«رئوف برهانی» در حاشیه سی و ششمین اجلاس سراسری روسای آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آموزش و پرورش استان اظهار داشت: هویت بر مبنای مجموعهای از مشخصات و ویژگیهای متمایز کننده تعریف میگردد؛ خصوصیاتی منحصر به یک مجموعه که آن را از سایر مجموعههای دیگر متمایز میکند. نهاد آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد و برساخته اجتماعی با توجه به ویژگیها، رسالتها، اهداف و چشم انداز خاص خود از هویت و کیستی منحصر به خود برخوردار میباشد. بر اساس مطالعات سند تحول بنیادین و برنامه درس ملی، هویت و عنصر شناساننده در نظام آموزش و پرورش کشورمان بر مبنای تحقق چشم انداز حیات طیبه و رسیدن به کمال مطلوب تعریف میگردد.
وی افزود: آموزش و پرورش در کنار سایر نهادهای اجتماعی و در پیوندهای تعاملی با آنها مسئولیت شکل دهی یک جامعه پویا ، پیشرفته و رو به تعالی را متصور است. این نهاد حساس اجتماعی وظیفه خطیر تربیت و پرورش بعد انسانی جامعه را برعهده دارد تا با در نظر گرفتن پرورش انسانهای شایسته در جهت اعتلای نام ایران به سوی آرمانها و رویاهای خویش حرکت نماید؛ این حرکت زمانیکه در یک بستر تعریف شده و در قالب ارزشها و مفاهیم بنیادین فرهنگ ایرانی و اسلامی شکل گیرد منجر به پایهگذاری اهداف و برنامههای خود خواهد شد.
برهانی گفت: برای اینکه ایرانی قوی در سطح داخلی، منطقه و جهانی داشته باشیم نیازمند سرمایهگذاریهای ریشهای هستیم تا در همه ابعاد به سمت و سوی پیشرفت و آبادانی دست یابیم؛ سرمایه گذاری در زمینه پرورش نیروی انسانی خلاق و متعهد موجبات این حرکت پیشرفتخواهانه را هموار میکند.
وی خاطر نشان کرد: اگر بطور علمی و اصولی هویت آموزش و پرورش که برگرفته از هویتهای ایرانی، اسلامی و علمی است شناخته شود و بر منبای آن اهداف و چشماندازهای مورد نظر تعریف گردد بطور مسلم در آیندهای نه چندان دور موجبات تربیت نیروهای متخصص در همه زمینهها را هموار میکند بطوریکه در زمینه صنعت، کشاورزی، استخراج و مدیریت منابع زیر زمینی، انرژی و … ایرانی قوی، با ثبات و روبه رشد را به دنبال خواهد داشت.
این مقام مسئول گفت: هویت در آموزش و پرورش به معنای مشخص شدن ماهیت عناصر شکل دهنده، اهداف ، انتظارات، نقشه جامع راه و دورنمای آن مشخص میگردد. هر یک از این عناصر جهت شناخت، نیازمند تبیین و واکاوی بوده تا بر اساس نظریات و تئوریهای علمی ـ آموزشی بنیاد گردند. حرکت بر مبنای اصول علمی روز در چهارچوب شاخصهای بنیادین از یک سو مفهوم هویت آموزش و پرورش را تخصصی کرده و از طرف دیگر پایههای شکل گیری جامعه ایرانی را قویتر و پایندهتر مینماید.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان آذربايجان غربي