به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، امیر علیجانی، سرپرست معاونت آموزش متوسطه شهر تهران در حاشیه سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش، فراهم سازی فضای مجازی ویژه کودکان و نوجوانان در چارچوب فرهنگ ایرانی- اسلامی را ضروری و از اهداف صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی دانست.
وی در خصوص ایجاد فرصت های نوین تربیتی و پرورشی، تحکیم رابطه خانواده و مدرسه، مدیریت آسیب های اجتماعی و صیانت از کودک در برابر آسیب های اجتماعی توضیح داد: صیانت به مجموعه اقدامات ایجابی و سلبی گفته می شود که با هدف ایجاد شرایط مناسب برای استفاده مفید، سالم و تعالی بخش کودکان و نوجوانان از فضای مجازی و مراقبت از آنان در برابر آسیب های ناشی از آن وضع شده است.
سرپرست معاونت آموزش متوسطه شهر تهران اضافه کرد: از روش های صیانت از کودکان در برابر آسیب های اجتماعی ناشی از فضای مجازی می توان به فراهم سازی فضای مجازی ویژه کودکان و نوجوانان در چارچوب فرهنگ ایرانی- اسلامی و پیشگیری از آسیب های احتمالی در کمین آنان اشاره کرد.
علیجانی توسعه محیط های صیانت شده با محتوای متنوع و جذاب که قابلیت پاسخ گویی به نیازهای ضروری و ارتباطی کودکان و نوجوانان را دربر می گیرد مورد توجه قرار داد و افزود: از سوی دیگر آگاه سازی، هوشیارسازی و توانمندسازی اولیا و مربیان و ایفای نقش محوری خانواده در هدایت، حمایت، نظارت و مراقبت از ارکان مهم در صیانت از حقوق کودک و نوجوان در بستر فضای مجازی هستند.
وی تاکید کرد: از نکات حائز اهمیت، مراقبت روانی و اجتماعی از کودکان و نوجوانان در برابر آسیب های اجتماعی به خصوص افراد در معرض خطر و آسیب دیده است که برای تحقق این مهم، ایجاد ساز و کار قانونی نظارت بر سلامت محتوا با هدف پیشگیری از مخاطرات، اهمیت ویژه ای دارد.
سرپرست معاونت آموزش متوسطه آموزش و پرورش پایتخت گفت: مقوله فرهنگ سازی و ارتقا سواد فضای مجازی، ترویج و تقویت فرهنگ مسئولیت پذیری نوجوانان و اولیا آنها با اطلاع رسانی، آموزش سواد مجازی، ترویج محتوا و نحوه کاربست آن از برنامه های مشترک آموزش و پرورش و دیگر شرکای سهیم و مؤثر در این خصوص است.
طرح مهارتآموزی، برنامه ویژه مدرسه، ایران مهارت، توانمندسازی کارکنان، الگوی تعالی مدیریت مدرسه، نظارت و مشاوره بر فعالیت مدارس از طریق سامانه های مربوط، تحقق عدالت آموزشی و برخورداری از فرصتهای تعلیم و تربیت و آموزش مهارت های عملی در بستر فضای مجازی، نگهداشت دانش آموزان ترک تحصیل کرده با رویکرد هدایت به بازار کار و تحصیل (در فضای مجازی )، تولید محتوای الکترونیکی با رویکرد توسعه متوازن و معرفی رشته های پر اقبال هنرستانی متناسب با جنسیت, زیست بوم و جغرافیای محل سکونت, آشنا نمودن دانش آموزان با بازار کار از طریق برگزاری نمایشگاه های مجازی و راه اندازی تورهای مجازی هنرستانی (طرح یک روز در هنرستان )، ایجاد شبکه مجازی کارآفرینان هنرستان (مدیر، هنرآموز، هنرجو، شرکت های دانش بنیان و…) در راستای تعامل و توسعه فرهنگ کارآفرینی، برگزاری جشنواره هایی نظیر ایده بازار، جوان خوارزمی، کارآفرینی و… با حضور معلمان ، دانش آموزان، شرکت های دانش بنیان، شتاب دهنده ها در فضای مجازی و برگزاری جشنواره های تولید محتوا در برنامه های سالانه معاونت آموزش متوسطه شهر تهران؛ از دیگر نکات و راهکارهای مطرح شده از سوی علیجانی برای ایجاد فرصت های نوین آموزشی و پرورشی در فضای مجازی بود.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران