به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، بهروز پرنیان در حاشیه برگزاری سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور در تهران، گفت: توجه به فرهنگ، سابقه تاریخی، هویت ملی ومذهبی و ارزش های اسلامی باید به عنوان مؤلفه های لازم اولویت های نظام آموزشی مورد توجه قرار گیرد .
پرنیان گفت: هدف نظام های آموزشی دردنیا تعلیم افراد به منظور حضور در جامعه و انتقال هویت، فرهنگ، ارزش ها واصول حاکم بر کشور است،از این رو افراد علاوه برفراگیری علم و دانش به شناخت خود و دیگران نیز می پردازند و در واقع فرد از یک سو شیوه صحیح زندگی اجتماعی را می آموزد و از سوی دیگر آماده شرکت فعالانه در زندگی و پذیرش مسئولیت در جامعه می شود.
وی افزود: نظام آموزشی می تواند به مثابه مرجعی انسان ساز عمل کند و ارزش ها، اصول و اهداف در راستای تقویت یا تضعیف هویت را در جامعه باز تولید نماید.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو شیراز ادامه داد: به خصوص که در حال حاضر ضرورت و نقش آموزش وپرورش فقط در توسعه مهارت ها و آماده کردن کودکان برای ورود به مدارج تحصیلی بالاتر خلاصه نمی شود، بلکه آن را عامل و اساس هرگونه تحول می پندارند.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو شیراز گفت: در واقع درعصر حاضر ، نظام آموزشی از یک سو در تبدیل انسان ها به افرادی بالنده از لحاظ فرهنگی و اجتماعی فعال است و از سوی دیگرتأمین کننده دانش عمومی مورد نیاز نیروی انسانی در بخش های گوناگون اقتصادی و اجتماعی محسوب می شود.
پرنیان گفت: ضمن آنکه نقش مهمی در تحکیم هویت ملی، وحدت ملی و تقویت همبستگی اجتماعی از طریق اشاعه سنت ها، رسوم اجتماعی و ایدئولوژی ها ایفا می کند.
وی گفت: در اغلب جوامع امروز، نظام آموزشی ابزار مهم تقویت هویت شامل زبان فارسی، آموزه های اسلامی، حوادث تاریخی،ادبیات فارسی و عناصری از دنیای جدید است .
مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو شیراز با اشاره به اینکه نظام آموزشی در ایران می تواند عناصرموجود در هویت ملی را تقویت نماید گفت: در ایران با وجود برخورداری از گذشته غنی و تاریخ پربار، نظام آموزشی تأثیر اندکی در هویت بخشیدن به دانش آموزان داشته است.
پرنیان، کتاب را از جمله مهم ترین وسایل برای انتقال مفاهیم و بالا بردن درجات آگاهی فرهنگی و رشد اجتماعی دانست و گفت: کتاب های درسی مدارس ایران تلاش اندکی در راستای تقویت هویت ملی کرده اند.
وی افزود: در این راستا توجه به فرهنگ، سابقه تاریخی، هویت ملی ومذهبی و ارزش های اسلامی باید به عنوان مؤلفه های لازم اولویت های نظام آموزشی مورد توجه قرار گیرد .
مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو شیراز گفت: نظام آموزشی برای تقویت هویت ملی باید به صورتی باشد که منویات کلان کشور در آن متجلی شود به خصوص که جامعه ایران از دو ویژگی ممتاز و بی بدیل برای جلوگیری از پیدایش بحران هویت برخوردار است .
پرنیان افزود: ویژگی اول به تاریخ غنی و پر بار ایران ارتباط پیدا می کند؛ به نحوی که ایرانیان همواره افرادی مذهبی بوده اند و در حال حاضر نیز با گرایش به مذهب شیعه از تمایزی بی بدیل با سایر مسلمانان جهان برخوردار می باشند.
وی ادامه داد: ویژگی دیگر، توجه به مؤلفه هایی مثل وطندوستی، سرود ملی، زبان و خط رسمی می باشد که هویت ما را از سایرکشورها مشخص می کند.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان فارس