به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابطعمومی آموزشوپرورش استان چهارمحالوبختیاری حجتالله نادری در حاشیه سیوششمین اجلاس مدیران و روسای آموزشوپرورش سراسر کشور، با اشاره به موضوع عدالت تربیتی و تامین نصیب برابر آموزشی با تاکید بر زیست بوم جدید و آماده سازی مدارس برای ایفای وظیفه درسال تحصیلی آینده افزود: عدالت در دین مبین اسلام و سیره عملی نبی مکرم اسلام و حضرات معصومین همیشه مورد توجه بوده است و تعلیم و تربیت نیز به عنوان مهمترین رکن زندگی هر انسان یکی از حقوق اولیه برای دانش آموزان به شمار می رود که توجه به تربیت همه ی دانش آموزان در سراسر میهن اسلامی یکی از آرمان های حضرت امام(ره) و نظام مقدس جمهوری اسلامی است. اولین گام باید به نحوی برنامه ریزی شود که همه ی مشمولین تحت پوشش قرار گرفته و کسی به بهانه ی محرومیت از این نعمت الهی محروم نگردد. دوم چالش در عدالت تربیتی، بحث کیفیت آموزشی است که با تنوع زیاد در نوع مدارس زیر سوال رفته است. دسترسی یکسان به کیفیت آموزشی با بازنگری در فرم ها، دستورالعمل های ساماندهی، سازماندهی نیرو، تشکیل و ادغام کلاس ها و مدارس می تواند راهگشا باشد. زیست بومی که با ورود کرونا در زندگی انسان و حوزه تعلیم و تربیت ایجاد شد تغییرات شگرفی و عمیقی در این حوزه گذاشت که تحولات زیادی نیز ایجاد کرد. ورود تکنولوژی و فناوری در حوزه آموزش و پرورش و مدارس یکی از نیازهای بود که احساس می شودو کرونا به این تغییرات شتاب داد. باید از شیوه سنتی به مدرن تغییر روش داد رویکردها و فرآیندها در زیست بوم جدید ایجاد گردد. برای سال پیش رو زیر ساخت های مدارس بویژه در نقاط محروم و بسیار ضعیف و حداقلی می باشد در جهت رشد این زیر ساخت ها در حوزه فناوری ضمن دخیل کردن حاکمیت و نظام و تعیین تکالیف برای سایر دستگاه های متولی آموزش همگانی و توانمند سازی معلمان، دانش آموزان و خانواده ها نیز ضروری می باشد.
وی پایش و سنجش کیفیت یادگیری با نوآوری در محتوا و روش های آموزش مبتنی بر فناوری های نوین را موضوعی اساسی دانست و گفت: سنجش و ارزیابی کیفیت یادگیری در دنیای امروز با توجه به رشد و توسعه علم و دانش مبتنی بر ابزارها و تکنولوژی نوین و فناوری های نوین است که این فناوری های نوین، باعث رشد و ارتقا کیفیت یادگیری و از سوی دیگر در روند یادگیری باعث آشنایی دانش آموزان با علم و تکنولوژی جدید در دنیا می باشد که این از ابزارهای ارتباطات، تعاملات با محیط می باشد و از سوی دیگر امروزه روش آموزش نیز با توجه به ابزارهای جدید آموزش و آموزش دیجیتال تغییر کرده و می توان با استفاده از موبایل تبلت و غیره در زمان و هزینه ها صرف جویی نمود یا حتی از دیدگاه روانشناسان که می گویند آموزش تصویری و دیداری ماندگاری بیشتری دارد و بازدهی و خروجی بهتری دارد. پس به این نتیجه می رسیم که تکنولوژی و نوآوری ها بر کیفیت آموزش تاثیر مستقیم دارد و ما باید از ابزارهای نوین در فرآیند آموزش استفاده کنیم و ضمن اینکه این فرایند نتایج مثبت دارد و از سوی نتایج منفی نیز دارد که با ورود دانش آموزان به فضای مجازی و استفاده از ابزار دیجیتال و غیره آسیب های تربیتی و اخلاقی نیز دارد به ویژه در دوره کودکی و نوجوانی که قالب تشخیصی کودکان شکل می گیرد و بسیاری از موارد الگوهای اخلاقی آنها بر اساس آنچه که می بینند شکل می گیرد. ولی می توان با مدبریت و استفاده بهینه از ابزارهای نوین در آموزش فراگیران را افرادی به روز و توانمند آموزش داد و در دنیای جدید فناوری نوین یکی از مزیت های توسعه و پیشرفت در آموزش و یادگیری است که باید بر اساس فرهنگ اسلامی و دینی زیر ساخت های لازم را فراهم کنیم از این ابزارهای نوین نیز استفاده کنیم.
