به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، محمدعلی فرجی در حاشیه برگزاری سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای روسای آموزش و پرورش کشور در تهران، گفت: دانش بنیان بودن مستلزم این است که علم، دانش و فناوری در کنار دانش بازار قرار بگیرد.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان گراش گفت: مهارتها در شغلها و حرفههای مختلف متفاوتاند، اما یک روانشناس به نام ای.آر.گاتر مهارت را به گونهای تعریف کرده است که همه مشخصههای مهم آن را شامل میشود. طبق این تعریف، مهارت قابلیتی است که با اطمینان معین و صرف حداقل انرژی یا زمان کاری به نتیجه برسد.
فرجی ادامه داد: به بیان ساده، مهارت یعنی توانایی پیادهسازی دقیق و آسان علم و دانش در عمل،مهارتها شامل ۲ دسته هستند؛ مهارتهای حوزه عمومی مانند مدیریت زمان، کار گروهی، رهبری و مهارتهای حوزه تخصصی مانند مهارتهای فنی و حرفهای خاص هر شغل.
وی افزود: اهمیت مهارت آموزی در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش آمده است که پرورشیافته سیستم آموزشی باید دارای حداقل یک مهارت مفید برای تأمین معاش حلال باشد، بهگونهای که در صورت جدایی از نظام تعلیم و تربیت رسمی در هر مرحله، توانایی تأمین زندگی خود و اداره خانواده را داشته باشد.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان گراش گفت: دانش بنیان بودن مستلزم این است که علم، دانش و فناوری در کنار دانش بازار قرار بگیرد. یک مجموعه دانش بنیان، دانش و فناوری کافی در اختیار دارد که اگر نیازها عوض شد، بتواند متناسب با نیازهای جدید سریعا محصول جدید منطبق با خواسته های بروز ذینفعان تولید کند.
فرجی ادامه داد: میدانیم که چالش بیکاری به چالش نداشتن مهارت گره خورده و بسیاری از جوانان تحصیل کرده به دلیل نداشتن مهارت از بیکاری رنج می برند لذا توسعه کارآفرینی و اشتغال دانش بنیان نیازمند توسعه مهارت آموزی است. در این بین فرهنگ سازی مهمترین موضوعی است که با نهادینه کردن آن، فرهنگ کار، تلاش، تولید و اشتغال نهادینه میشود.
وی با اشاره به بیانی از مقام معظم رهبری که فرمودند: “فلسفه را در آموزش و پرورش در هر موضوعی روشن کرده و بگویید” گفت: بر این اساس دانشآموزان باید چیستی، چرایی و فلسفه هر مسئلهای را در حوزه های آموزشی و درسی خود بدانند چرا که در این صورت بسیاری از مشکلاتشان حل شده و در نهایت دانش آموز با ارتقای مهارت های زندگی، کارآفرین و خلاق خواهد شد.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان گراش افزود: توجه به مهارتآموزی و توسعه آموزشهای فنی و حرفهای میتواند برونرفتی از مشکل بیکاری باشد اما برای دانشآموزان شاخه نظری نیز راههای کسب مهارت را باید تعریف نمود تا در کنار۳ سال کسب آموزشهای نظری، مهارتی را نیز کسب کرده باشند.
فرجی گفت: نگاه مقام عالی وزارت که ” یکی از راههای رسیدن به آموزش و پرورش دانش بنیان، شناخت آینده و آینده پژوهی است” گویای آنست که با ظهور فناوریهای جدید باید تلاش کنیم مسیرهای آینده را بشناسیم.
وی ادامه داد : موظف شدن دانش آموزان شاخه نظری به کسب یک مهارت در اوقات فراغتشان در کنار آموزشهای مدرسهای، آنان را به دو سلاح دانش و مهارت تجهیز میکند که اصلیترین ابزار کارآفرینی میباشد.
فرجی در تشریح موانع موجود گفت: توجه بیش از حد اولیا به فرهنگ نادرست کنکور زدگی و تمرکز بیش از حد به کسب آموزش های نظری،عدم مهیا بودن زیرساخت لازم به منظور آموزش مهارت ها به دانش آموزان شامل تربیت مربی کاردان، تدوین سرفصل مشخص و محتوای آموزشی مورد نیاز، انرژی بر بودن برنامه هفتگی مدارس، عدم تاثیر مثبت آموزش های مهارتی در نمرات سالیانه دانش آموزان ،ساختار نامطمئن اخلاقی محیط های فنی و کار و دغدغه های پیش روی خانوادهها از موانعی است که وجود دارد.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان گراش،به مزایای آن اشاره کرد وگفت: شناسایی استعدادهای بالقوه نزد دانش آموزان و جهت دادن آن در مسیر صحیح به همراه تقویت و رشد خلاقیت ذهنی دانش آموزان،ایجاد جرات به کار در دانش آموزان و حتی تقویت فعالیتهای گروهی در دانش آموزان، مقابله با کاهش معضل بیکاری و تقویت راه اندازی بنگاههای اقتصادی کوچک در جامعه از جمله مزایای آن است.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان فارس