به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابطعمومی اداره کل آموزشوپرورش استان اصفهان و به نقل از روابطعمومی مدیریت آموزشوپرورش شهرستان ورزنه، محمدجواد اصغری مدیر آموزشوپرورش این شهرستان در حاشیه سی و ششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزشوپرورش کشور اظهار داشت: با شیوع بیماری کرونا، آموزشوپرورش بهعنوان متولی اصلی تعلیموتربیت دانشآموزان، برنامهریزیهای خود جهت جلوگیری از تعطیلی آموزش را در دستور کار خود قرارداد، اما آمادگی نظام تعلیموتربیت با زیستبوم جدید نیازمند فراهم شدن زیرساختها و برنامههای عملیاتی تر با اولویت شاخصههای نظام آموزشی کشور مبتنی بر اصل تمدن و فرهنگ ایرانی و اسلامی و توجه ویژه به سند تحول بنیادین آموزشوپرورش است.
وی ادامه داد: تربیت در تراز تمدن فرهنگ ایرانی – اسلامی و پرورش دانشآموزان در مکتب انقلاب موضوع بسیار مهم و حساسی است که همواره مسئولان کشور نسبت به آن حساس بودهاند و دایره مسائل تربیتی در نظام آموزشوپرورش بسیار گستردهتر از بخش علمی و فرهنگی است، بهطوریکه در ترسیم ساحتهای مختلف سند تحول بنیادین آموزشوپرورش بهعنوان نقشه راه نظام تعلیموتربیت نسبت به آن توجه ویژهای شده است؛ ولی به نظر میرسد که در سالهای اخیر با وجود تمام برنامهریزیها و فعالیتها، محور عدالت آموزشی و مسائل تربیتی تحتالشعاع محور علمی و آموزشی قرار گرفته، اما مسئله نگرانکنندهتر در زیستبوم جدید چگونگی انتقال مسائل تربیتی از طریق فضای مجازی به دانشآموزان است؛
محمدجواد اصغری در ادامه افزود: در این راستا اهداف سند تحول بنیادین آموزشوپرورش در زیستبوم جدید که مبتنی بر آموزش مجازی است باید بهروزرسانی شوند و در این بخش از نقش فعال خانوادهها که همراه معلمان بهعنوان یکی از ارکان اصلی آموزشوپرورش در فعالیت هستند نباید غافل شد.
مدیر آموزشوپرورش شهرستان ورزنه در ادامه گفت: استفاده از فضای مجازی در شرایط شیوع ویروس کرونا و زیستبوم جدید موضوعی اجتنابناپذیر بوده که نیازمند آمادهسازی زیرساخت و نیروی انسانی توانمند و آموزشدیده است؛ پیش از کرونا، اصلیترین نوع ارتباط بین معلم و دانشآموز خصوصاً در کشور ما ارتباطات چهرهبهچهره در کلاسهای حضوری مدارس بود، اما با شیوع بیماری کرونا، ارتباط چهرهبهچهره جای خود را به ارتباطات مجازی و کلاسهای درس غیرحضوری داد که به دلیل فراهم نبودن زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری، خصوصاً در مناطق کمبرخوردار، آموزش دچار کاستیها و چالشهای اساسی شد.
وی خاطرنشان کرد: آمادهسازی زیرساختهای فضای مجازی مسئلهای فرادستگاهی و نیازمند مشارکت کلیه دستگاههای اجرایی کشور است و در مبحث توانمندسازی معلمان، دانشآموزان و اولیا نیز باید شاهد استفاده وزارت آموزشوپرورش از ظرفیتهای تمامی دستگاههای دولتی و خصوصی باشیم.
پایان پیام/
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان