هیچ تفاوتی بین دانشآموزان اتباع خارجی و ایرانی قائل نشدهایم گفت: از جمله این خدمات میتوان به سنجش های ارزیابی مقدماتی و غربالگری نوآموزان که شامل ارزیابی مقدماتی بهداشتی از قبیل قد، وزن، توده بدنی، دهان و دندان و ارزیابی مقدماتی بینایی، شنوایی، گفتاری و آمادگی تحصیلی اشاره نمود که در صورت مشکوک بودن، دانشآموز به پایگاه های مربوطه جهت ارزیابیهای تخصصی بینایی سنجی، شنوایی سنجی، کاردرمانی، تست های هوش، ارزیابی رفتاری و اختلالات طیف اوتیسم ارجاع داده خواهند شد.
وی با بیان اینکه هر ساله یک و نیم میلیون نوآموز بدو ورود و پیشدبستان توسط مدیران مدارس نوبت گیری شده و برای ثبت اطلاعات در سامانه سنجش سلامت ارجاع داده می شوند گفت: در این نوع سنجش دانشآموزان دیرآموز و دارای افت تحصیلی و همچنین دانشآموزان دارای هوش بالای متقاضی جهش تحصیلی نیز مورد ارزیابی قرار میگیرند.
معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: ابزارهای سنجش سلامت دانشآموزان هرساله به روزرسانی شده و این سازمان آمادگی دارد ابزارهای لازم برای این سنجشها را در اختیار سرپرستان و مدیران این مرکز قرار داده و همچنین در زمینه ارائه آموزشهای مورد نیاز حضوری و آنلاین همکاری لازم را با این مرکز داشته باشد.
منبع: خبرگزاری کانون دانش آموزان (پانا)