به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابطعمومی آموزشوپرورش استان چهارمحالوبختیاری، مریم یزدانی در گفتوگو با ایسنا درخصوص نکات مهم در طراحی فرم مدارس و تاثیری که لباس در روحیه دانشآموزان دارد، اظهار کرد: طراحی لباس فرم برای مدارس با توجه به مقطع تحصیلی متفاوت است و برای هر دوره باید نکات خاصی درنظر گرفت، رنگ لباس فرم مدارس در روحیه دانشآموزان تاثیر بسیار بالایی دارد.
مدیرگروه دانشکده فنی دختران شهرکرد افزود: در طراحی لباس فرم دانشآموزان مقطع دبستان و یا پیش دبستان بیشتر از رنگهای روشن استفاده میشود، جنس پارچه نیز از دیگر نکات مهم است که باید مورد توجه بگیرد چراکه در این مقطع دانشآموزان بازیگوشی بیشتری دارند و به همین دلیل لباس زودتر از سایر مقاطع کثیف شده و به شستوشوی بیشتری نیاز دارد درحال حاضر پارچه با جنس ترگال و به ویژه ترگال کجراه نسبت به سایر انواع پارچه بیشتر در طراحی لباس فرم دانشآموزان در مقاطع پایین استفاده میشود.
وی ادامه داد: استفاده از رنگهای تیره در طراحی لباس فرم دانشآموزان برای جلوگیری از کثیف شدن آنها ایده مناسبی نیست برای مثال قرارگیری دو رنگ سرمهای و خاکستری درکنار یکدیگر نشاط دانشآموزان را به شدت کاهش میدهد، میتوان برای جلوگیری از کثیف شدن لباس رنگهای به اصطلاح چرکتاب مانند سورمهای و خاکستری را در کنار رنگهای شاد مانند صورتی و قرمز برای دختران و یا زرد، سبز و قرمز برای پسران استفاده کرد.
این مدرس دانشگاه عنوان کرد: استفاده از خرج کار و یکدست انتخاب نکردن رنگ در طراحی لباس فرم دانشآموزان میتواند تاثیر بالایی در زیبایی لباس داشته باشد استفاده از یک نوع رنگ خنثی در لباس دانشآموزان روحیه افراد را کسل میکند بنابراین میتوان انواع پارچه با طرح چهارخانه و رنگ شاد را به عنوان خرج کار استفاده کرد و به این ترتیب لباس را از حالت یکنواختی خارج کرد و این موضوع در طراحی لباس فرم تمامی مقاطع پسران و دختران نیز قابل استفاده است.
مدیرگروه دانشکده فنی دختران شهرکرد اضافه کرد: استفاده از مواردی همچون زیپ و یا کمری در طراحی شلوار فرم دانشآموزان برای اکثر آنها و به ویژه در مقطع دبستان سختیهایی به همراه دارد و به همین دلیل موضوعی که سالها است مورد توجه قرار گرفته استفاده از کش در کمری شلوار است.
وی تصریح کرد: یکی از آیتمهایی که میتوان در طراحی شلوار مدارس درنظر گرفت قرار دادن سرزانو است یعنی به جای استفاده از پارچه اصلی از انواع سرزانوهای موجود در بازار و یا پارچه خرج کار بهره برد و به این صورت شلوار دانشآموزان را از حالت ساده خارج کرد همچنین با این کار به قسمت زانو استحکام بیشتری داده میشود و درصورت زمین خوردن دانشآموز آسیب وارد شده به پا و لباس کاهش پیدا میکند.
یزدانی یادآور شد: استفاده از جیب در طراحی لباس فرم مدارس از اهمیت ویژهای برخوردار است البته باید جیب علاوهبر تزئینی بودن کاربردی نیز باشد همچنین برای دانشآموزان مقاطع پایینتر میتوان با استفاده از برچسب بر روی جیب لباس زیبایی آن را نیز افزایش داد در مقاطع بالاتر نیز جیب لباس میتواند فرمی کلاسیک و رایج داشته باشد.
مدیرگروه دانشکده فنی دختران شهرکرد بیان کرد: دانشآموزان در سنی قرار دارند که تمایل به قرارگیری در چهارچوبهای مدرسه ندارند و به همین دلیل استفاده از فرم مدرسه نیز برای این گروه سنی دشوار است به همین دلیل میتوان با ایجاد تغییر در لباس فرم محبوبیت این لباس را در بین دانشآموزان افزایش داد برای مثال طراحی لباس فرمی که آستین آن قابلیت جدا شدن داشته باشد این امکان را به دانشآموزان مقاطع بالاتر میدهد تا در حالت لباس خود تغییر ایجاد کند.
وی خاطرنشان کرد: بر روی لباس فرم کودکان پیش دبستانی و یا مهدکودک میتوان قطعاتی وصل کرد که در آموزش آنها موثر باشند برای مثال این قطعات مرتبط با آموزش اعداد، فصلها، ریاضی و… باشند و امکان جدا شدن از لباس را نیز داشته باشند.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان چهارمحال وبختياري