به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، علیرضا یوسفی در حاشیه برگزاری سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور در تهران، گفت: آموزش و پرورش با داشتن ۱۵ میلیون دانش آموز، یک میلیون معلم و از طریق کارکنان ۱۵۰ هزار مدرسه می تواند پل ارتباطی قوی بین دولت و ملت به وجود آورد
رییس آموزش وپرورش منطقه سده گفت: آموزش و پرورش سراسر دنیا با هدف تعلیم افراد و به منظور حضور در جامعه و انتقال هویت ،فرهنگ و ارزش های حاکم بر هر کشور تشکیل شده است.
یوسفی ادامه داد: به این نحو که گروههای دانش آموزی را در کلاس ها گرد هم می آورند تا انتظارات جامعه را برآورده سازند.هرچند علیرغم آنکه در ظاهر ترویج علوم مختلف می باشد اما شاکله اصلی آن انتقال فرهنگ و هویت است.
وی افزود: نظام آموزشی نقش مهمی در جامعه پذیری افراد دارد و افراد علاوه بر فراگیری علم به شناخت خود و دیگران نیز می پردازد،
رییس آموزش وپرورش منطقه سده گفت: هدف ما از آموزش و پرورش، تربیت افرادی است که در راه رشد کمال خود و توسعه و سازندگی جامعه قدم برداردو با هدف هویت بخشی می تواند افرادی را برای ایفای نقش های متفاوت در جامعه آماده کند .
یوسفی افزود: که مستلزم شناخت هنجارها و قواعد اجتماعی است و در واقع ما می خواهیم از یکسو شیوه صحیح زندگی اجتماعی و از سوی دیگر پذیرش مسئولیت در جامعه را آموزش دهیم.
وی ادامه داد: فرهنگ و هویت ایران در یک چارچوب مشخص برای افراد تعریف شده است هر چه ما بتوانیم بر روی نحوه صحیح اجرای برنامه ها همراه با خلاقیت و ایجاد انگیزه و نشاط در بین فراگیران تاکید کنیم خروجی بهتری خواهیم داشت.
رییس آموزش وپرورش منطقه سده افزود: در واقع ضمن آن که نقش مهمی در تحکیم هویت ملی و وحدت ملی و تقویت همبستگی اجتماعی با اشاعه سنتها و رسوم اجتماعی و ایدئولوژی ها اجرا می شود نیروی انسانی کارآمدی در بخش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه تربیت می گردد.
یوسفی گفت:در واقع کلمه هویت را برای فراگیران باید معنا کرد که هرکس بتواند خود را بشناسد ،وقتی خود را شناخت می تواند برای هویت ملی خود نیز گام بردارد. هویت ابعاد مختلف شخصی ،ملی، دینی و قومی دارد که منجر به خودآگاهی و ترقی جامعه ایران قوی خواهد شد.
وی افزود: برای داشتن ایران قوی هویت ملی باید عمیقا آموزش داده شودزیرا هویت ملی بالاترین سطح هویت جمعی در هر کشور محسوب می شود و این هویت طی فرایند جامعه پذیری از طرف خانواده ،مدرسه و رسانه ها کسب میشود، که باعث وحدت و یکپارچگی مردم می شود.
رییس آموزش وپرورش منطقه سده ادامه داد: هویت ملی اگر در حد معقولی قرار بگیرد می تواند نیرویی برای اعتلای فرهنگ باشد، اما اگر به قلمرو تعصب قومی و نژادی وارد شود و به نفی افکار و تمسخر میراث فرهنگی بینجامد تبدیل به نیرویی ویرانگر خواهد شد.
یوسفی گفت: آموزش و پرورش با داشتن ۱۵ میلیون دانش آموز، یک میلیون معلم و کارکنان از طریق ۱۵۰ هزار مدرسه می تواندپل ارتباطی قوی بین دولت و ملت به وجود آورد و با به کارگیری برنامه های متنوع در تقویت هویت ملی در سنین کودکی و نوجوانی که در حوزه کتب درسی و برنامه های درسی و فعالیتهای فوق برنامه می تواند کارکرد های هویت ملی را محقق کند.
وی افزود: هویت ملی ایران از سه لایه قومی، ملی و مذهبی تشکیل شده است که باید نظام آموزشی برای هر سه لایه جا باز کند،هویت ملی مثل وطن دوستی، سرود ملی، زبان ،خط ، دین و مذهب رسمی نظام، پول رایج ،میراث فرهنگی و غیره باید از سنین پایین و به وسیله نظام آموزشی به افراد تزریق شود.
رییس آموزش وپرورش منطقه سده ادامه داد: افتخار به موفقیت های ملی گذشته باعث تقویت هویت ملی دانش آموزان خواهد شد، تشریح شجاعت سربازان و سرداران ایرانی در جنگ ها به ویژه جنگ تحمیلی پیوند اجتماعی را ارتقا خواهد بخشید،متون درسی و فعالیتهای فوق برنامه باید دانش آموزان را با قومیت ها و نمادهای فرهنگی آنها مانند لباس غذا آواز هنر آشنا سازد افتخارات هر قوم باید یادآوری شود.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان فارس