به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابطعمومی آموزشوپرورش استان چهارمحالوبختیاری اسماعیل صالحی در حاشیه سیوششمین اجلاس مدیران و روسای آموزشوپرورش سراسر کشور، با اشاره به ” الگوی حکمرانی واجرایی سازی سند تحول بنیادین” گفت: با توجه به هدف کلی آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین تلاش و برنامه ریزی همه جانبه برای تحقق اصالت فرهنگ و تربیت ضروری است لذا می طلبد پایه های اجتماعی شدن مسئولیت پذیری و مشارکت پذیری در مدرسه ساخته شود. در مدارس اصل و پایه الگوپذیری هویت بخشی و مهارت آموزی با رویکرد کاربرد محسوس در زندگی لازم است آموزش داده شود آنچه در دنیای ارتباطات وجه تمایز آموزش و پرورش اسلامی است اندیشه ناب اسلامی و گفتمان نظاممند انقلابی است که به این مهم باید توجه بیشتری کرد و طبق فرمایش مقام معظم رهبری مدظله العالی باید بهترین و برجسته ترین فکر ها بنشینند و برای آموزش و پرورش طراحی کنند و بر این اساس فلسفه افق آینده آموزش و پرورش کشور روشن شود. در این بین کارکرد مدرسه یک دست آورد استثنایی و بی نظیر است و باید هویت ملی و دینی و خودباوری، مسئولیت پذیری، احترام به همدیگر، گفتمان دینی، فرهنگ ایثار و شهادت و سبک زندگی اسلامی آموزش و اهمیت داده شود.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان فلاردبا بیان اینکه ایجاد فرصت های نوین تربیتی و پرورشی، تحکیم رابطه خانواده و مدرسه، مدیریت آسیب های اجتماعی و حمایت از کودک در برابر آسیب های فضای مجازی از ضروریات جامعه است خاطرنشان کرد: خانه و مدرسه به عنوان دو نهاد اصلی تعلیم و تربیت در هر جامعه ای محسوب می شوند. وضعیت موجود هر جامعه ای نتیجه یادگیری دیروز افراد در خانه و مدرسه است. والدین به عنوان نخستین آموزشگران ، اساسی ترین فعالیتها نظیر راه رفتن، سخن گفتن، یادگیری لغات، ابزارهای اندیشیدن، روابط با اشیاء و اشخاص را در خانه به کودکان می آموزند. در واقع آموزش و پرورش عمومی به نیازهای تربیتی هر گروه در قالب هدفهای کلی تربیت و رشد ، کم و بیش پاسخ می دهد، اما طبیعت هر فرد دارای ویژگیهایی است که در قالب برنامه های عمومی نمی گنجد و به چاره جویی و اعمال روشهای خاص نیاز دارد .
وی افزود: می توان گفت ارتباط موثر بین خانه و مدرسه باعث می شود دوگانگی آموزشی و تربیتی کمتر شده و دیدگاه همسوئی بین آن دو در مورد تحصیل ، تربیت و پیشرفت برقرار شود ، هزینه و وقت کمتری صرف اصلاح تعارضات و مشکلات آموزشی و پرورشی شود . که در نتیجه چنین شرایطی است که هر فرد قادر است بهتر به اهداف مورد نظر زندگی خود دست یابد و به تعالی برسد.
لازم به ذکر است سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش با شعار «آموزشوپرورش دانشبنیان و تحولآفرین، پیشران ایران قوی» و در پنج محور؛ “الگوی حکمرانی و اجرایی سازی سند تحول بنیادین”؛ “عدالت تربیتی و تامین نصیب برابر آموزشی با تاکید بر زیست بوم جدید و آماده سازی مدارس برای ایفای وظیفه در سال تحصیلی آینده”؛ “پایش و سنجش کیفیت یادگیری با نوآوری در محتوا و روش های آموزشی مبتنی بر فناوری های نوین”؛”ایجاد فرصت های نوین تربیتی و پرورشی، تحکیم رابطه خانواده و مدرسه، مدیریت آسیب های اجتماعی، صیانت از کودک در برابر آسیب های فضای مجازی”؛ “مردمی سازی آموزش و پرورش، تامین اقتصاد پایدار آموزش، ارتقای صلاحیت های حرفه ای معلمان” و با حضور اعضای شورای معاونان، مدیران کل حوزه ستادی، ۷۵۱ مدیر و رئیس آموزشوپرورش، ۳۱ مدیرکل استانی سازمان نوسازی مدارس، ۳۱ مدیر مجموعه دانشگاه فرهنگیان، ۳۱ مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و… در روزهای ۲۹، ۳۰ و ۳۱ مرداد در محل اجلاس سران برگزار می گردد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان چهارمحال وبختياري