• آخرین
  • روند
  • همه

معلم یک شخصیت علمی و تربیتی است که هم با بُعد آموزش سر و کار دارد و هم بُعد تربیتی و فرهنگی

1 سال قبل

تحصیل بیش از 90 درصد دختران کشور در نظام آموزش رسمی

1 سال قبل

امکان شرکت آموزش‌دهندگان غیرفعال سوادآموزی در فرآیند ورود مجدد به چرخه سوادآموزی فراهم شد

1 سال قبل

تغییرات مدیریتی در آموزش و پرورش به نفع نظام تعلیم و تربیت و معلمان است

1 سال قبل

جزئیات برگزاری آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش؛ توزیع کارت آزمون از فردا

1 سال قبل

سایر نهادها برای گسترش فرهنگ قرآنی و تربیت دانش‌آموزان با آموزش و پرورش همکاری کنند

1 سال قبل

دستور ویژه سرپرست وزارت آموزش و پرورش برای تعیین تکلیف رتبه‌بندی معلمان

1 سال قبل

سند تحول بنیادین یک الگوی موفق برای تربیت انسان صالح است

1 سال قبل

کنشگری بیگانگان در ساخت نظام آموزشی ایران – قسمت دوم

1 سال قبل

مدارس خارج از کشور/ تصویری از نظام آموزش و پرورش در گام دوم انقلاب اسلامی – قسمت ششم

1 سال قبل

برنامه حمایت حرفه ای نومعلمان: حلقه مفقوده تربیت معلم در ایران

1 سال قبل

تربیت به مثابه باغبانی کردن است؛ نه مجسمه سازی!

1 سال قبل

مفاتیح‌الجنان ویژه نوجوانان با عنوان «مَلِکا» به چاپ رسید

1 سال قبل
  • بیمه تکمیلی فرهنگیان
  • رتبه بندی معلمان
  • اینترنت رایگان معلمان
  • آموزش سیدا
  • آموزش پادا
  • شبکه شاد
چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
فرهنگیان24
  • صفحه اصلی
  • اخبار وزارت
  • خبرگزاری ها
  • اخبار استان ها
    • استان های شمالی
      • گیلان
      • مازندران
      • گلستان
    • استان های شرقی
      • خراسان رضوی
      • خراسان شمالی
      • خراسان جنوبی
      • سیستان و بلوچستان
      • کرمان
    • استان های غربی
      • آذربایجان شرقی
      • آذربایجان غربی
      • اردبیل
      • ایلام
      • کرمانشاه
      • کردستان
      • زنجان
      • همدان
      • لرستان
      • کهگیلویه و بویراحمد
      • چهارمحال و بختیاری
    • استان های جنوبی
      • هرمزگان
      • خوزستان
      • بوشهر
    • استان های مرکزی
      • شهر تهران
      • شهرستان های تهران
      • البرز
      • اصفهان
      • مرکزی
      • یزد
      • قم
      • قزوین
      • سمنان
      • فارس
  • آموزش
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
فرهنگیان24
  • صفحه اصلی
  • اخبار وزارت
  • خبرگزاری ها
  • اخبار استان ها
    • استان های شمالی
      • گیلان
      • مازندران
      • گلستان
    • استان های شرقی
      • خراسان رضوی
      • خراسان شمالی
      • خراسان جنوبی
      • سیستان و بلوچستان
      • کرمان
    • استان های غربی
      • آذربایجان شرقی
      • آذربایجان غربی
      • اردبیل
      • ایلام
      • کرمانشاه
      • کردستان
      • زنجان
      • همدان
      • لرستان
      • کهگیلویه و بویراحمد
      • چهارمحال و بختیاری
    • استان های جنوبی
      • هرمزگان
      • خوزستان
      • بوشهر
    • استان های مرکزی
      • شهر تهران
      • شهرستان های تهران
      • البرز
      • اصفهان
      • مرکزی
      • یزد
      • قم
      • قزوین
      • سمنان
      • فارس
  • آموزش
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
فرهنگیان24
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه نخست اخبار استان ها شهرستان های تهران

معلم یک شخصیت علمی و تربیتی است که هم با بُعد آموزش سر و کار دارد و هم بُعد تربیتی و فرهنگی

۳۰ مرداد ۱۴۰۱
0

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، محسن نوروزی در مورد موضوع الگوی حکمرانی و اجرایی سازی سند تحول بنیادین عنوان داشت: باید در ابتدا عرض کنم که تا قبل از تدوین سند تحول بنیادین، ما سند منسجمی که در آن اهداف آموزش و پرورش، اجزای تشکیل دهنده نظام تعلیم و تربیت و ابعاد مختلف تعلیم و تربیت و زیر نظام ها ذکر شده باشد نداشتیم. البته ناگفته نماند که مصوبات مختلفی قبلاً در شورای عالی آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و نهادهای دیگر در ارتباط با آموزش و پرورش وجود داشته و در طول سالیان این مصوبات در قالب آیین نامه های تربیتی و آموزشی به اجرا درآمده اند، اما چیزی به عنوان یک سند کاملاً واحد و منسجم در حوزه تربیت رسمی عمومی وجود نداشته است. همچنین منابعی که فلسفه تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران به چه مواردی اشاره دارد به صورت مستند و رسمی و به شکل منسجم و یکپارچه استخراج و تدوین نشده بود و با تدوین سند تحول بنیادین و مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران انسجام بخشی به اسناد تعلیم و تربیت کشور  انجام پذیرفت.
وی ادامه داد: ما در سند تحول بنیادین با شش زیر نظام مواجه هستیم: زیرنظام راهبری و مدیریت تربیتی، زیرنظام برنامه درسی، زیرنظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی، زیرنظام تأمین و تخصیص منابع مالی، زیرنظام تأمین فضا تجهیزات و فناوری و زیرنظام پژوهش و ارزشیابی.  نکته بسیار مهم در اینجا این است که همه این زیرنظام ها به نحوی در ارتباط با یکدیگر قرار دارند و توجه به یک زیرنظام و غفلت از زیرنظام های دیگر اهداف عالیه سند تحول بنیادین را مخدوش می کند و برای اینکه زیر نظام برنامه درسی به بهترین نحو اجرا شود لازم است که در تربیت معلم و تامین منابع انسانی نهایت دقت و تلاش خود را به انجام برسانیم، برای اینکه برنامه درسی که تدوین شده برای اجرای بهتر نیازمند نیروهای کارآمد هست و کارآمدی نیرو ها علاوه بر اینکه برنامه درسی مناسبی لازم دارد راهبری و مدیریت تربیتی بسیار قوی و کارآمدی را هم می طلبد در کنار آن، تأمین و تخصیص منابع مالی برای پیشرفت اهداف تعلیم و تربیت و همچنین تأمین فضا و تجهیزات و فناوری حائز اهمیت است و نتایج تمام تلاش های ما در زیر نظام پژوهش و ارزشیابی مورد کنکاش و تحقیق قرار بگیرد و چرخه مدیریتی به صورت تکمیل شده باید به صورت دوره‌ای، به رفع نقایص و کمبودهای خودش اهتمام بورزد.
مدیر آموزش و پرورش شهریار همچنین افزود: در سند راهبردی تحول بنیادین، مدرسه کانون اصلی تربیت تلقی می‌شود، علاوه بر اینکه در این سازمان تربیتی، دانش آموزانی صالح به جامعه تحویل داده می‌شود و مدرسه محل کسب تجارب تربیتی هست، در واقع، به نوعی مرکزیت هدایت فرهنگی و اجتماعی محل استقرار مدرسه هم برعهده سازمان مدرسه است. اختیارات مدارس و شورای مدرسه طبعاً با توجه به این رویکرد باید و به تدریج افزایش پیدا کند و مدیریت مدارس ارتقا پیدا کند چون هدف این است که مدرسه از یک سازمان آموزشی صرف، به یک سازمان اجتماعی، تربیتی و فرهنگی تبدیل بشود. بنابراین مدرسه محوری لازمه‌اش بذل توجه به نیروی انسانی کارآمد و متعهد است. 
او در ادامه گفت: در سازمان مدرسه، معلّم نقش محوری دارد. معلم کارمندی نیست که روزانه کارهای معمول و عمدتاً سخت افزاری انجام بدهد. معلم یک شخصیت علمی و تربیتی است که هم با بُعد آموزش سر و کار دارد و هم بُعد تربیتی و فرهنگی. معلّم الگوی رفتاری و تربیتی دانش آموزان است و دارای تاثیر عاطفی و احساسی بر روی نسل آینده است، بنابراین، گزینش و تربیت معلم و ارزیابی صلاحیت های عمومی، علمی و حرفه ای او و ارتقای شایستگی هایش اهمیت مضاعف پیدا می‌کند.
نوروزی همچنین در مورد تعامل خانواده و جامعه با مدرسه گفت: یکی از ابعاد بسیار مهمی که در سند تحول بنیادین مدنظر بوده تعامل خانواده و جامعه با مدرسه است، چون تربیت امری منحصر به مدرسه نیست. در واقع قرار بر این است که این سه عنصر تربیتی ضمن تعامل با یکدیگر دانش آموزی به جامعه تحویل بدهند که مراتبی از حیات طیبه را در خود به ظهور رسانده باشد و متناسب با استعداد ذاتی خود، در ساحت های شش‌گانه اعتقادی و عبادی، بدنی و زیستی، اجتماعی و سیاسی، علمی و فناوری، اقتصادی و حرفه ای و هنری و زیبایی شناختی شایستگی های قابل قبولی را کسب کرده باشد. 
خلاصه سخن اینکه در سند تحول بنیادین، تربیت از عناصر مختلفی برخوردار است و هدف از تربیت، رسیدن به مراتبی از حیات طیبه است. این تربیت ساحت های چند گانه ای دارد و رسیدن به اهداف نظام تربیتی نیازمند تعامل اجزای مختلف و نقش آفرین در نظام تربیت رسمی و عمومی  است. 
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با اجرای متوازن سند تحول بنیادین و برنامه های آتی دولتمردان دلسوز، شاهد پیشرفت کشور و رسیدن آحاد ملت شریف ایران به قله های ترقی، سعادت و افتخار باشیم.

 

منبع: اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران

مطالب مرتبط

خواستار حضور تشکل‌های دانش‌آموزی، هیات‌های مذهبی و سرودهای تاثیرگذار در مدارس غیردولتی هستیم

دانش‌آموزان و نسل امروز را باید بیشتر بشناسیم و درک کنیم

فعالیت ۷۳۸ مدرسه غیر دولتی به علت تخلف ممنوع شد



برچسب ها: سند تحول بنیادینشهریار

مطالب مرتبط

شهرستان های تهران

“حسین ذوالفقاری” رییس اداره بودجه آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران شد

۳۰ مرداد ۱۴۰۱
شهرستان های تهران

کسب سه رتبه برتر کشوری در اجرای برنامه‌های حوزه سلامت و تندرستی

۳۰ مرداد ۱۴۰۱
شهرستان های تهران

تصمیم گیری و مهارت حل مسئله، اصلی ترین ویژگی یک مدیر خوب است

۳۰ مرداد ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرهنگیان24

© فرهنگیان24 - همه حقوق محفوظ است. مسئولیت محتوای اخبار و مقالات بر عهده منابع است.

پیوندها

  • درباره ما
  • حریم خصوصی
  • تماس با ما

ما را دنبال کنید

بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • وزارت
    • خبرگزاری ها
      • ایرنا
      • ایسنا
      • پانا
      • فارس
      • مهر
    • استان ها
      • آذربایجان شرقی
      • آذربایجان غربی
      • اردبیل
      • اصفهان
      • البرز
      • ایلام
      • بوشهر
      • چهارمحال و بختیاری
      • خراسان جنوبی
      • خراسان رضوی
      • خراسان شمالی
      • خوزستان
      • زنجان
      • سمنان
      • سیستان و بلوچستان
      • شهر تهران
      • شهرستان های تهران
      • فارس
      • قزوین
      • قم
      • کردستان
      • کرمان
      • کرمانشاه
      • کهگیلویه و بویراحمد
      • گلستان
      • گیلان
      • لرستان
      • مازندران
      • مرکزی
      • هرمزگان
      • همدان
      • یزد
  • آموزش
    • سیدا
    • پادا

© فرهنگیان24 - همه حقوق محفوظ است. مسئولیت محتوای اخبار و مقالات بر عهده منابع است.