• آخرین
  • روند
  • همه
توزیع رشته‌های هنرستان‌ها باید متناسب با سند ملی آمایش سرزمین باشد

توزیع رشته‌های هنرستان‌ها باید متناسب با سند ملی آمایش سرزمین باشد

1 سال قبل

تحصیل بیش از 90 درصد دختران کشور در نظام آموزش رسمی

1 سال قبل

امکان شرکت آموزش‌دهندگان غیرفعال سوادآموزی در فرآیند ورود مجدد به چرخه سوادآموزی فراهم شد

1 سال قبل

تغییرات مدیریتی در آموزش و پرورش به نفع نظام تعلیم و تربیت و معلمان است

1 سال قبل

جزئیات برگزاری آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش؛ توزیع کارت آزمون از فردا

1 سال قبل

سایر نهادها برای گسترش فرهنگ قرآنی و تربیت دانش‌آموزان با آموزش و پرورش همکاری کنند

1 سال قبل

دستور ویژه سرپرست وزارت آموزش و پرورش برای تعیین تکلیف رتبه‌بندی معلمان

1 سال قبل

سند تحول بنیادین یک الگوی موفق برای تربیت انسان صالح است

1 سال قبل

کنشگری بیگانگان در ساخت نظام آموزشی ایران – قسمت دوم

1 سال قبل

مدارس خارج از کشور/ تصویری از نظام آموزش و پرورش در گام دوم انقلاب اسلامی – قسمت ششم

1 سال قبل

برنامه حمایت حرفه ای نومعلمان: حلقه مفقوده تربیت معلم در ایران

1 سال قبل

تربیت به مثابه باغبانی کردن است؛ نه مجسمه سازی!

1 سال قبل

مفاتیح‌الجنان ویژه نوجوانان با عنوان «مَلِکا» به چاپ رسید

1 سال قبل
  • بیمه تکمیلی فرهنگیان
  • رتبه بندی معلمان
  • اینترنت رایگان معلمان
  • آموزش سیدا
  • آموزش پادا
  • شبکه شاد
یکشنبه ۲ مهر ۱۴۰۲
فرهنگیان24
  • صفحه اصلی
  • اخبار وزارت
  • خبرگزاری ها
  • اخبار استان ها
    • استان های شمالی
      • گیلان
      • مازندران
      • گلستان
    • استان های شرقی
      • خراسان رضوی
      • خراسان شمالی
      • خراسان جنوبی
      • سیستان و بلوچستان
      • کرمان
    • استان های غربی
      • آذربایجان شرقی
      • آذربایجان غربی
      • اردبیل
      • ایلام
      • کرمانشاه
      • کردستان
      • زنجان
      • همدان
      • لرستان
      • کهگیلویه و بویراحمد
      • چهارمحال و بختیاری
    • استان های جنوبی
      • هرمزگان
      • خوزستان
      • بوشهر
    • استان های مرکزی
      • شهر تهران
      • شهرستان های تهران
      • البرز
      • اصفهان
      • مرکزی
      • یزد
      • قم
      • قزوین
      • سمنان
      • فارس
  • آموزش
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
فرهنگیان24
  • صفحه اصلی
  • اخبار وزارت
  • خبرگزاری ها
  • اخبار استان ها
    • استان های شمالی
      • گیلان
      • مازندران
      • گلستان
    • استان های شرقی
      • خراسان رضوی
      • خراسان شمالی
      • خراسان جنوبی
      • سیستان و بلوچستان
      • کرمان
    • استان های غربی
      • آذربایجان شرقی
      • آذربایجان غربی
      • اردبیل
      • ایلام
      • کرمانشاه
      • کردستان
      • زنجان
      • همدان
      • لرستان
      • کهگیلویه و بویراحمد
      • چهارمحال و بختیاری
    • استان های جنوبی
      • هرمزگان
      • خوزستان
      • بوشهر
    • استان های مرکزی
      • شهر تهران
      • شهرستان های تهران
      • البرز
      • اصفهان
      • مرکزی
      • یزد
      • قم
      • قزوین
      • سمنان
      • فارس
  • آموزش
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
فرهنگیان24
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه نخست خبرگزاری ها پانا

