به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان، بهرام صفری در حاشیه سی و ششمین اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور با اشاره به محور عدالت تربیتی و تامین نصیب برابر آموزشی با تاکید بر زیست بوم جدید و آماده سازی مدارس برای ایفای وظیفه در سال تحصیلی آینده، خاطر نشان کرد: تعلیم و تربیت می تواند موجبات رشد همه جانبه افراد جامعه را فراهم کند و به طور کلی پرورش استعدادهای فردی و تحکیم پایه های زندگی جمعی، گسترش آرمان های نظام اسلامی و ایجاد تفاهم میان افراد در سایه تعلیم و تربیت صورت می گیرد.
وی در ادامه افزود: پیشرفت و توسعه هر کشور بدون تردید وابسته به میزان و چگونگی توسعه نظام تعلیم و تربیت آن کشور است و توسعه نظام تعلیم و تربیت و عدالت آموزشی در گرو بهره گیری همه جانبه این نظام از یافته های علمی و دستاوردهای تربیتی پژوهشگران و دانشمندانی است که با رصد تحولات در شرایط تربیتی در حال تحول و دگرگونی در دنیای پیچیده امروز که گسترش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و تأثیرات آن بر فرهنگ و نظام های تربیتی جوامع از یک سو و رخداد پدیده هایی غیر قابل پیش بینی همچون؛ همه گیری جهانی بیماری کرونا از دیگر سوی بر آن سایه افکنده و زیست بوم جدیدی را خلق نموده، می باشد.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه 1 رشت با بیان اینکه رویکرد محوری سند راهبردی تحول بنیادین ، عدالت تربیتی است، گفت: این مهم زمانی محقق میشود که عدالت آموزشی و فرصت یادگیری برای رشد همهجانبه مخاطب فراهم باشد و اگر نظام آموزش و پرورش بتواند این فرصت یادگیری را ایجاد کند و یک انسان چند بعدی تربیت کند، میتوان گفت عادلانه برخورد کرده است. بنابراین با توجه به زیست بوم جدید و گذر از یک دوره آموزش غیر حضوری، اکنون در دوران پسا کرونا، تحقق عدالت تربیتی نیازمند اقدامات استمراری و استقراری بهطور همزمان است. اولین گام به سوی تحقق حداکثری عدالت در استمرار اقدامات جاری، داشتن برخوردی جبرانی به مباحث، مناطق و مخاطبان در عدالت تربیتی است و پس از به تعادل رسیدن نظام؛ باید تحلیل جامع وضعیت موجود و هدفگذاریهای برنامهای مبتنی بر آمایش سرزمینی، توزیع متناسب، متوازن و متعادل منابع و امکانات آموزشی، انسانی، ساختمان و تجهیزات انجام شود.
صفری در ادامه با تأکید بر طرح جبران و تثبیت یادگیری گفت: فراهم نمودن سایر امکانات و در خدمت گرفتن رسانه های ملی از جمله تلاش هایی است که در طول ایام جهت نصیب آموزشی برابر صورت گرفته است و البته باید استمرار بیابد. همچنین تلفیق فضای مجازی با آموزش حضوری در سال تحصیلی جدید از جمله مواردی است که باید مورد توجه متخصصان تعلیم و تربیت قرار گیرد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان