به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان مرکزی؛ «مهدی کاظمی» ضمن گرامیداشت هفته دولت، خاصه از شهیدان رجایی و باهنر یاد کرد و گفت: این دو شهید بزرگوار هر دو معلم بودند که توجه و تأکید بر عدالت و مردمی بودن منجر به ماندگاری آنها شد این در حالی است که شهید رجایی تنها رئیس جمهوری بود که کمترین دوران خدمت را با 22 روز خدمت داشتند ولی نام و یادشان در تاریخ این انقلاب جادوانه شد لذا امیدواریم در مسیر خدمت به مردم ایران اسلامی با سرمشق قرادادن این شهدا، همانند آنها عمل کنیم .
وی با اشاره به موضوع اجرایی نمودن سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش افزود: اجرای سند تحول بنیادین در نظام تعلیم تربیت به عنوان یک دغدغه اصلی مقام معظم رهبری همواره مورد تأکید بوده است و تا به امروز، همه وزرا تلاش کردند ولی نارضایتی در اجرایی سازی این سند همواره مطرح بوده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر قرار باشد ما در مسیر پیاده سازی تحقق تمدن نوین اسلامی گام بر داریم، مهمترین وجه آن دانش آموز است زیرا دانش آموز، مولد نیروی انسانی فردای کشور است و این فرصت و ظرفیت بی نظیر در اختیار آموزش و پرورش است که بنابر فرمایش مقام معظم رهبری؛ دانش آموزان درطی ایام تحصیل 12 سال در اختیار آموزش و پرورش است و ما باید در این راستا احساس مسئولیت نمائیم و در جهت رفع دغدغه عدم اجرای سند تحول بنیادین تلاش کنیم.
تربیت مهمترین وجه آموزش است که در سرکلاس توسط معلم اتفاق می افتد
کاظمی اظهار داشت: یکی از بحث های مورد تأکید در سند تحول بنیادین تربیت چند ساحتی است، در مقوله تربیت، این محور ها و ساحت ها قبلا هم وجود داشتند، اما در مقوله سند تحول بنیادین وجه تمایز آن تلفیق این شایستگی ها و ساحت هاست که باید با هم محقق شوند، زیرا نمی توانیم آموزش را از تربیت جدا کنیم بگویم آموزش یک چیزی است و تربیت چیزی دیگه و تربیت صرفا توسط مربی یا معاون پرورشی انجام می شود.
وی تأکید کرد: تربیت مهمترین وجه آموزش است که در سرکلاس توسط معلم اتفاق می افتد و اتفاقا معلمین دروس تخصصی بیشترین نقش را در بحث تربیت دارند زیرا تلفیق این ساحت ها در سرکلاس درس و توسط معلم انجام می شود، آنها در خلال آموزش و در ساحت تربیتی، ساحت اعتقادی را نیز در نظر می گیرند، با تلفیق این ساحت ها است که می توانیم بگویم انسان چند بعدی تربیت کردیم و این نگاه را معلم ما در مدرسه باید داشته باشد.
کاظمی افزود: مهمترین ابزار و عامل تحقق تحول در نظام تعلیم و تربیت معلمان هستند، کانون تحول مدرسه است مدیر مدرسه به عنوان مدیر این کانون نقش اساسی را دارد اما عاملی اصلی تحول معلمین هستند، بنابراین با توجه به اهمیت این مقوله و تأکیدات صورت گرفته باید برای تحقق آن تلاش کنیم و برنامه ریزی اساسی و کاربردی صرت گیرد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه به اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش پرداخت و گفت: در دولت سیزدهم علیرغم همه ی محدودیت ها اتفاقاتی رخ داد که اولین و مهمترین آن ها علیرم همه فشارها و هجمه ها بازگشایی و آموزش حضوری مدارس بعد از قریب به 25 ماه آموزش غیرحضوری بود، از اقدام دولت و آموزش و پرورش در تأکید بر آموزش حضوری د فرودین ماه امسال تحت عنوان فاجعه انسانی یاد کردند در حالی که این اقدام کمک کرد تا مقوله آموزش به بهترین شکل رقم بخورد و استقبال خانواده ها و دانش آموزان همکاران ارجمند گواه این موضوع بود.
وی افزود: یکی دیگر از مواردی که در دولت سیزدهم شاهد تحقق آن بود، اجرایی شدن نظام رتبه بندی معلمان به عنوان خواسته و مطالبه 12 ساله معلمان بود دولت سیزدهم و در رأس آن شخص رئیس جمهور پای کار ایستادند و اعتبار ویژه برای آن در نظر گرفتند، در دولت قبل اعلام شد برای 3 سال 15 هزار میلیارد تومان برای اجرایی نمودن نظام رتبه بندی در نظر گرفته شده است اما در دولت سیزدهم، 38 هزار میلیارد تومان برای 18 ماه اختصاص یافت که حرکتی واقعا بی نظیر بود اما در فضای مجازی چنان عمل کردند و موضوع را به گونه ی دیگری جلوه دادند. در مرحله اجرا قبول داریم مشکلاتی وجود دارد اما همکاران ما در سطح وزارت متبوع درصدد رفع آن هستند.
