مسئله پیشرفت و خودکارآمدی در امر تحصیل از مهم ترین دغدغه های نظام آموزشی تمامی جوامع است، موفقیت و خودکارآمدی دانش آموزان هر جامعه نشان دهنده موفقیت نظام آموزشی در زمینه هدف یابی و توجه به رفع نیازهای فردی است.
بر طبق آمار موجود، بخش عمده ای از جمعیت ایران اسلامی متشکل از جمعیت جوان و نوجوان است. یکی از اقشار جوان جامعه، جمعیت دانش آموزان هستند. دانش آموزان از اقشار مستعد و آینده سازان فردای جامعه بوده و بخش اصلی متخصصان زمینه های گوناگون علمی، فنی و هنری هر کشور را تشکیل می دهند.
از آنجایی که افرادی که در جامعه مشغول به تحصیل هستند باید افراد خود کارآمدی باشند و احساس کنند که کارآمدی و توانایی انجام کارها و وظایف محوله را به بهترین نحو دارند باید سعی شود که از طرق مختلف میزان خودکارآمدی دانش آموزان را بالا برده تا در آینده در مشاغل و در فعالیت های گوناگون جامعه افرادی لایق و کارآمد داشته باشیم که به خوبی از عهده وظایف و تکالیف خود برآیند و در مراکز آموزشی و مؤسساتی هم که نیاز به افرادی دارند که دارای جسارت کافی باشند باید از افراد خود کارآمد استفاده کرد.
پرورش قوه ابراز وجود در دانش آموزان عامل دیگری است که میتواند به رشد جامعه در صورت عدم همراهی با وقاحت و بی احترامی تلقی شود.
در نتیجه خودکارآمدی تحصیلی و ابراز وجود میتواند دانش آموز را برای زندگی مطلوب در اجتماع آماده کند و این محقق نخواهد شد مگر با برنامه ریزی صحیح در حوزه تعلیم و تربیت.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی