وی با توجه به اهمیت موضوع خواستار تقویت وجود مهارت خودآگاهی در دانشآموزان شد و افزود: تقویت و ارتقاء مهارت خوداگاهی منجر می شود، فرد در انتخابهایی که دارد شناخت عمیقی از تمام ابعاد وجودیاش داشته باشد و بهترین راهحل را بر اساس ویژگیها و استعدادهایش انتخاب کند. در این صورت در تمام موقعیتهای زندگی به دیگران و تصمیماتشان متکی نخواهند بود.
سیاهکالی مرادی تصریح کرد: خودآگاهی، عزت نفس و اعتماد به نفس شاخص های اساسی توانمندی ها وضعف های هر انسان است. دانش آموزان می توانند با استفاده از مهارت حل مسئله تصمیمات مهم زندگی را بگیرند و مشکلات خود را درست تحلیل نمایند.
وی با توجه به اهمیت موضوع از همکاران خواست تا در برخورد و مواجهه با اولیا و دانش آموزان به نکات و تقویت مهارت شناخت خود توجه شود و با آموزش کاربردی کمک نمایید تا افراد قدر خود را بدانند و به شایستگی های خود پی ببرند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان به ضرورت آموزش مهارت های تعاملات اجتماعی و سازشی به دانش آموزان تاکید نمود و ادامه داد: با آموزش این مهارتها به دانشآموزان میتوان افرادی باشخصیت و رشدیافته در ابعاد مختلف پرورش داد. کودکانی که مهارتهای پایه را آموختهاند، در برخورد با موقعیتهای مختلف عملکرد بهتری نیز خواهند داشت و با مشکلات رفتاری کمتری مواجه میشوند.
وی با بیان اینکه همسو کردن فعالیت های خانه، مدرسه، اجتماع در راستای آموزش مهارت های زندگی ضروری است، تصریح کرد: آموزش و ارتقاء مهارتهای زندگی به اولیا از طریق کلاس های آموزش خانواده همواره مدنظر قرار گیرد.
سیاهکالی مرادی افزود: آموزش استفاده صحیح از اوقات و فراغت در دانش آموزان ابتدا از طریق پدر و مادر و مربیان که الگوهای اصلی یادگیری کودکان به شمار می روند است، گفت: اگر آنان در خانواده و مراکز آموزشی فعالیتهای مناسبی برای اوقاعت فراغت خود داشته باشند کودکان نیز از آن ها میآموزند پس ضروری است الگوی شایستهای برای آنان ایجاد نماییم.
این مقام مسئول به تشریح ضرورت آموزش تقویت ایمان و وجدان پرداخت و از مدرسین خواست تا با توجه به هجمه دشمنان در جهت تقویت ایمان، اعتقاد خانواده دانش آموزان تمام تلاش خود را بکار بگیرند.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان قزوين