اختصاص 1500 میلیارد تومان برای اجرای طرح تعمیق تثبیت یادگیری از سوی ستاد ملی مقابله کرونا
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تحقق طرح تعمیق و تثبیت یادگیری در تابستان امسال گفت: در ایام کرونا در آموزش دانش آموزان دچار اخلال شدیم 25 ماه آموزش غیر حضوری تأثیرات منفی فراوانی بر کیفیت آموزش داشت از همین روز با پیگیری های مقام عالی وزارت و حمایت های رئیس محترم جمهور، یک هزار 500 میلیارد تومان از سوی ستاد ملی مقابله کرونا برای دوره طرح تعمیق و تثبیت یادگیری اختصاص یافت.
اختصاص 2هزار میلیارد تومان برای تأمین تجهیزات مدارس
کاظمی تجهیز مدارس سطح کشور را از دیگر اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم برشمرد و افزود: 2 هزار میلیارد تومان تجهیزات آموزشی و کارگاهی از ابتدای سال تا پایان شهریور ماه امسال بین مدارس کشور توزیع می شود.
وی یادآور شد: ایجاد هنرستان های در جوار کارخانه از دیگر اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم بود که تا کنون مجوز احداث 40 هنرستان در جوار کارخانه در سطح کشور با این رویکرد، صادر شده است.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل پرداخت و گفت: تاکنون 33 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در دوره متوسطه شناسایی شده اند، هزینه شناسایی و بازگشت یک نفر به چرخه آموزش بسیار سنگین است اما آموزش و پرورش خود را ملکف می داند در راستای ایجاد عدالت آموزشی آن را مدنظر قرار دهد.
سهمیه تحصیل دانش آموزان مناطق روستایی و کم برخوردار در مدارس نمونه دولتی مورد توجه قرار گیرد
کاظمی توجه به مقوله عدالت یک موضوع اساسی دانست و بر حرکت در این مسیر تأکید کرد و یادآور شد: در برخی موضوعات چنانچه انحرافی رخ داده است باید مدیران مناطق و مدارس درصدد تحصیح آن اقدام کنند که از آن جمله می توان به تحصیل دانش آموزان مناطق روستایی و کم برخوردار در مدارس نمونه دولتی اشاره کرد، مدارس نمونه دولتی برای دانش آموزان روستایی مناطق کم برخودار ایجاد شده اند اما کمتر از 10 درصد دانش آموزان روستایی در این مدارس در حال تحصیل هستند، در حالی که ما اعلام کرده ایم سهمیه دانش آموزان مناطق مذکور در مدارس نمونه دولتی حداقل باید به 50 درصد برسد.
وی ادامه داد: در قالب بخشنامه ای که به استان ها ابلاغ شد؛ تأکید داشتیم دانش آموزان مناطق کم برخوردار و روستایی باید در مدارس نمونه تحصیل کنند و برای آنها این سهمیه در نظر گرفته شود که این انتظار ما در سال آینده محقق نشد اما در آزمون تابستان امسال، سهم دانش آموزان مناطق برخودار و روستایی در آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی 33 درصد افزایش پیدا کرد.
اجرای طرح تغذیه رایگان از ابتدای مهرماه با اولویت دانش آموزان دختر مناطق کم برخوردار
معاون وزیر آموزش و پرورش باردیگر نوع نگاه و باور مجموعه آموزش و پرورش به موضوع بسط و توسعه عدالت را مورد تأکید قرارداداد و گفت: بعد از 10 سال مبلغ یک هزار و 150 میلیارد تومان اعتبار برای تغذیه دانش آموزان در نظر گرفته شد تا از ابتدای مهرماه امسال اجرایی شود. در غاصلخ بازگشایی مدارس از فرودین ماه تا ایام منتهی به امتحانات خرداد ماه این طرح در مدارس استان های البرز و سیستان و بلوچستان اجرایی شد اما با اجرایی سازی موضوع هدفمندسازی یارانه ها، کارکرد این اعتبار کاهش پیدا کرد، هدفگذاری اولیه ما تأمین تغذیه رایگان برای 9 میلیون دانش آموز مناطق کم برخودار و محروم بود اما با افزایش قیمت اقلام خوراکی این هدفگذاری به 3 میلیون و 300 هزار دانش در مناطق کمتر برخودار با اولویت دانش آموزآموزان روستایی دختر کاهش یافت.