موضوع بازگشایی ملی مدارس به عنوان ابربرنامه آموزش و پرورش را در پیش داریم که یکی از سنگین ترین برنامه های کشور در قالب سازماندهی و آماده سازی فضای آموزشی کشور برای حضور 16 میلیون دانش آموز، 900 هزار معلم در 110 هزار واحد آموزشی کشور محسوب می شود.
«محمد مهدی کاظمی» بر حضور افراد معتمد، خیرین، پیشکسوتان، ائمه جمعه و جماعت و … در آئین بازگشایی مدارس در تمام سطوح در مدارس روستایی و شهری تأکید کرد.
وی با اشاره به ظرفیت های بالای هنرستان ها در درآمدزایی اظهار داشت: در هنرستان ها ظرفیت زیادی برای درآمدزایی است و قانون هم آن را حمایت می کند، لذا این گلایه را می توانم داشته باشم که چرا آموزش همراه با تولید چرا محقق نمی شود در حالی که این درآمدزایی هم ارتقا کیفیت آموزش را در پی دارد و هم منجر به تعمیق یادگیری و تجهیز علمی بیشتر هنرجویان می شود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در مدارس به ویژه هنرستان استفاده کنید، راه اندازی مراکز رشد در هنرستان ها فرصت مناسبی برای ورود شرکت های دانش بنیان است تا ضمن حضور فعال در هنرستان و مبحث آموزش، فضایی را برای آموزش مبتنی بر دانش در هنرستان ها پیاده کنند.
وی تأکید کرد: این مقوله در هنرستان های کشاورزی با توجه به نگاه ویژه مقام معظم رهبری بیشتر حائز اهمیت است به همین منظور طرح شهید باقری به دلیل نگاه استراتژیک و نگاه علمی به هنرستان های کشاورزی اجرا خواهد شد و امیدواریم با ورود شرکت های دانش بنیان به مقوله آموزش در این هنرستان ها شاهد ارتقا کیفیت آموزش و بهره وری در این هنرستان ها باشیم و مسیر توسعه و رونق علمی آنها را فراهم کنیم، هم اکنون از 7 هزار 500 هکتار زمین در سطح هنرستان های کشاورزی تنها 4 هزار هکتار فعال هستند و برای فعال سازی بقیه و افزایش بهره ورزی زمین های فعال باید وارد عمل شویم.
کاظمی باردیگر با اشاره به فعال سازی هنرستان های جوار کارخانه افزود: احداث این هنرستان فرصت مناسبی است تا کارخانجات صنعتی با ورد به حوزه آموزش ضمن تأمین و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز و متخصص خود از میان دانش آموزان بومی منطقه منجر به ارتقا کیفیت آموزش و افزایش فعالیت و بهره وری هنرستان ها در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی شان در قبال آموزش و پرورش شوند.
وی ادامه داد: در حال حاضر ما 5 شهرک صنعتی فعال در سطح کشور در استان های یزد، اصفهان، خراسان رضوی و البرز داریم که آموزش در جوار کارخانه را در پیش گرفته اند و همانگونه که اشاره شد درابتدای مهر ماه شاهد شروع به فعالیت 40 هنرستان در جوار کارخانه در اصفهان، هرمزگان، سیستان، و یزد خواهیم بود. قطعا استان مرکزی با این ظرفیت اقتصادی و صنعتی که دارد می تواند در این مسر حرکت کن د، رشته های صنایع شیمیایی خاص پتروشیمی هاست، رشته جوش و صنایع فلزی خاص پتروشیمی ها و ماشین سازی است.ما قبلا در این رشته ها با پتروشیمی تفاهم نامه منعقد کرده بودیم ولی مدتی متوقف شده بود، اما پیگیری هایی انجام شده است تا تفاهم نامه ای با معاونت وزیر و رئیس پتروشیمی های کشور منعقد شد
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، بحث تعدیل و تجهیز هنرستان را مورد تأکید قرار داد و افزود: با برنامه ریزی و بازدید میدانی می توان نسبت به شناسایی تجهیزات مازاد در هنرستان و انتقال به سایر مدارس و هنرستان ها زمینه را برای استفاده عملی و مناسب از این تجهیزات را فراهم کرد. لذا این کارها نیاز به برنامه ریزی و فاصله گرفتن از پشت میز نشی دارد و قطعا با رویکرد جهادی دولت مردمی ایران قوی در این مسیر اتفاقات خوشایندی را در آینده شاهد خواهیم بود.
کاظمی در ادامه ایجاد ایجاد سکوی استعداد یابی در متوسطه اول را از جمله اقدامات در دست اجرا در معاونت آموزش متوسطه وزارت متبوع عنوان کرد و اظهار داشت: به منظور استعداد یابی بیشتر دانش آموزان و بسترسازی جهت شکوفایی استعداهای دانش آموزان این طرح در دست اقدام گرفته است و این موضوع مهمی است که در مبحث هدایت تحصیلی نیز آن را مدنظر قرار داده ایم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری موضوعی را مدنظر قرار دادند و درباره سیستم نظام جذب نیرو در آموزش و پرورش گلایه کردند، ایشان تاکید دارند جذب نیرو در نظام تعلیم و تربیت صرفا از طریق دانشگاه فرهنیگان انجام شود، اما با تصویب مجلس طی سالهای گذشته تعدادی نیرو جذب آموزش و پرورش شدند که بعضا در رشته های غیر مرتبط مورد استفاده قرار گرفتند که همین امر از سوی مقام معظم رهبری مورد تذکر قرارگرفت؛ اگر ایشان تاکید دارند بر موضوع جذب نیروی انسانی بخاطر آن رویکرد تربیتی است که از مسیر تربیت معلم باید جذب نیروی معلم را داشته باشیم .
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: درمجموعه معاونت آموزش متوسطه در سطح وزارت آموزش و پرورش نیز در چارچوب گام دوم انقلاب و اجرایی سازی سند تحول ایران قوی برای دولت مردمی درصدد هستیم با نگاهی متفاوت سند تحول بنیادین را اجرایی کنیم و دغدغه مقام معظم رهبری را در حد توان مرتفع کنیم.
الزام سایر ارگان در تحقق سند بنیادین در آموزش و پرورش، تلاش در جهت حذف مدارس مختلط و توسعه رشته ی ریاضی و فیزیک از دیگر موضوعاتی بود که معاون وزیر آموزش و پرورش به آنها پرداخت و افزود: در راستای عدالت آموزشی و تربیتی و اجرایی سازی سند تحول همه دستگاه ها مکلف شدند همراه آموزش و پرورش باشند. با تصویب شورای معاونین و از محل اعتبارات معاونت آموزش متوسطه، مبلغ 44 میلیارد تومان به منظور تأمین هزینه ایاب ذهاب 10 درصد دانش آموزان مدارس مختلط کشور در قالب طرح روستا مرکزی و توسعه مراکز شبانه روزی، اختصاص یافته است.
کاظمی خاطر نشان کرد: در زمینه توسعه رشته ریاضی و فیزیک ؛ بعنوان یک ضرورت و مطالبه در کشور باید عمل کنیم چرا که باید دانشمندانی توانمند در حوزه علوم پایه تربیت کنیم اما با رویکردهایی که در گذشته داشتیم تعداد دانش آموزان این رشته به نصف رسیده است و در راستای منویات مقام معظم رهبری سعی می کنیم که بتوانیم افزایش سهم در این بخش داشته باشیم .
منبع: معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش