به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان، سیدصالح اسدی مدیر آموزش و پرورش شهرستان کبودراهنگ در حاشیه سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور که با شعار “آموزش و پرورش دانش بنیان و تحول آفرین، پیشران ایران قوی” در مرکز همایش های بین المللی جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است، اظهار داشت: عدالت آموزشی یکی از پرچالش ترین مباحث در آموزش است، یکی از مؤثرترین راه های تحقق عدالت، تأمین فرصت های یکسان برای دسترسی عموم افراد جامعه به آموزش و پرورش است و همه آحاد انسانی حق دارند از آموزش و پرورش یکسان برخوردار گردند.
اسدی افزود: بر اساس فرامین مقام معظم رهبری (بند های 9 و 12 از سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری) و برابر با اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (راهکار 2-5) مبنی بر توسعه¬ی عدالت آموزشی، این موضوع به عنوان یکی از مهم ترین برنامه های نظام آموزش و پرورش کشور مطرح است.
وی اضافه کرد: پرداختن به عدالت از منظر کیفیت فرصت های یادگیری، موضوعی است که نباید با بعد کمی دسترسی به مدرسه و فرصت های یادگیری بررسی شود، در واقع فقر آموزشی، فقر در کیفیت است. در حالی که با ایجاد مدارس خاص، آموزش و پرورش کشور از عدالت آموزشی دور شده است و نتایج رتبه های کنکور امسال هم تأیید کننده همین موضوع است.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان کبودراهنگ عنوان کرد: راهکارهای زیر جهت اجرای مطلوب سند تحول بنیادین پیشنهاد می گردد: توزیع متناسب معلمان با کیفیت و ماهر در تمامی مدارس، تدوین سیستم بودجه بندی مدارس دولتی بر اساس نیاز سنجی، تمرکز زدایی دانش آموزان از مدارس خاص، حمایت مالی از خانواده دانش آموزان مستعد و کم برخوردار، تولید مواد یادگیری مرتبط با نیازهای دانش آموزان و انتظارات بازار کار، افزایش مشارکت جامعه و از همه مهم تر، توجه به فرامین مقام معظم رهبری در مورد آموزش و پرورش و اجرایی شدن سند تحول بنیادین می باشد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان همدان