عادل نجفزاده نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس درباره اثرات مثبت و منفی کنکور، اظهار داشت: ارزیابیها و مزیتهای رقابتی بین افراد از طریق روشها و آنالیزهای مختلفی صورت میگیرد که در دنیا هم مرسوم است. اما در حقیقت میتوان گفت ما از طریق کنکور، مزیت افراد را نسبت به یکدیگر و استعدادهایشان میسنجیم.
وی افزود: کنکوری که در ایران انجام میشود پکیجی از ارزیابی کامل استعدادها و توانمندیهای یک فرد نیست؛ بلکه برایندی از نوع رفتار سازمانی کنکور در ایران است که به دانشآموزان تحمیل شده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: چه بسا استعدادهای بسیار قدرتمند و پوشیدهای در دانشآموزان وجود دارد که پشت سد کنکور میمانند. در حال حاضر برگزاری چنین روشی از کنکور در دنیای فعلی منسوخ شده است؛ بنابراین یک بازنگری جدی و اساسی در حوزه کنکور نیاز داریم.
نجفزاده افزود: باید بتوانیم به یک ارزیابی جامعالطیفی از توانمندی افراد برسیم تا کشور در گردونه سخت تحریمها و بیتدبیریهای درونی بتواند از توانمندی استعدادهای جوانان برای نجات ظرفیتهای کشور به معنای واقعی بهرهمند شود.
وی با بیان اینکه کنکور فعلی آسیبهای روانی و اجتماعی را در پی دارد، گفت: استفاده حاشیهای عدهای از ابزاری به نام کنکور با گردش مالی نجومی را در کشور شاهد هستیم که اگر این پول در چرخه زیرساختهای آموزشی هزینه شود، قطع به یقین آسیبها از بین میرود.
این نماینده مجلس ادامه داد: تعدد و نوع مدارسی که در کشور ایجاد شده، عدم عدالت را در پی دارد زیرا ظرفیتها در پایتخت با نقاط دوردست یکسان نیست و دسترسی بسیاری از دانشآموزان به ابزارهای آموزشی کنکور کم است.
نجفزاده گفت: بنده عزم جدی در دولت برای رفع مشکل و انسداد کنکور را نمیبینم. در حال حاضر تجربه دنیای توسعه یافته نشان میدهد روش فعلی کنکور منسوخ شده و باید در اسرع وقت نسب به حذف کنکور اقدام شود تا بتوانیم بر پایه مفاهیم استعدادیابی نوین جهانی اقدام کنیم.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری فارس