وزیر آموزش و پرورش در آیین امضای تفاهمنامه همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست:
سهشنبه 29 شهریور 1401 – 11:45
تهران (پانا) – وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه هر کتاب درسی یک پیوست محیط زیستی داشته باشد، گفت ایدههای دانشآموزان باید در مدرسه در قالب یک تشکیلات شکوفا شود تا بتوانند این ایدهها را در جامعه نشر دهند.
یوسف نوری در آیین امضای تفاهمنامه همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: براساس آموزههای دینی ما، موضوع قابل طرح این است که طبیعت برای انسان آفریده شده و هموراه در قرآن کریم نیز روی این مبحث تاکید شده که انسان در قبال آن مسئول است. مباحث دیگری هم در روایات مختلف درباره حفظ نظافت آمده است، نظافتی که فقط فردی نیست بلکه نظافت محیط را هم مهم میداند و آن را دربر میگیرد.
وی افزود: وزارت آموزش و پرورش با ۱۶ میلیون دانشآموز، یک میلیون معلم رسمی و پیمانی، معلمان غیررسمی و نزدیک به ۴ میلیون دانشآموز پیش از دبستان، مهرماه امسال را آغاز میکند که با درنظر گرفتن خانوادهها و اولیا، جمعیتی حدود ۵۰ میلیون نفر را در برخواهد گرفت. ما باید دانشآموزان را باسواد کنیم، سواد اسمی، مفهومی، عملکردی و چندبعدی، چهار مفهوم سواد است. برای آموختن این سواد به دانش آموزان باید سکوی استعدادسنجی داشته باشیم و زمینههای دانشآموزان در حوزههای مختلف که مورد علاقه آنها است را شناسایی کنیم. در این رابطه البته لازم است علاقمندی دانشآموزان به محیط زیست نیز مشخص شود تا در راه شکوفا شدن آنها قدم برداریم.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: دانشآموز باید بعد از شناسایی دانش آن را به مهارت تبدیل کند. معمولا نظام آموزشی ما در این قسمت به دلیل کنکور محوری و حافظه محوریی توقف داشته به نحوی که ما دانش را داشتهایم اما تبدیل به مهارت نشده است. اگر مهارت را در راه حفظ جامعه و اصلاح امور مردم به کار گرفته شود، مسئولیت اجتماعیی به بهترین نحو ممکن انجام شده است، در نتیجه باید این امر را هدایت کنیم.
وی با اشاره به اینکه دانشآموزان محیط بان و همیار محیط بان خواهند شد، تصریح کرد: بخشی از کارهایی که دانشآموزان به انجام آن ترغیب میشود این است که از روش های اختصاص سنجی باید جدا شود و لازم است برای هر کتاب درسی یک پیوست محیط زیستی داشته باشد. ایدههای دانشآموزان باید در مدرسه در قالب یک تشکیلات شکوفا شود تا بتوانند این ایدهها را در جامعه نشر دهند.
نوری با تاکید روی این موضوع که برنامه درسی باید دقیق ، به روز و برای دانشآموز جذاب باشد، اظهار داشت: باید روی کتب درسی با دانشجو معلمان تحلیل محتوا صورت بگیرد و همچنین دانشآموزان موضوعات پیشنهادی خود را ارائه دهند، ما هم میتوانیم از طریق شبکه شاد این امر را به خوبی دنبال کنیم. باید در زیست بوم جدید وارد یک مرحله جدید شویم و مسئولیت اجتماعی را به دانشآموزان بیاموزیم. دانشآموزان مستعد هستند باید برای آنان دقیق برنامه ریزی کرد.
وزیر آموزش و پرورش در پایان یادآور شد: این تفاهم نامه در راستای تحقق ساحت ترییت زیستی و بدنی است که رویکرد و اهداف مشخصی دارد و در مبانی سند تحول نیز مکلف هستیم این امر را دنبال کنیم. کارها باید مردمی شوند لذا باید از اولیا، دانشآموز و خانوادهها در پیشبرد کارها کمک بگیریم. برای مدارس درحال ساخت، رعایت معماری تمدنی کشور و مسائل محیط زیست مانند استفاده از انرژیهای پاک و مصالح سبک مورد نظر است. طرحی را نیز برای مدارس آینده در نظر داریم که مسائل محیط زیستی رعایت شود.
منبع: خبرگزاری کانون دانش آموزان (پانا)