تهران (پانا) – وزیر آموزش و پرورش بر ایجاد زمینههای پژوهشگری و پرسشگری در کودکان از مقطع پیشدبستانی تاکید کرد و آن را در تحقق و تقویت جامعه دانشبنیان بسیار موثر دانست.
یوسف نوری در آیین «جشن غنچهها» و آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ که در دبستان صاحب الزمان منطقه ۱۱ تهران برگزار شد، اظهار کرد: خدا را شکر بعد از دوسال شرایط کرونایی و محدودیتهایی که ایجاد شده بود، امسال شاهد بچهها در مدارس هستیم و امروز هم سال تحصیلی برای پیش دبستانیهای عزیز آغاز شده است.
وی با اشاره به فعالیت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: برای نوآموزان پیش از دبستان، سازمانی به نام سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ایجاد شده که متولی تربیت و هدایت تربیتی حدود ۸ میلیون دانشآموز است. در دوره پیش دبستانی یعنی قبل از دبستان، یک میلیون و ۵۰۰ هزار کودک هستند و ما تربیت سه میلیون کودک را در پیش دبستانی یک و دو و سه برعهده داریم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه والدین و مدیران نظام تعلیم و تربیت درباره امور آموزشی و تربیتی کودکان مسئول هستند، افزود: نگاه ما به کودکان نگاه کاملی نیست و باید آن را اصلاح و کامل کنیم. امروز برخی والدین به دنبال این هستند که فرزندشان به صورت جهشی درس بخواند و یا به او القا میکنند که فلان شغل را داشته باشد. چنین نگاهی اشتباه است و مطابق میل و خواسته بچهها نیست.
نوری تاکید کرد: ما باید اجازه بدهیم بچهها خودشان کشف کنند و دنبال علایق و نیازهایشان بروند و ما فقط بستر را برای آنها و شکوفا شدن استعدادشان فراهم کنیم.
وی با اشاره به ادبیات دستوری بسیاری از والدین در مواجهه با کودکان ادامه داد: این والدین درباره تصمیمات مرتبط با خانواده به هیچ وجه با بچهها مشورت نمیکنند و نظرات آنها را جویا نمیشوند. یعنی کنشگری را به کودک تحمیل میکنند نه اینکه بر اساس خواسته او حرکت کنند. حتی مشارکت دادن بچهها در موضوعات مختلف نیز با ادبیات دستوری انجام میشود و این مناسب نیست.
وزیر آموزش و پرورش گفت: اسلام مسیر متفاوت و خوبی را در این باره پیشنهاد میکند؛ به این صورت که خود کودک پژوهشگر باشد. یعنی ما باید اسباب و عوامل را فراهم کنیم و همراه او باشیم تا خودش به دنبال پرسشگری برود. مطمئن باشید کودکان در چنین فضایی موفق خواهند بود و در جامعه دانشبنیان حضور موثر همراه با موفقیت خواهند داشت.
نوری افزود: برای تحقق و تقویت جامعه دانشبنیان باید از همین بچهها در مقطع پیش دبستانی شروع کنیم یعنی دوره متوسطه برای این کار خیلی دیر است و حتی دوره ابتدایی هم به اندازه پیش دبستانی موثر نیست.
وی اظهار داشت: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را برای امر تربیت کودکان تشکیل دادهایم. بنای این دولت بر مردمیسازی فعالیتها است، البته نه به معنای خصوصی سازی، بلکه به این معنا که مردم خودشان بیایند و این مراکز را ایجاد کنند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت شناسایی و کشف استعدادها از سنین کودکی، تصریح کرد: شناسایی استعداد بسیار مهم است تا به گونهای نباشد که در آینده، تحصیلات فرد با شغل او متفاوت باشد. اگر بتوانیم محدودیتها و توانمندی های کودک را بشناسیم قطعا نتیجه بهتری در تربیت نسل آینده حاصل خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: بیشترین مسئولیت تربیت در دوران کودکی برعهده خانواده و بویژه مادران است. بنابراین سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک باید دورههای مهارتی به صورت مجازی برای والدین برگزار کند و انتظار میرود اولیا از این دورهها استقبال کنند چون تربیت متعادل کودک و سلامت و موفقیت او را به دنبال خواهد داشت. نتایج تحقیقات و بررسیها نشان میدهد ریشه ۸۱ درصد ناسازگاریها، در دوران کودکی است. اولیایی که با مدرسه و مرکز پیش از دبستان ارتباط و تعامل خوبی دارند فرزندانشان موفقتر هستند.
منبع: خبرگزاری کانون دانش آموزان (پانا)