به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابطعمومی اداره کل آموزشوپرورش استان اصفهان و به نقل از روابطعمومی آموزشوپرورش ناحیه دو اصفهان، رسول رمضانی مدیر آموزشوپرورش این ناحیه در حاشیه سی و ششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزشوپرورش کشور اظهار داشت: قدمت نظام آموزشوپرورش بهاندازه تاریخ انسانهاست؛ خداوند با آفرینش آدم، این رسالت بزرگ را در اختیار انسان قرارداد تا با فراگیری علم و دانش، بتواند سیر شناخت عظمت الهی را طی کند و به مقام قرب الهی و خودشکوفایی نزدیک شود.
وی ادامه داد: آموزشوپرورش یک جامعه، شهر و روستا، معرف هویت فرهنگی آن منطقه است و میتوان آموزشوپرورش را به مزرعه دانایی و معرفت تشبیه کرد که ثمره آن، محصولات متنوع و پرکاربردی است که تربیت نیروی متخصص، آگاهی و معرفت، پرورش استعدادها و خوداتکایی و توانمندسازی مدنی و مزیتهای دیگر، برایندی از نظام آموزشوپرورش صحیح و پیشرفته یک جامعه است.
رمضانی در ادامه افزود: در تبیین شاخصهای توسعه انسانی که هرساله سطح توسعهیافتگی کشورها مورد ارزیابی قرار میگیرد، توجه به شاخص آموزشوپرورش از مؤلفههای اصلی سنجش سطح توسعهیافتگی کشورهاست. بستر توسعه فرصتهای انسان همان شکوفایی استعدادها در سنین کودکی تا جوانی در مدارس است. کارکرد آموزشوپرورش، افزایش مهارتها و سرمایه انسانی است که از الزامات توسعه اقتصادی یک کشور بهحساب میآید.
وی خاطرنشان کرد: شاخص توسعه انسانی از نوع شاخصهای ترکیبی است که شامل: 1. زندگی طولانی همراه با سلامتی که با معیار امید به زندگی در بدو تولد اندازهگیری میشود، حداقل و حداکثر سن برای امید به زندگی در بدو تولد به ترتیب 25 و 85 سال است. 2. سطح سواد که نرخ سواد بزرگسالان و نسبت ترکیبی ثبتنام ناخالص در دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه (با وزن یک سوم) محاسبه میشود که حداقل و حداکثر نرخ سواد بزرگسالان و نسبت ترکیبی ثبتنام، صفر و صددرصد است. 3. شاخص توسعه انسانی از میانگین بسیار ساده سه شاخص امید به زندگی، آموزش و درآمد به دست میآید.
مدیر آموزشوپرورش ناحیه دو در ادامه گفت: با واکاوی در نابرابری توسعه میتوان کلید حل نابرابریهای توسعه را در حکمرانی خوب و پایدار مبتنی بر مشارکت طیف گستردهای از بازیگران عرصه قدرت در اداره امور جامعه جستوجو کرد. توسعه متوازن و پایدار، مسئولیت و رسالت سنگینی است که دولتها بهتنهایی قادر به جوابگویی در قبال تعهدات آن نیستند و بهکارگیری سیاستهای تمرکززدایی، مشارکت گرایی، جلب مشارکت بخشهای خصوصی و توانمندسازی جامعه مدنی میتواند در ارتقای شاخصهای توسعه مؤثر واقع شود.
رمضانی در ادامه افزود: آموزشوپرورش بهعنوان یکی از شاخصههای اصلی توسعه و پیشرفت جامعه ایران اسلامی از تنگناهای اقتصادی که دولت، بخش خصوصی و خانوادهها با آن گرفتار هستند تأثیر پذیرفته است که با افق روشن ایران اسلامی در دوره پساتحریم میتوان امید سازندهای به تحول در شکوفایی استعدادهای جامعه و پویا شدن بخش آموزشوپرورش و آموزش عالی کشور داشت.
مدیر آموزشوپرورش ناحیه دو در ادامه بیان کرد: در چارچوب نظریه حکمرانی خوب، اگر بخواهیم به چارچوبی منطقی برای ارتقای وضعیت آموزشوپرورش برسیم، باید در سطح فرهنگی و نهادی، جایگاه آموزشوپرورش در سطح سیاستگذاری و افکار عمومی بیش از آنچه هست موردتوجه قرار گیرد و مسئولیت اجتماعی آحاد شهروندان، بخش دولت، بخشهای تجاری و سازمانهای مردمنهاد برای کمک به آموزشوپرورش تقویت شود.
وی در پایان تأکید کرد: در حکمرانی مشارکتی و غیرمتمرکز میتوان با تمرکززدایی افقی از ظرفیت سازمانهای مردمنهاد، ظرفیت مسئولیت اجتماعی آحاد شهروندان و بهویژه کنشگران اقتصادی و شرکتهای تجاری استفاده کرد و با تمرکززدایی عمودی از اهرمهای تفویض اختیار به استانها و منطقهای کردن آموزشوپرورش بهره برد. ضرورت بازآفرینی آموزشوپرورش در سطح کلان و بازطراحی ساختار آموزشوپرورش بود که با شبکهسازی و توزیع بار مسئولیت آموزشوپرورش در سطح بینالمللی، ملی و منطقهای و محلی میتوان زمینه استفاده از همه ظرفیتها را برای حل مشکلات عظیم آموزشوپرورش کشور فراهم کرد.
پایان پیام/
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان