تهران (پانا) – معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تحقق طرح تعمیق و تثبیت یادگیری در تابستان امسال گفت ۲۵ ماه آموزش غیرحضوری تأثیرات منفی فراوانی بر کیفیت آموزش داشت از همین روی با پیگیریهای مقام عالی وزارت و حمایتهای رئیس محترم، یک هزار۵۰۰ میلیارد تومان از سوی ستاد ملی مقابله کرونا برای دوره طرح تعمیق و تثبیت یادگیری اختصاص یافت.
محمدمهدی کاظمی در نشست شورای آموزش و پرورش شهرستان شازند با اشاره به موضوع اجرایی شدن سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش اظهار کرد: اجرای سند تحول بنیادین در نظام تعلیم تربیت به عنوان دغدغه مهم مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) همواره مورد تأکید بوده است هرچند تا به امروز، همه وزرا در این خصوص تلاش کردند اما همواره نارضایتی در اجراییسازی این سند مطرح بوده است.
وی افزود: اگر قرار باشد ما در مسیر پیادهسازی تحقق تمدن نوین اسلامی گام برداریم، مهمترین وجه آن دانشآموز است زیرا دانشآموز، مولد نیروی انسانی فردای کشور است و این فرصت و ظرفیت بینظیر در اختیار آموزش و پرورش است که بنابر فرمایش مقام معظم رهبری؛ دانشآموزان در طول ایام تحصیل به مدت ۱۲سال در اختیار آموزش و پرورش هستند و ما باید در این راستا احساس مسئولیت داشته باشیم و در جهت رفع دغدغه عدم اجرای سند تحول بنیادین تلاش کنیم.
تربیت مهمترین وجه آموزش است که در کلاس درس اتفاق میافتد
کاظمی تصریح کرد: یکی از بحثهای مورد تأکید در سند تحول بنیادین تربیت چندساحتی است؛ در مقوله تربیت، این محورها و ساحتها قبلا هم وجود داشتند، اما در مقوله سند تحول بنیادین وجه تمایز آن تلفیق این شایستگیها و ساحتها است که باید با هم محقق شوند، زیرا نمیتوانیم آموزش را از تربیت جدا کنیم و بگوییم آموزش یک چیزی است و تربیت چیزی دیگه و تربیت صرفا توسط مربی یا معاون پرورشی انجام میشود.
وی ادامه داد: تربیت مهمترین وجه آموزش است که در کلاس توسط معلم اتفاق میافتد و اتفاقا معلمان دروس تخصصی بیشترین نقش را در بحث تربیت دارند زیرا تلفیق این ساحتها در کلاس درسِ معلم انجام میشود، آنها در خلال آموزش و در ساحت تربیتی، ساحت اعتقادی را نیز در نظر میگیرند، با تلفیق این ساحتها است که میتوانیم بگوییم انسان چند بعدی تربیت کردیم و این نگاه را معلم ما در مدرسه باید داشته باشد.
معاون آموزش متوسطه افزود: مهمترین ابزار و عامل تحقق تحول در نظام تعلیم و تربیت معلمان هستند، کانون تحول مدرسه است مدیر مدرسه به عنوان مدیر این کانون نقش اساسی را دارد اما عاملی اصلی تحول معلمین هستند، بنابراین با توجه به اهمیت این مقوله و تأکیدات صورت گرفته باید برای تحقق آن تلاش کنیم و برنامهریزی اساسی و کاربردی صورت گیرد.
وی در ادامه به اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش پرداخت و گفت: در دولت سیزدهم علیرغم همه محدودیتها اتفاقاتی رخ داد که اولین و مهمترین آنها علیرغم همه فشارها و هجمهها بازگشایی و آموزش حضوری مدارس بعد از قریب به ۲۵ ماه آموزش غیرحضوری بود، از اقدام دولت و آموزش و پرورش در تأکید بر آموزش حضوری در فرودین ماه امسال تحت عنوان فاجعه انسانی یاد کردند در حالی که این اقدام کمک کرد تا مقوله آموزش به بهترین شکل رقم بخورد و استقبال خانوادهها و دانش آموزان همکاران ارجمند گواه این موضوع بود.
کاظمی افزود: یکی دیگر از مواردی که در دولت سیزدهم شاهد تحقق آن بود، اجرایی شدن نظام رتبه بندی معلمان به عنوان خواسته و مطالبه ۱۲ ساله معلمان بود دولت سیزدهم و در رأس آن شخص رئیس جمهور پای کار ایستادند و اعتبار ویژه برای آن در نظر گرفتند، در دولت قبل اعلام شد برای ۳ سال ۱۵ هزار میلیارد تومان به منظور اجرایی شدن نظام رتبه بندی در نظر گرفته شده است اما در دولت سیزدهم، ۳۸ هزار میلیارد تومان برای ۱۸ ماه اختصاص یافت که حرکتی واقعا بینظیر بود اما در فضای مجازی چنان عمل کردند و موضوع را به گونه دیگری جلوه دادند. در مرحله اجرا قبول داریم مشکلاتی وجود دارد اما همکاران ما در سطح وزارت متبوع درصدد رفع آن هستند.
اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح تعمیق تثبیت یادگیری از سوی ستاد ملی مقابله کرونا
وی با اشاره به تحقق طرح تعمیق و تثبیت یادگیری در تابستان امسال گفت: در ایام کرونا در آموزش دانشآموزان دچار اخلال شدیم ۲۵ ماه آموزش غیرحضوری تأثیرات منفی فراوانی بر کیفیت آموزش داشت از همین روی با پیگیریهای مقام عالی وزارت و حمایتهای رئیس محترم، یک هزار۵۰۰ میلیارد تومان از سوی ستاد ملی مقابله کرونا برای دوره طرح تعمیق و تثبیت یادگیری اختصاص یافت.
اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان برای تأمین تجهیزات مدارس
معاون آموزش متوسطه، تجهیز مدارس سطح کشور را از دیگر اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم برشمرد و افزود: ۲ هزار میلیارد تومان تجهیزات آموزشی و کارگاهی از ابتدای سال تا پایان شهریور ماه امسال بین مدارس کشور توزیع میشود.
وی یادآور شد: ایجاد هنرستانهای جوار کارخانه از دیگر اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم بود که تاکنون مجوز احداث ۴۰ هنرستان در جوار کارخانه در سطح کشور با این رویکرد، صادر شده است.
وی به موضوع شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل پرداخت و گفت: تاکنون ۳۳ هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل در دوره متوسطه شناسایی شدهاند، هزینه شناسایی و بازگشت یک نفر به چرخه آموزش بسیار سنگین است اما آموزش و پرورش خود را مکلف میداند در راستای ایجاد عدالت آموزشی، آن را مدنظر قرار دهد.
سهمیه تحصیل دانشآموزان مناطق روستایی و کمبرخوردار در مدارس نمونه دولتی مورد توجه قرار گیرد
کاظمی توجه به مقوله عدالت را یک موضوع اساسی دانست و بر حرکت در این مسیر تأکید کرد و یادآور شد: در برخی موضوعات چنانچه انحرافی رخ داده است باید مدیران مناطق و مدارس درصدد تصحیح آن اقدام کنند که از آن جمله میتوان به تحصیل دانشآموزان مناطق روستایی و کمبرخوردار در مدارس نمونه دولتی اشاره کرد؛ مدارس نمونه دولتی برای دانشآموزان روستایی مناطق کمبرخوردار ایجاد شدهاند اما کمتر از۱۰درصد دانشآموزان روستایی در این مدارس در حال تحصیل هستند، در حالی که ما اعلام کردهایم سهمیه دانشآموزان مناطق مذکور در مدارس نمونه دولتی حداقل باید به ۵۰ درصد برسد.
وی ادامه داد: در قالب بخشنامهای که به استانها ابلاغ شد؛ تأکید داشتیم دانشآموزان مناطق کمبرخوردار و روستایی باید در مدارس نمونه تحصیل کنند و برای آنها این سهمیه در نظر گرفته شود که این انتظار ما در سال آینده محقق نشد اما در آزمون تابستان امسال، سهم دانشآموزان مناطق برخوردار و روستایی در آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی ۳۳ درصد افزایش یافت.
طرح تثبیت ۴۰۱ ما معلمان بیچاره پرداخت نشد