به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی شهرستان های استان تهران، در متن پیش رو گفت و گو با یکی از معلمان شاخص و نمونه ورامین را با کارشناس روابط عمومی می خوانید؛
به نظرشما یک معلم خوب دارای چه ویژگیهایی است وبه چه ظرافتهایی توجه دارد؟
«مهمترین ویژگی یک معلم، انسان بودن است، معلم باید بتواند دانش آموزان را در مسیر درست راهنمایی کند. چنانچه امام علی علیه السلام می فرمایند: «مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْیَبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیْرِه» و دوم علاقه به تدریس و معلمی است. وقتی معلم خودش از ارائه درس لذت می برد و درسی که تدریس می کند را دوست دارد و به آن معتقد است، شاگردهای ایشان هم از کلاس لذت می برند. وقتی علاقه و عشق آمد تعهد حرفه ای هم می آید و معلم سعی در رشد حرفه ای خود دارد.. معلم خوب دارای هوش هیجانی بالاست لذا خود آگاهی، خود مدیریتی دارد و از روحیه تعامل با دانش آموزان برخوردار است. دارای مهارت های معلمی است و پیوسته مهارت خود را به روز می کند.»
چرا تصمیم گرفتید به یک معلم تبدیل شوید؟
«برخی به خاطر عشقشان به کودکان معلم می شوند و عشق به یادگیری آنها را در مورد تدریس پررنگ میکند. بعضی به خاطر عشق به معلم سابقشان معلمی را انتخاب کردند یا چون پدر و مادر و نزدیکانشان معلم بودند به این سمت کشیده شدند. اما من علاوه بر دلیل گروه اول به خاطر ارتقا علمی خودم این حرفه را انتخاب کردم زیرا معلمی و ارتباط با دانش آموزان باعث می شود از جهات مختلف علمی و معرفتی رشد کنیم. از جهت علمی چون باید خود را به روز کنیم.معرفتی چون باید بتوانیم الگوی خوبی برای دانش آموزان باشیم.»
در زندگی با چه موانعی برخورد کردید و چگونه از آنها عبور کردید؟
«زندگی با حرکت معنا پیدا می کند و حرکت وقتی است که تضاد و مانع وجود داشته باشد. منهم در زندگی با موانع و مشکلات زیادی روبرو شدم از جمله مرگ عزیزان در حساس ترین لحظات زندگی، مشکلات مالی و… ولی سعی کردم با نگاه مثبت و رو به آینده موانع را به بهترین شکل ممکن پشت سر بگذارم.»
اون باوری که در شما از همه قوی تر بود و باعث موفقیتتان شد چه بود؟
« شوق خدمت به دانش آموزان و حرکت دادن خودم و ایشان در مسیر توحید و حیات طیبه قویترین نیرو برای طی مسیر معلمی من بود.»
آیا تخصص در کار مهمه؟
«تخصص قطعا یکی از عوامل موفقیت در هر حرفه ای است. اما اگر این تخصص همراه با تعهد نباشد قطعا ره به جایی نمی برد. زیرا اولا متخصصی که متعهد نباشد تمام توانش را برای کار نمی گذارد ثانیا هدفی را که ما از معلمی در نظام اسلامی به دنبالش هستیم که رساندن دانش آموزان به حیات طیبه است نمی تواند محقق کند.»
رفتار شما نسبت به دانش آموزان و نحوه برقراری ارتباط با آن ها چگونه است؟
«اصل اول من اینست که آنچه که برای خودت می پسندی برای دیگران هم بپسند. لذا سعی می کنم خودم را جای دانش آموزان بگذارم که چگونه تدریس و رفتاری را از معلم دوست دارند؛ تا حد ممکن آنگونه رفتار می کنم. یعنی رفتلر محترمانه ، تعاملی و دوستانه و در عین حال قاطعانه باشد. »
شما در تدریس خود از چه روش ها و شیوه هایی استفاده می کنید که تفاوت ایجاد می کند؟
«چینش متفاوت کلاس و بحث های گروهی و تکالیف کاربردی و تدریسی برای آماده کردن دانش آموزان برای زندگی آینده مهمترین اصولی است که در انتخاب روش تدریس خودم لحاظ می کنم.»
نقش مشارکت والدین در امر تدرس شما چگونه بوده است؟
«با همکاری مدرسه جلسه ای با اولیا هر کلاس در طی سال دارم و در آن جلسه بعد از تبیین کلیات فعالیت های طی سال ، اولیائی که دارای فکر و ایده هستند شناسایی نموده و سعی می کنم در طی سال از نظرات آنها بهره مند شوم.»
دلایل موفقیت خود را چه میدانید؟
«البته که تا رسیدن به موفقیت قطعا مسیر بسیار طولانی در پیش دارم . ولی تا این لحظه توکل برخدا، علاقه به حرفه و سعی در به روز بودن را مهمترین عوامل در موفقیت خود می دانم.»
در صورتیکه دوباره انتخاب شغل میکردید آیا غیر از معلمی شغل دیگری را انتخاب میکردید؟
«مطمئنا به جز معلمی شغل دیگری را انتخاب نمی کردم.اما در مسیر معلمی رویکرد پژوهشی خود را تقویت می کردم.»
در امرآموزش چه مسائلی میتواند مانع پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گردد؟
«اولین و مهمترین مانع پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شناخته نشدن استعداد آنهااست و دوم غیر کاربردی و حفظی بودن بسیاری از دروس است که موجب بی انگیزه شدن دانش آموزان می شود و سوم به روز نبودن معلمان است.»
بهترین خاطره ای که ازکلاس درس دارید؟
«معلمی و بودن در کنار دانش آموزان و دیدن رشد و تغییر آنها هر روزش پر از خاطره های زیبااست.»
چه اقدامات و برنامه هایی برای اکنون و آینده دارید؟
«مهمترین برنامه های من برای آینده حرفه ای خودم نوشتن مقالات و کتب پژوهشی، و شرکت در دوره های جدید معلمی است.»
به نظر شما ویژگیهای باید تدریس کرد تا کلاس جذابتر و تأثیرگذارتر باشد؟
«ویژگیهای بایسته انسان بودن و داشتن هدف مهمترین چیزهایی است که دانش آموزان باید در خانواده و مدرسه بیاموزند و اینها را نمی توان صرفا با سخنرانی و تدریس به دانش آموزان آموخت. اینها را دانش آموزان باید در معلم ببینند و الگو بگیرند چنانچه خداوند متعال در مورد نبی اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: « و لکم فی رسول الله اسوه حسنه»
حرف های نزده ونگفته ای که باید میگفتی ونگفتی؟
«کاش روزی آموزش و پرورش در مقام عمل اولویت اول کشور باشد نه فقط در حرف و شعار . کاش روزی تربیت و آماده ساختن دانش آموزان برای آینده اولویت اول آموزش و پرورش باشد. کاش روزی در کشورمان شایسته سالاری جایگزین سیاست زدگی شود . کاش روزی شرایطی فراهم شود که نخبگان عزم رفتن از وطن خود را نداشته باشند. کاش روزی معلمی جایگاه از دست رفته خود را در کشورمان بازیابد. و کاش …..»