
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا ، اصغر باقرزاده در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: با توجه به نظر کارشناسان مسوولیت پروری و قدرشناسی نقطه محوری تربیت بشر بسیار است، اگر بتوانیم این موارد را محکم کنیم بشر در مسیر تربیت قرار می گیرد.
وی افزود: نقطه محوری تربیت در نماز قرار گرفته و تجلی قدرشناسی از خدا همین نماز است که انسان با نماز طهارت باطنی و ظاهری خود را حفظ می کند، بنابراین فعالیت های تربیتی باید فرایند محور باشد تا ماندگار شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش در سال های گذشته در حوزه نماز برنامه هایی داشته است اما امسال این فعالیت ها با پیوند زمانی صورت گرفته و به فرآیند تبدیل شده است.
باقرزاده با بیان اینکه برنامه فرآیندی ما نور چشم است، گفت: فردا آغاز فرایند این طرح در مدارس کشور است، در این فرآیند آغاز با یک نماز جماعت سراسری در کشور صورت می گیرد.
وی افزود: در کل کشور از بین ۱۰۰ هزار مدرسه حدودا ۴۰ تا ۵۰ هزار مدرسه دارای نمازخانه استاندارد است که مدارسی که نمازخانه ندارند فردا در مساجد هم جوار اقامه نماز خواهند داشت.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: دانش آموزان کلاس سوم دختران و پسران کلاس هشتمی براساس برنامه درسی دو موضوعات مهم مرتبط با نماز را تمرین می کنند.در این خصوص مراجعه به فقیه و گرفتن احکام شرعی و یادگیری ارکان نماز صورت میگیرد.
باقرزاده عنوان کرد: در فرآیند بعدی در میلاد حضرت زهرا (س) جشن تشرف یا جشن تکلیف به صورت سراسر در مدارس اجرا می شود، با شناسایی افرادی که در اقامه نماز فعال هستند تقدیری را در اجلاس نماز دانش آموزی در اسفندماه خواهیم داشت.
وی افزود: در این میان چند نهاد همکار داریم ستاد اقامه نماز کشور در تامین امامان جماعت نقش اساسی دارند، همچنین نهادهای مردمی نیز همکاری دارند.همچنین روحانیون امین فعال در مدارس به عنوان امام جماعت در نماز جماعت شرکت می کنند، در این راستا حتی اولیایی داریم که می توانند نماز جماعت را برپا کنند البته برای این افراد دوره هایی برگزار می کنیم که در ارتباط با دانش اموزان موثر باشند.
وی درباره موضوع خشونت در بین دانش آموزان اظهار کرد: جامعه شناسان یکی از اشکالات نسل امروز را نبود ارتباط مستقیم ما با نسل جدید می دانند، نماز یک تمرین ارتباط بین بندگان و خداست.
وی با تاکید براینکه باید از هیجات حضوری شدن مدارس کاسته شود، گفت: معلمان و دانش آموزان ۲۵ ماه ناجوانمردانه مجبور به ترک حضور در مدرسه شدند. نبود ارتباط مستقیم با دانش آموزان در برنامه حضوری هیجانات را افزایش میدهد.
باقرزاده یاد آور شد: برای اولین قدم باید شرایط حضوری شدن مدارس را با آرامش پیش ببریم تا دانش آموزان، اولیا و معلمان به شرایط عادی بازگردند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مسائل آموزش و پرورش آموزشی و تربیتی است، بنابراین تدارکات ایجاد شرایط برای آموزش و پرورش مانند کمبود نیروی انسانی و اعتبارات مطرح میشود که ۹۹ درصد این مشکلات در اول مهر مدیریت شد و بچه ها به کلاس های درس آمدند.
باقرزاده عنوان کرد: برنامههایی برای باز شدن باب گفت و گو با دانش آموزان داریم، باید معلمان فرصتی را برای گفت و گو با دانش آموزان داشته باشند و شرایطی برای ابراز وجود احساسات و هیجات نوجوانان فراهم شود.
وی ادامه داد: بروز این هیجانات می تواند در فضایی غیر از مدرسه مانند اردوگاهها، کانونهای پرورشی فکری و کانونهای فرهنگیهنری صورت گیرد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: براساس راهکار سند تحول بنیادین ۱۰ تا ۲۰ درصد آموزش را به غیر از فعالیت های کلاسی اختصاص خواهیم داد.
باقرزاده درباره طرح اتقان افزود: این طرح ارتقای توانمندی آموزگاران ابتدایی بیش از یک سال از سوی معاونت ابتدایی مطرح شد و در کمیسیون عمومی آموزش قرآن هم تصویب شد. اجرای این طرح تنظیم شده و پایلوت در ۵ استان از جمله ایلام، بوشهر و سایر شهرستان ها ابلاغ شده است، در این طرح آموزگاران ابتدایی با رغبت خود در آموزش قرآن شرکت کنند.سپس این افراد به موسسات قرآنی معرفی می شوند.
ادامه دارد…
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)