رئیس آموزش و پرورش شهرستان بنبا بیان اینکه ایجاد فرصت های نوین تربیتی و پرورشی، تحکیم رابطه خانواده و مدرسه، مدیریت آسیب های اجتماعی و حمایت از کودک در برابر آسیب های فضای مجازی از ضروریات جامعه است خاطرنشان کرد: باید پذیرفت که نسل امروز، دانش آموزان دهه ی هشتادی و دهه ی نودی، با دوره های قبل در نیاز ها، علایق و سلایق متفاوتند و در جهت تربیت صحیح آن ها باید محتواها و روش ها نیز تغییر کند. قطعاً شیوه های سنتی قبل، جوابگوی نیازهای آن ها نخواهد بود و باید فرصت های جدید و نوین یادگیری با در نظر گرفتن ویژگی های روانشناختی و مقتضیات زمان، جایگزین روش های قدیمی و فرسوده شود. در عصر تکنولوژی و رسانه، فضای مجازی بخش مهمی از زندگی را تشکیل داده و جزء لاینفکی از زندگی ها شده است و آسیب های زیادی هم بر آن وارد است. در صحنه ی فضای مجازی که بعضاً خوراک مسموم برای روح کودکان و نوجوانان مهیا می کند، حضور پررنگ کنشگران حوزه ی تعلیم و تربیت، بسیار مهم و ضروری است. برای خنثی سازی توطئه ی دشمنان در جهت جنگ نرم فرهنگی، باید از فرصت های جدید پیش رو و فضای نوین بوجود آمده استفاده کرد و قطعاً نقش خانواده ها، بی نظیر و بدون جایگزین است. آگاه سازی، توانمند سازی و آموزش خانواده می تواند در صیانت از تربیت و عدم انحراف و جلوگیری از آسیب های اجتماعی بسیار مهم باشد. خانواده ها نقش مهمی در دوران جدید کرونایی داشتند و همیار و همراه مدارس و معلمان هستند. برای صیانت از کودکان، خانواده ها باید درگیر شوند.
وی در پایان صحبت های خود، مسالهی مردمی سازی آموزش و پرورش، تامین اقتصاد پایدار آموزش و ارتقای صلاحیت های حرفه ای معلمان را تشریح نمود و گفت: آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد اجتماعی به منظور ارضای نیازهای جامعه پدید آمده است، و مدارس به عنوان خط مقدم جبههی تعلیم و تربیت متعلق به این نهاد اجتماعی و در خدمت جامعه است که برای انجام صحیح رسالت خود و برخورداری از حمایت اجتماع ملزم به برقراری رابطهی مؤثر با جامعه میباشد. از این رو رابطهی مدرسه و اجتماع فرآیند تعاملی و مداوم است که چنان که شکل مشارکت آگاهانه را به خود گیرد باعث اثر بخشی و کار آیی بیشتر مدارس میشود. بنابراین جهت فراهم نمودن زمینهی مشارکت مردم در آموزش و پرورش،اجرای دقیق مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در این زمینه و اصلاح ساختار سنتی فعلی آموزش و پرورش امر ضروری به نظر میرسد و در ساختار جدید میبایست اختیاراتی به مدیران مدارس، معلمان، دانشآموزان و اولیای آنها و مردم داده شود. همچنین بحث کارگاههای آموزش خانواده با جدیت بیشتر پیگیری گردد. در حال حاضر اولیای دانشآموزان در حال حاضر نقش چندانی در اداره مدرسه ندارند، میبایست توسعهی مشارکت اولیا در امور مدارس قانونمند گردد.همچنین جهت ایجاد عدالت آموزشی ساماندهی مدارس غیر انتفاعی یک ضرورت است و می توان با تأسیس مدارس وابسته به مؤسسات عمومی عام المنفعه وابسته به نهادهای مذهبی و تعاونی ها ، میزان تعامل و مشارکت اولیا و عموم مردم را در آموزش و پرورش ، افزایش داد همچنین با استفاده از ظرفیت قانون شورای آموزش و پرورش و طرح هایی نظیر آجر به آجر و … از ظرفیت خیرین و اولیای با تمکن مالی ، جهت جبران عقب ماندگی در زمینه فضا و تجهیزات و امکانات ، به بهترین شکا ، استفاده نمود. آموزش و پرورش اساسیترین عامل در رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی است و رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی نیز به نوبه خود امکان آموزش و پرورش بیشتر را فراهم میآورد. آموزش و پرورش باعث تغییر ارزشها و طرز تلقیهای افراد میشود و این خود تاثیری مستقیم بر وضعیت اقتصادی دارد. غالب تحقیقات حاکی از آن است که رشد اقتصادی با بهبود آموزش عمومی و باسوادی مردم ارتباط دارد، آموزشهای شغلی و حرفهای همراه با تجارب ضمن خدمت نیز در کارآیی شغلی و پیشرفت اقتصادی موثرند و به هر صورت نوع سیستم آموزش و اهداف و برنامهها و امکانات آن نیز در میزان رشد اقتصادی کاملا موثر است. با گنجاندن دروس و فعالیت های عملی در تمام دوره های تحصیلی و به خصوص ایجاد رشته های فنی و کارودانش با توجه به نیاز های بازار و اقتصاد و ایجاد توازن بین رشته های نظری و فنی و سوق دادن بیشتر دانش آموزان به رشته های پر متقاضی فنی ، در کوتاه مدت ، و غنی تر کردن رشته های دانشگاهی و آکادمیک در بلند مدت ، می توان آینده اقتصاد کشور را به خوبی تامین کرد. از طرف دیگر وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین و پرجمعیت ترین وزارت خانه دولت ، نیازمند ایجاد درآمد پایدار جهت اجرای سیاست آموزش رایگان برای همه و همچنین تامین هزینه های سنگین اعم از حقوق و مزایای کارکنان ، و ایجاد زیرساخت های آموزشی می باشد. که این مهم با ایجاد مراکز و بنگاههای اقتصادی زیرمجموعه آموزش و پرورش و استفاده بهینه از اماکن و فضاهای مازاد با قابلیت تجاری سازی ، امکان پذیر می باشد. موضوع صلاحیت حرفه ای معلمان و ارتقای آن یکی از چالش های اصلی نظام آموزشی محسوب میشود که نیازمند بازنگری است. که خوشبختانه در سند تحول بنیادین هم این موضوع به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است و همچنین رتبه بندی معلمان هم تا حدودی توجه به صلاحیت حرفه ای، معلمان را ارزیابی خواهد نمود. درمجموع آموزش معلمان و بهبود صلاحیت حرفه ای آنان نیازمند بازنگری است تا بتواند پاسخگوی تمام و کمال نیازهای معلمان در حین تدریس باشد و تمام حیطه های شناختی، عاطفی و مهارتی را در بر گیرد. در این میان برگزاری کارگاهها و دوره های تخصصی ویژه نو معلمان و ورودی های جدید آموزش و پرورش از اهمیت بالایی برخوردار است و باید با استفاده از تجارب همکاران باسابقه و همچنین علوم و تکنیک های روز تدریس ، معلمان کم سابقه را در جهت نیل به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، آماده نمود.
لازم به ذکر است سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش با شعار «آموزشوپرورش دانشبنیان و تحولآفرین، پیشران ایران قوی» و در پنج محور؛ “الگوی حکمرانی و اجرایی سازی سند تحول بنیادین”؛ “عدالت تربیتی و تامین نصیب برابر آموزشی با تاکید بر زیست بوم جدید و آماده سازی مدارس برای ایفای وظیفه در سال تحصیلی آینده”؛ “پایش و سنجش کیفیت یادگیری با نوآوری در محتوا و روش های آموزشی مبتنی بر فناوری های نوین”؛”ایجاد فرصت های نوین تربیتی و پرورشی، تحکیم رابطه خانواده و مدرسه، مدیریت آسیب های اجتماعی، صیانت از کودک در برابر آسیب های فضای مجازی”؛ “مردمی سازی آموزش و پرورش، تامین اقتصاد پایدار آموزش، ارتقای صلاحیت های حرفه ای معلمان” و با حضور اعضای شورای معاونان، مدیران کل حوزه ستادی، ۷۵۱ مدیر و رئیس آموزشوپرورش، ۳۱ مدیرکل استانی سازمان نوسازی مدارس، ۳۱ مدیر مجموعه دانشگاه فرهنگیان، ۳۱ مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و… در روزهای ۲۹، ۳۰ و ۳۱ مرداد در محل اجلاس سران برگزار می گردد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان چهارمحال وبختياري