وظیفه اصلی حاکمیتی آموزش و پرورش، ارائه خدمات آموزشی رایگان برای همگان می باشد، اما شرایطی وجود دارد که این امر را تحقق می بخشد.
شرط اول و مهم، رایگان بودن آموزش هاس ؛ ولی سایر شرط ها با توجه به اینکه آموزش و پرورش در نظام اسلامی مستقر می باشد ، حداقل توقع می باشد مانند :
1- عدالت آموزشی
حضور مدارسی با عناوین مختلف در نظام آموزشی مانند مدارس تیزهوشان، شاهد، نمونه، هیات امنایی و … با عدالت آموزشی سازگار نیست چراکه مبنای عدالت آموزشی، شناسایی استعدادها و کمک به رشد استعدادهاست که می باسیت تمامی دانش آموزان در کنار هم در ساحت های شش گانه تربیت رشد پیدا کنند.
راه حل: اجرای برنامه های خاص به جای تاسیس مدارس خاص
2-دسترسی به شاخص های تربیتی
باتوجه به اینکه یکی از مهم ترین ابزارهای تربیتی حاکمیت نظام جمهوری اسلامی، آموزش و پرورش می باشد، لذا توقع رشد شاخص های تربیتی در مدت حدود 12سال فرصتی که تربیت دانش آموز به مدارس سپرده شده (البته درکنار وظایف خانواده و شرایط جامعه، رسانه ها و سایر عوامل تاثیرگذار) می بایست خروجی نظام تعلیم و تربیت بسیاری از شاخص های تربیتی را به دست آورد که تا رسیدن به این مهم فاصله داریم.
راه حل : پیگیری تدوین و اجرای برنامه های منطقه ای برای رسیدن به ساحت های شش گانه ی تعلیم و تربیت و تدوین شاخص های کیفی به صورت ملاک های قابل اندازه گیری و کمی برای ملاک خروجی نظام تعلیم و تربیت
( به عنوان مثال اگر شاخص خروجی دانش آموز تراز انقلاب حقیقت جو بودن که یک ملاک کیفی است ولی می توان برای هر دانش آموز این ویژگی را با روش های علمی به یک عدد متناظر کرد. )
3-تغییر رویکرد های آموزشی
متناسب بودن با نیاز روز جامعه می باسیت در آموزش و پرورش به جای انباشتن محفوظات و فرمول ها در ذهن دانش آموزان، علوم کاربردی و مهارت محور به روش های نوین حل مسئله یادگیری مشارکتی متناسب با سن مخاطب انجام شود.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی