به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، جلسه مشترک با حضور مجتبی زینیوند، رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور و محمدحسن عظیم عراقی معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به همراه معاونان، رؤسای گروه و همچنین سرپرستان مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به دو صورت حضوری و ویدئو کنفرانس برگزار شد.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور از ایجاد کارگروه مشترک با سازمان آموزش و پرورش استثنایی و امضای تفاهمنامه با این سازمان خبر داد و گفت: از آنجا که دانشآموزان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور نیز فرزندان این ملت هستند، لذا لازم است سازمان آموزش و پرورش استثنایی تمامی خدمات و حمایتهایی که به دانشآموزان به ویژه دانشآموزان استثنایی داخل کشور ارائه میدهد برای دانشآموزان خارج از ایران نیز در نظر گیرد.
وی در این خصوص افزود: با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی، ابزارهای مورد نیاز برای ارزیابی سلامت و آمادگی تحصیلی دانشآموزان فراهم می شود که لازم است که این ارزیابیها از دانشآموزان مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور نیز صورت گرفته و اطلاعات آنها در سامانه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی وارد شود تا پس از ارزیابی تخصصی در موارد لزوم، حمایتهای آموزشی و خدماتی ویژه از آنها به عمل آید.
زینیوند با بیان اینکه حدود 3000 دانشآموز اتباع خارجی با نیازهای ویژه در مدارس جمهوری اسلامی ایران اشتغال به تحصیل دارند، گفت: مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور رایزنیهای لازم را در راستای جذب حمایت مالی سازمانهای بینالمللی برای ارتقای کیفیت آموزشی دانشآموزان اتباع خارجی تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور انجام داده است.
وی در این خصوص افزود: در سال جاری 1171 تبلت اهدایی سازمانهای بین المللی با رایزنی این مرکز به دانشآموزان اتباع خارجی با نیازهای ویژه اهدا شد و در حال حاضر در صدد هستیم، تبلت و دستگاه هوشمند تمام دانشآموزان نیازمند اتباع خارجی با نیازهای ویژه را به منظور بهرهمندی آنها از آموزشهای مجازی و پلتفرم «شاد» تأمین کنیم.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور اظهار کرد: به منظور افزایش سطح بهداشت مدارس و به جهت آمادگی برای بازگشایی ایمن مدارس تاکنون 24 میلیارد تومان اعتبار از سازمانهای بین المللی جذب شده است که از این مبلغ مدارس استان های بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و خوزستان و تمامی مدارس استثنایی کشور برخوردار میشوند.
محمد حسن عظیم عراقی نیز با بیان اینکه در خدمات ارائه شده در سازمان آموزش و پرورش استثنایی هیچ تفاوتی بین دانشآموزان اتباع خارجی و ایرانی قائل نشدهایم، گفت: از جمله این خدمات میتوان به سنجشهای ارزیابی مقدماتی و غربالگری نوآموزان که شامل ارزیابی مقدماتی بهداشتی از قبیل قد، وزن، توده بدنی، دهان و دندان و ارزیابی مقدماتی بینایی، شنوایی، گفتاری و آمادگی تحصیلی اشاره کرد که در صورت مشکوک بودن، دانشآموز به پایگاههای مربوطه جهت ارزیابیهای تخصصی بینایی سنجی، شنوایی سنجی، کاردرمانی، تستهای هوش، ارزیابی رفتاری و اختلالات طیف اوتیسم ارجاع داده خواهند شد.
وی با بیان اینکه هر ساله یک و نیم میلیون نوآموز بدو ورود و پیشدبستان توسط مدیران مدارس نوبتگیری شده و برای ثبت اطلاعات در سامانه سنجش سلامت ارجاع داده میشوند، افزود: در این نوع سنجش، دانشآموزان دیرآموز و دارای افت تحصیلی و همچنین دانشآموزان دارای هوش بالای متقاضی جهش تحصیلی نیز مورد ارزیابی قرار میگیرند.
معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، افزود: ابزارهای سنجش سلامت دانشآموزان هرساله به روزرسانی شده و این سازمان آمادگی دارد ابزارهای لازم برای این سنجشها را در اختیار سرپرستان و مدیران این مرکز قرار داده و همچنین در زمینه ارائه آموزشهای مورد نیاز حضوری و آنلاین همکاری لازم را با این مرکز داشته باشد.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری فارس