توزیع رشته‌های هنرستان‌ها باید متناسب با سند ملی آمایش سرزمین باشد

۲۷ شهریور ۱۴۰۱
0
توزیع رشته‌های هنرستان‌ها باید متناسب با سند ملی آمایش سرزمین باشد

مطالب مرتبط

توزیع رشته‌های هنرستان‌ها متناسب با آمایش سرزمین باشد

ترمیم فروچاله از مدرسه

اختصاص منابعی برای خرید تبلت دانش‌آموزی مناطق محروم و روستاها

یکشنبه 27 شهریور 1401 – 08:38

هنرستان

تهران (پانا) – کارشناس پژوهشی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه‌ و بودجه معتقد است در سند آمایش سرزمین به‌عنوان بالادست‌­ترین سند توسعه فضایی کشور، ظرفیت‌های اقتصادی هر نقطه جغرافیایی بررسی شده است و آموزش و پرورش برای توزیع رشته‌های هنرستانی و حتی دبیرستانی و همچنین محتوای دروس ارائه شده، می‌تواند از این سند استفاده کند.

مهدی رازپور، کارشناس پژوهشی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه ‌و بودجه در گفت‌وگو با پانا درباره مکان‌یابی هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای در سند بالادستی آمایش سرزمین گفت: «در پهنه کشور ظرفیت‌های مختلفی برای توسعه داریم و در گوشه و کنار کشور این ظرفیت‌ها وجود دارد. در مرزها ظرفیت خوبی برای تعامل و تبادل با کشورهای همسایه وجود دارد. در جنوب شرق کشور، پتانسیل ایجاد بنادر بین‌المللی وجود دارد که به دست فراموشی سپرده شده است. ظرفیت‌های مختلف توسعه در گوشه و کنار کشور وجود دارد اما تمام توان سرمایه‌گذاری کشور را در حوزه‌های خاص مورد توجه قرارداده‌ایم و از سایر پتانسیل‌ها غفلت کرده‌ایم.»

رازپور افزود: «برای مثال در سواحل مکران که در جنوب شرق کشور واقع شده است، می‌توانیم ظرفیت‌های مختلف را در حوزه شیلات، تولید محصولات کشاورزی گرمسیری، استقرار صنایع فلزی آب‌بر و توسعه صنایع پتروپالایش فعال کنیم. برای این مهم خوب است نیروهای بومی آن قسمت از کشور را به همت هنرستان‌ها، دبیرستان‌ها و حتی دانشگاه‌های تجهیز شده، در زمینه فعالیت‌های پیشنهاد شده در سند ملی آمایش سرزمین تربیت کرد. در واقع با این اقدام ایجاد نیروی متخصص برای همان مکان‌های جغرافیایی انجام می‌شود و در این راستا شاید بتوان به منطقه‌­ای کردن رشته‌­های تحصیلی در هنرستان­‌ها و دانشگاه­‌ها اندیشید.»

توزیع رشته‌های هنرستان‌ها متناسب با آمایش سرزمین باشد

کارشناس پژوهشی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه ‌و بودجه اظهار کرد: «آمایش سرزمین توصیه به این دارد که ظرفیت‌های مغفولی که در گوشه و کنار کشور وجود دارد، وارد مدار توسعه کشور شود. در این راستا آموزش و پرورش می‌تواند جهت‌گیری آمایش سرزمین را در توزیع فعالیت‌­ها و صنایع ملاک عمل قرار داده و در حوزه‌های تخصصی آن منطقه خاص، اقدام به تربیت نیروی انسانی ماهر در هنرستان‌ها کند.»

آموزش و پرورش مفهوم آمایش سرزمین را آموزش دهد

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش برای محتوای دروس شهرهای مختلف کشور باید یک موضوع عمومی را مدنظر داشته باشد، عنوان کرد:‌ «خوب است آموزش و پرورش در حوزه مفهوم آمایش سرزمین وارد شود. در‌ آمایش سرزمین مشخص شده که هر حوزه جغرافیایی کشور چه ظرفیت‌هایی دارد و ازاین‌جهت می‌توان آموزش داد که در محیط زیستی که دانش‌آموز زندگی می‌کند چه ظرفیت‌های محیط زیستی وجود دارد.»

از نوجوانی بیاموزیم که یک نقطه از کشور نباید بیشتر از نقطه دیگر رشد کند

رازپور گفت: «مفاهیم جغرافیایی متناسب با نیاز دانش‌آموزان درس داده شود. برای مثال سه مفهوم در آمایش سرزمین داریم که مفهوم اول آن تعادل است و این موضوع در حوزه‌های درسی مانند درس جغرافیا آموزش داده شود تا دانش‌آموز از همان دوران نوجوانی بداند که توسعه در مکانی نباید منجر به اختلاف منطقه‌ای شود و در نهایت باید تعادل فضایی ایجاد شود و یک نقطه بیشتر از نقطه دیگر رشد نکند.»

وی افزود: «نباید روند توسعه به‌گونه‌ای باشد که یک نقطه باعث افزایش و جذب جمعیت بیشتر شود و نقطه دیگر بدون جمعیت باقی بماند. همه کشور باید متعادل رشد کند زیرا برونداد این موضوع در بحث‌های جمعیتی دیده می‌شود. وقتی یک نقطه توسعه پیدا کرده و نقطه دیگر نه، نتیجه‌اش مهاجرت می‌شود. در نهایت سکونتگاه‌های روستایی خالی می‌شود. همه این‌ها مفاهیم اساسی است که آموزش و پرورش در ساده‌ترین شکل ممکن می‌تواند آموزش دهد.»

منبع: خبرگزاری کانون دانش آموزان (پانا)



برچسب ها: آب بر

مطالب مرتبط

پانا

تحصیل بیش از 90 درصد دختران کشور در نظام آموزش رسمی

۲۷ شهریور ۱۴۰۱
پانا

امکان شرکت آموزش‌دهندگان غیرفعال سوادآموزی در فرآیند ورود مجدد به چرخه سوادآموزی فراهم شد

۲۷ شهریور ۱۴۰۱
پانا

تغییرات مدیریتی در آموزش و پرورش به نفع نظام تعلیم و تربیت و معلمان است

۲۷ شهریور ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرهنگیان24

© فرهنگیان24 - همه حقوق محفوظ است. مسئولیت محتوای اخبار و مقالات بر عهده منابع است.

پیوندها

  • درباره ما
  • حریم خصوصی
  • تماس با ما

ما را دنبال کنید

بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • وزارت
    • خبرگزاری ها
      • ایرنا
      • ایسنا
      • پانا
      • فارس
      • مهر
    • استان ها
      • آذربایجان شرقی
      • آذربایجان غربی
      • اردبیل
      • اصفهان
      • البرز
      • ایلام
      • بوشهر
      • چهارمحال و بختیاری
      • خراسان جنوبی
      • خراسان رضوی
      • خراسان شمالی
      • خوزستان
      • زنجان
      • سمنان
      • سیستان و بلوچستان
      • شهر تهران
      • شهرستان های تهران
      • فارس
      • قزوین
      • قم
      • کردستان
      • کرمان
      • کرمانشاه
      • کهگیلویه و بویراحمد
      • گلستان
      • گیلان
      • لرستان
      • مازندران
      • مرکزی
      • هرمزگان
      • همدان
      • یزد
  • آموزش
    • سیدا
    • پادا

© فرهنگیان24 - همه حقوق محفوظ است. مسئولیت محتوای اخبار و مقالات بر عهده منابع است.