به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان اردبیل به نقل از خبرگزاری ایکنا، سید غلامحسن خلیلی موسوی با تشریح برنامههای ارائه شده معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان در یکسال اخیر اظهار کرد: اهمیت اجرای سند تحول بنیادین در آموزش به تایید مقام معظم رهبری و بزرگان نظام رسیده که این نشان از لزوم برنامهریزی مناسب برای اجرای این طرح است.
خلیلی موسوی بیان کرد: همه ساحتهای ششگانه در سند تحول بنیادین در برنامهها و ادارات مختلف استفاده میشود که توجه به بند و ساحت اول به عنوان ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی از همه مهمتر بوده و بایستی در حوزه قرآن و عترت در اختیار دانشآموزان قرار بگیرد.
وی ادامه داد: احیای مجدد دارالقرآنها در استان که از سال ۹۴آغاز شده با اجرای برنامهها و موضوعات مختلفی در این حوزهها رقم خورده و ۱۱دارالقرآنی که در نواحی و مناطق مختلف استان داریم دارای سطوح مختلفی است که تحت نظر اداره قرآن، عترت و نماز معاونت پرورشی رشتههای قرآنی همچون روخوانی، مفاهیم، حفظ و تجوید و غیره در دارالقرآنها ارائه میشود.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل تصریح کرد: درصدد هستیم با تجهیز و به روزرسانی دارالقرآنها این فضاها را در اختیار دانشآموزان قرار دهیم که در حال حاضر ۳باب فضای مستقل دارالقرآن و ۸باب ضمیمه داریم که با این احتساب مجموع فضاهای مفید دارالقرآنهای استان به ۱۷۶۸مترمربع رسیده که فعالیتهای قرآنی در آن انجام میشود.
سید غلامحسن خلیلی موسوی ادامه داد: بر اساس منویات مقام معظم رهبری و اجرای سیاستهای سند تحول بنیادین و همچنین اولویتبندی در تربیت دینی در بحث اقامه نماز که جزو اصلیترین راه ارتباط با خدا و عبودیت بوده، برنامهریزیهای اساسی در دستور کار قرار گرفته که با جدیت دنبال میشود.
موسوی ابراز کرد: از عوامل موثر برای جذب جوانان و نوجوانان به نماز ایجاد نمازخانه همراه با فضای مفرح و بانشاط است که در این زمینه نیز طرحهای مختلفی در حال اجراست و سعی میشود تا بتوانیم با دستیابی به اهداف مورد نظر در نمازخانههای مدارس در خدمت دانشآموزان باشیم.
وجود ۵۰۰باب نمازخانه مستقل در مدارس اردبیل
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل اذعان کرد: هماکنون تعداد نمازخانههای مستقلی که مدارس استان دارند ۵۰۰باب است که از این تعداد نمازخانهها ۲۴مورد ناتمام باقی مانده که در حال تکمیل است و اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه نیز برای فراخواندن دانشآموزان برای اقامه نماز در مناطق شهری و روستایی و نماز جماعت بوده که بایستی مورد توجه باشد.
سید غلامحسن خلیلی موسوی اظهار کرد: مسابقات قرآن، عترت و نماز دانشآموزی و فرهنگیان هر ساله بر اساس کتاب ندای رحمت طبق نظر وزارت آموزش و پرورش در دستور کار قرار دارد و تعداد رشتههای مربوطه ۱۴مورد برای برادران و ۱۲مورد برای خواهران است که امسال ۱۳مورد رتبههای کشوری مربوط به دانشآموزان و ۲مورد فرهنگیان بوده که حائز رتبههای برتر شدند.
خلیلی موسوی خاطر نشان کرد: این دوره از مسابقات امسال هم همچون سالهای گذشته در مناطق استان به جهت بحث کرونایی بودن به صورت غیرحضوری و در فضای مجازی برگزار شد که البته رشته حفظ مستثنی بوده و به صورت برخط برگزار گردید.
وی اظهار کرد: طبق دریافت اسامی دانشآموزانی که در مسابقات شرکت کرده بودند ۱۲۰۰نفر از تعداد دانشآموزان شرکت کننده استانی و داوران ۳۱نفر بودند که سهم دانشآموزان خواهر ۱۴نفر و سهم دانشآموزان برادر ۱۷نفر بوده که ۳۵۰نفر از دانشآموزان حائز رتبه برتر استانی و ۷۴نفر رتبه اول استانی برای شرکت در مسابقات کشوری اعلام و ۳۲نفر جواز حضور در مرحله نهایی کشوری را کسب کردند.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل ادامه داد: برگزاری هفتمین دوره قرآن، عترت و نماز فرهنگیان در کنار مسابقات دانشآموزان از فعالیتهای دیگری بود که در بخش فرهنگیان انجام یافت و رشتههایی که در بخش فرهنگیان دنبال و اجرا میشود مربوط به سه مرحله استانی و کشوری است.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل عنوان کرد: میزبانی استانی در سال گذشته و امسال توسط مدیریت آموزش و پروش منطقه نمین بود که هفته آخر آذرماه همزمان با هفته قرآن با همکاری ۱۲۰۰مسئول فرهنگی آغاز شد که مرحله استانی آنلاین برگزار شد و ۳نفر در مرحله کشوری حضور داشتند و ۲نفر در مرحله نهایی موفق به حائز رتبه برتر کشوری و مرحله نهایی تابستان امسال در تیر و مرداد برگزار شد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان اردبيل