نریمان سبحانی نیا
معاون مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش شهرستان بروجرد
در تاریخ یکصد ساله،
تعلیم و تربیت به شیوهی کنونی، باعث سر زندگی اجتماعی جامعه شده است، در این میان به کلیهی فرآیندهایی که زندگی فرهنگی را برای انسان فراهم میکند یا به مفهومی رسمی و عامیانه تر، نهاد اجتماعی ویژهای که به منظور پرورش مهارتها، دانشها
و ارزشهای مطلوب، آموزش و پرورش میگویند که در مثَل چون مزرعهی دانایی و معرفت است،
بر اساس توسعه انسانی سازمان ملل متحد که با هدف دستیابی به توسعه پایدار، موجب حفاظت از مردم در برابر عواملی می شود که ارزشها و سعادت انسان را به خطر می اندازد، با تطبیق آن با فرهنگ و تمدن اسلامی – ایرانی، برای دستیابی به اهداف یک حکمرانی خوب در نظام آموزش عمومی کشور، ضمن نگاه به سه مولفهی بنیادین زیر:
1- سلسله مراتب و مقرارت ( حاکمیت دولت)
2- مشارکت مدنی و حرکت جمعی (جامعه ی مدنی)
3- سود و رقابت ( بخش خصوص)
در قالب سازه های شش گانه نتیجه گرایی، اثربخشی نقش ها و وظائف، ارتقای ارزش ها، شفاف سازی، ظرفیت سازی و پاسخگویی قابل مفهوم، به گونهای که بدون داشتن تصویری درست از این مولفهها و سازه ها و برقراری رابطهای تنگاتنگ با آنها نمیتوان رسیدن به نتایج مطلوب را انتظار داشت…
از آن جایی که سرعت تحولات اجتماعی در جوامع گوناگون از رشد نسبتا خوبی برخوردار گردیده، آموزش و پرورش مهمترین و نیرومدترین ابزاری است که در دست حاکمیت قرار دارد و میتواند برای شکل بخشیدن به زندگی فردی و نظام اجتماعی با تلفیق دقیق نظریه و عمل، معلمان علاقهمند و مشتاق به تعلیم و تربیت را با فضائل عقلانی و نظم و قانون آشنا کند تا با اعمال نظر و تشخیص چشماندازها، مدارس را به عنوان سنگری مستحکم برای آغاز اصلاحات اجتماعی و سیاسی در نظر بگیرند…
حکمرانی اسلامی باید طبق سند تحول بنیادین از مشارکت خانواده ها، مساجد ،خیرین و معلمان علاقمند برای تحقق و پیشرفت نظام تعلیم و تربیت با برنامه ریزی دقیق و گاها محلی استفاده بهینه را انجام دهد
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان لرستان