تهران (پانا) – همزمان با هفته دولت، اولین دورۀ تخصصی تربیت ارزیابان ویژه نظام رتبهبندی معلّمان آموزش و پرورش با حضور معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در دانشگاه فرهنگیان (پردیس نسیبه) آغاز شد.
محسن زارعی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در افتتاحیه این دوره اظهار داشت: «همزمان با هفته دولت، افتخار داریم؛ اولین دورۀ تربیت ارزیابان رتبهبندی معلّمان با همکاری مرکز آموزش مدیریت دولتی و با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از بانوان معلّم در دورهای پنج روزه در پردیس نسیبه در حال برگزاری است و این یک فرصت ویژه برای آموزش و پرورش است تا شأن و جایگاه معلّمان با این طرح ارتقا یابد؛ به عبارت دیگر، نظام رتبهبندی آموزش و پرورش فرصتی است که نباید شأن آن را برای همسانسازی حقوق پایین بیاوریم و اگر افزایشی قرار است، اتفاق بیفتد باید متناسب با شأن آن اتفاق بیفتد.»
وی افزود: «کار ارزیابی یک تکنیک و فن است و خودِ ارزیابان باید از شایستگیهای ویژهای بهرهمند باشند تا بتوانند این شایستگیها را در دیگران احصا کنند. در این ارزیابی، نقاط قوت و ضعف، شایستگیهای عمومی و تخصصی و تجربه همکاران مورد ارزیابی قرار میگیرد. این شایستگیها با همکاری مرکز آموزش مدیریت دولتی احصا و تعیین شده است که در این دورۀ تخصصی که با عنوان «طرح معلم ایثارگر حسن امیدزاده» است به شما ارزیابان نظام رتبهبندی معلّمان ارائه خواهد شد.»
همچنین میثم لطیفی معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در این مراسم، ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطرۀ شهیدان رجایی و باهنر بیان داشت: «معلّمی به معنای واقعی عشق است و معلّمان را باید پرچمدار مکتب انسانیّت و عقلانیّت دانست.»
وی افزود: «در حال حاضر، بزرگترین پروژۀ علمی و فرهنگی کشور، طرح رتبهبندی معلّمان است؛ زیرا در این طرح ۸۰۰ هزار معلّم مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.»
معاون رئیسجمهوری افزود: «میکوشیم طرح رتبهبندی معلّمان چه در مرحلۀ استقرار و چه در مرحلۀ استمرار آن در سالهای آتی بهنحوی شایسته و بایسته به اجرا درآید.»
لطیفی با اشاره به پیچیدگی و حجم کار در این زمینه گفت: «از زمان تصدی بنده در کمیسیون فرهنگی، هیچ موضوعی به اندازۀ بحث نظام رتبهبندی معلّمان به علّت حجم کار و اثرگذاری آن، زمان، پیرامونش صرف نشده است.»
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در ادامۀ سخنانش اظهار داشت: «از همۀ همکاران مرکز آموزش مدیریت دولتی، سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور، تشکر و قدردانی میکنم که توانستهاند برنامه و هماهنگی لازم را در این زمینه اتخاذ کنند که چگونه به الگوی ارزیابی شایستگی معلّمان برسند تا قابلیت اجرا داشته باشد.»
وی ادامه داد: «هزینههای رتبهبندی معلّمان اگرچه موجب تعالی و ارتقای معلّمان و کیفیت آموزشی میشود؛ اما این هزینه عین سرمایهگذاری است و دستیابی به این هدف مهم، امروز در دستان شما است. ما تا این مرحله کوشیدهایم که این برنامۀ مهم به منصه ظهور برسد؛ لذا از این مرحله به بعد وارد مرحلۀ عملیاتی میشود و کار در دستان شما فرهنگیان بزرگوار است، پس بکوشید که این برنامه تبدیل به سرمایهای برای نظام بشود.»
لطیفی با تأکید بر سطوح یادگیری «بنجامین بلوم» و نقش ارزیابی و ارزیابان، بیان کرد: «بلوم در ردهبندی خود، یادگیری را به سطوح مختلفی تقسیم میکند، اولین مرحله به خاطر سپاری، دومین مرحله فهمیدن و به ترتیب، کاربرد، تحلیل، نقد و ارزیابی و خلق (ترکیب) است. لذا کسی میتواند نقد و ارزیابی کند که مراحل قبلی را طی کرده باشد و خودش با تمام وجود اعتقاد به تربیت و تعلیم داشته باشند و آنها را با موفقیّت طی کرده باشند. بنابراین نقش ارزیابی و ارزیابان در این جا به خوبی روشن میشود.»
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به نتایج این طرح و تلقی اشتباه برخی افراد از نظام پرداخت، بیان داشت: «برخی افراد از این طرح تلقی توزیع پول در بین معلّمان را دارند که نادرست است. هدف از این طرح، ارتقای کیفیت آموزشی و اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلّمان است. لذا همۀ محدودیتهای بودجهای که در دولت با آن مواجه هستیم، کوشیدهایم به صورت بهینه از آن بهرهبرداری کنیم.»
لطیفی در بخش پایانی سخنانش با تقدیر و تشکر از همۀ دست اندرکاران این طرح، اظهار داشت: «امید است با اجرای چنین دورههای تخصصی، شاهد شکوفایی یک نظام تربیت و تعلیم پویا و توسعه یافته باشیم.»
این دورۀ تخصصی از صبح شنبه 5 شهریورماه سال جاری آغاز شده و به مدت 5 روز به صورت کارگاهی در دانشگاه فرهنگیان به طول خواهد انجامید.
منبع: خبرگزاری کانون دانش آموزان (پانا)