به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، محسن نوروزی در مورد موضوع الگوی حکمرانی و اجرایی سازی سند تحول بنیادین عنوان داشت: باید در ابتدا عرض کنم که تا قبل از تدوین سند تحول بنیادین، ما سند منسجمی که در آن اهداف آموزش و پرورش، اجزای تشکیل دهنده نظام تعلیم و تربیت و ابعاد مختلف تعلیم و تربیت و زیر نظام ها ذکر شده باشد نداشتیم. البته ناگفته نماند که مصوبات مختلفی قبلاً در شورای عالی آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و نهادهای دیگر در ارتباط با آموزش و پرورش وجود داشته و در طول سالیان این مصوبات در قالب آیین نامه های تربیتی و آموزشی به اجرا درآمده اند، اما چیزی به عنوان یک سند کاملاً واحد و منسجم در حوزه تربیت رسمی عمومی وجود نداشته است. همچنین منابعی که فلسفه تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران به چه مواردی اشاره دارد به صورت مستند و رسمی و به شکل منسجم و یکپارچه استخراج و تدوین نشده بود و با تدوین سند تحول بنیادین و مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران انسجام بخشی به اسناد تعلیم و تربیت کشور انجام پذیرفت.
وی ادامه داد: ما در سند تحول بنیادین با شش زیر نظام مواجه هستیم: زیرنظام راهبری و مدیریت تربیتی، زیرنظام برنامه درسی، زیرنظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی، زیرنظام تأمین و تخصیص منابع مالی، زیرنظام تأمین فضا تجهیزات و فناوری و زیرنظام پژوهش و ارزشیابی. نکته بسیار مهم در اینجا این است که همه این زیرنظام ها به نحوی در ارتباط با یکدیگر قرار دارند و توجه به یک زیرنظام و غفلت از زیرنظام های دیگر اهداف عالیه سند تحول بنیادین را مخدوش می کند و برای اینکه زیر نظام برنامه درسی به بهترین نحو اجرا شود لازم است که در تربیت معلم و تامین منابع انسانی نهایت دقت و تلاش خود را به انجام برسانیم، برای اینکه برنامه درسی که تدوین شده برای اجرای بهتر نیازمند نیروهای کارآمد هست و کارآمدی نیرو ها علاوه بر اینکه برنامه درسی مناسبی لازم دارد راهبری و مدیریت تربیتی بسیار قوی و کارآمدی را هم می طلبد در کنار آن، تأمین و تخصیص منابع مالی برای پیشرفت اهداف تعلیم و تربیت و همچنین تأمین فضا و تجهیزات و فناوری حائز اهمیت است و نتایج تمام تلاش های ما در زیر نظام پژوهش و ارزشیابی مورد کنکاش و تحقیق قرار بگیرد و چرخه مدیریتی به صورت تکمیل شده باید به صورت دورهای، به رفع نقایص و کمبودهای خودش اهتمام بورزد.
مدیر آموزش و پرورش شهریار همچنین افزود: در سند راهبردی تحول بنیادین، مدرسه کانون اصلی تربیت تلقی میشود، علاوه بر اینکه در این سازمان تربیتی، دانش آموزانی صالح به جامعه تحویل داده میشود و مدرسه محل کسب تجارب تربیتی هست، در واقع، به نوعی مرکزیت هدایت فرهنگی و اجتماعی محل استقرار مدرسه هم برعهده سازمان مدرسه است. اختیارات مدارس و شورای مدرسه طبعاً با توجه به این رویکرد باید و به تدریج افزایش پیدا کند و مدیریت مدارس ارتقا پیدا کند چون هدف این است که مدرسه از یک سازمان آموزشی صرف، به یک سازمان اجتماعی، تربیتی و فرهنگی تبدیل بشود. بنابراین مدرسه محوری لازمهاش بذل توجه به نیروی انسانی کارآمد و متعهد است.
او در ادامه گفت: در سازمان مدرسه، معلّم نقش محوری دارد. معلم کارمندی نیست که روزانه کارهای معمول و عمدتاً سخت افزاری انجام بدهد. معلم یک شخصیت علمی و تربیتی است که هم با بُعد آموزش سر و کار دارد و هم بُعد تربیتی و فرهنگی. معلّم الگوی رفتاری و تربیتی دانش آموزان است و دارای تاثیر عاطفی و احساسی بر روی نسل آینده است، بنابراین، گزینش و تربیت معلم و ارزیابی صلاحیت های عمومی، علمی و حرفه ای او و ارتقای شایستگی هایش اهمیت مضاعف پیدا میکند.
نوروزی همچنین در مورد تعامل خانواده و جامعه با مدرسه گفت: یکی از ابعاد بسیار مهمی که در سند تحول بنیادین مدنظر بوده تعامل خانواده و جامعه با مدرسه است، چون تربیت امری منحصر به مدرسه نیست. در واقع قرار بر این است که این سه عنصر تربیتی ضمن تعامل با یکدیگر دانش آموزی به جامعه تحویل بدهند که مراتبی از حیات طیبه را در خود به ظهور رسانده باشد و متناسب با استعداد ذاتی خود، در ساحت های ششگانه اعتقادی و عبادی، بدنی و زیستی، اجتماعی و سیاسی، علمی و فناوری، اقتصادی و حرفه ای و هنری و زیبایی شناختی شایستگی های قابل قبولی را کسب کرده باشد.
خلاصه سخن اینکه در سند تحول بنیادین، تربیت از عناصر مختلفی برخوردار است و هدف از تربیت، رسیدن به مراتبی از حیات طیبه است. این تربیت ساحت های چند گانه ای دارد و رسیدن به اهداف نظام تربیتی نیازمند تعامل اجزای مختلف و نقش آفرین در نظام تربیت رسمی و عمومی است.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با اجرای متوازن سند تحول بنیادین و برنامه های آتی دولتمردان دلسوز، شاهد پیشرفت کشور و رسیدن آحاد ملت شریف ایران به قله های ترقی، سعادت و افتخار باشیم.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران