به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابطعمومی آموزشوپرورش استان چهارمحالوبختیاری نوروزعلی بابامیر ساطحی در حاشیه سیوششمین اجلاس مدیران و روسای آموزشوپرورش سراسر کشور، با اشاره به ” الگوی حکمرانی واجرایی سازی سند تحول بنیادین” گفت: سند تحول بنیادین توسط خبرگان آموزشوپرورش و تعلیم و تربیت تدوین شده است، اجرای این سند نیاز به نقشه راه با برنامهی زمانبندی دارد و از طرفی برای اجراییسازی این سند نیاز به همراهی و مساعدت شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور دارد. نکتهی دیگر اینکه برای ارزیابی و سنجش موفقیتهای این سند نیاز به معیار سنجش میباشد که آموزشوپرورش و نظام تعلیم و تربیت بداند تا چه حد در اجراییسازی این سند موفق بوده است. در ادامه باید اشاره نمایم که خیلی از جامعهی فرهنگی نسبت به این سند آگاهی کافی ندارند، به دلیل مبهم بودن شاخصها دنیا به سمت سادهسازی شاخصها پیش میرود لذا متخصصان تعلیم و تربیت کمک کنند تا به این شاخصهای ساده برسیم. همراهی و هماهنگی دستگاههای بیرون از آموزشوپرورش لازمهی دیگر اجراییسازی این سند مهم است، برگزاری کارگاههای آموزشی و دورههای توجیهی، از دیگر ضروریات اجراییسازی این سند مهم است.
بابامیر ساطحی با اشاره به موضوع عدالت تربیتی و تامین نصیب برابر آموزشی با تاکید بر زیست بوم جدید و آماده سازی مدارس برای ایفای وظیفه درسال تحصیلی آینده افزود: آنچه که در تأمین عدالت آموزشی و تربیتی مهم میباشند زیر ساختهای آن است، یعنی فضای آموزشی مناسب، امکانات لازم و نیروی انسانی مجرب و کارآمد در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته. یکی از معضلات حاد در مناطق محروم عدم دسترسی دانش آموزان دختر به مدارس مقاطع متوسطه اول و دوم میباشد که همین امر ترک تحصیل ایشان را در پی دارد لذا تخصیص مدارس شبانهروزی دخترانه در این مناطق از ازدواج زودهنگام که منجر به طلاق میگردد و همچنین ترک تحصیل آنها پیشگیری مینماید و تا حدودی نصیب و بهرهی آموزشی اجرا خواهد شد.
وی پایش و سنجش کیفیت یادگیری با نوآوری در محتوا و روش های آموزش مبتنی بر فناوری های نوین را موضوعی اساسی دانست و گفت: خلاقیت و نوآوری در آموزش و یادگیری نقشهای جدید و مهمی را برای یادگیرنده و معلم پیشبینی میکند که عمدتاً به عنوان مربی، مدرس و تسهیلگر در فرآیند یادگیری عمل مینماید. چند روش برای فضای نوآوری در یادگیری و یاددهی قابل ذکر است: ۱. تغییر طرز فکر سنتی ۲. پرسیدن سوالات باز ۳. ایجاد محیطهای یادگیری انعطاف پذیر ۴. شناخت تفاوتهای شخصی دانشآموزان و فراهم نمودن فضای مناسب برای همهی دانشآموزان ۵. دعوت از کارآفرینان و نوآوران در کلاس درس. در نهایت امروزه با کشف روشهای جدید میتوان تأثیر بزرگی در آیندهی فراگیران و دانشآموزان ایجاد نمود.
مدیر آموزشوپرورش شهرستان لردگان با بیان اینکه ایجاد فرصت های نوین تربیتی و پرورشی، تحکیم رابطه خانواده و مدرسه، مدیریت آسیب های اجتماعی و حمایت از کودک در برابر آسیب های فضای مجازی از ضروریات جامعه است خاطرنشان کرد: لازم است در زیست بوم جدید، آسیبهای آموزش مجازی شناسایی و رصد شود و خانوادهها، مربیان و معلمان و همچنین دانشآموزان آسیب دیده که شناسایی شدهاند از نظر مادی و معنوی مورد حمایت جدی قرار گیرند. خانوادههای محروم که از امکانات مجازی، مادی و مشاورهای بیبهرهانده شناسایی شوند و ضمن حمایت مادی از ایشان اقدامات مداخله گرایانه مشاورهای در حق ایشان برای پیشگیری از مبتلا شدن به آسیبهای اجتماعی انجام شود. عملیاتی شدن همهی موارد گفته شده مستلزم تخصیص اعتبارات لازم از سوی وزارت آموزشوپرورش میباشد.
وی در پایان صحبت های خود، مسالهی مردمی سازی آموزش و پرورش، تامین اقتصاد پایدار آموزش و ارتقای صلاحیت های حرفه ای معلمان را تشریح نمود و گفت: برای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش بر اساس سند تحول بنیادین باید به سمت مردمی سازی پیش برویم و زمینهی حضور مردم و مشارکت آنها را در آموزش و پرورش فراهم کنیم. از مصادیق مردمی سازی آموزش و پرورش نقش اساسی خیرین محترم مدرسه میباشد که باید از این ظرفیت اجتماعی استفاده نمود البته شاید بعضیها مشارکت مردم در آموزشوپرورش را در بعد مادی تصور کنند اما امروزه مفهوم مشارکت بسیار عامتر و فراتر از گذشته است و مشارکت به معنای دست در دست هم گذاشتن برای به انجام رساندن کارهای آموزشوپرورش است. باید زمینهای را فراهم بیاوریم تا بتوانیم حضور همه جانبهی اولیا و مربیان را در تصمیم گیریهای آموزشوپرورش و ادارهی مدرسه فراهم کنیم و از تواناییهای تخصصی و مهارتی اولیا استفاده مناسب کنیم.
لازم به ذکر است سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش با شعار «آموزشوپرورش دانشبنیان و تحولآفرین، پیشران ایران قوی» و در پنج محور؛ “الگوی حکمرانی و اجرایی سازی سند تحول بنیادین”؛ “عدالت تربیتی و تامین نصیب برابر آموزشی با تاکید بر زیست بوم جدید و آماده سازی مدارس برای ایفای وظیفه در سال تحصیلی آینده”؛ “پایش و سنجش کیفیت یادگیری با نوآوری در محتوا و روش های آموزشی مبتنی بر فناوری های نوین”؛”ایجاد فرصت های نوین تربیتی و پرورشی، تحکیم رابطه خانواده و مدرسه، مدیریت آسیب های اجتماعی، صیانت از کودک در برابر آسیب های فضای مجازی”؛ “مردمی سازی آموزش و پرورش، تامین اقتصاد پایدار آموزش، ارتقای صلاحیت های حرفه ای معلمان” و با حضور اعضای شورای معاونان، مدیران کل حوزه ستادی، ۷۵۱ مدیر و رئیس آموزشوپرورش، ۳۱ مدیرکل استانی سازمان نوسازی مدارس، ۳۱ مدیر مجموعه دانشگاه فرهنگیان، ۳۱ مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و… در روزهای ۲۹، ۳۰ و ۳۱ مرداد در محل اجلاس سران برگزار می گردد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان چهارمحال وبختياري