به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، حجت اله حسنی در حاشیه برگزاری سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور در تهران،گفت: میتوان با تکیه گاه کردن آموزش وپرورش و با آموزش های لازم و نهادینه کردن مفاهیم آن در جامعه، از طریق آموزش های پایه و مدون، کاری کرد تا با پیوند سه رکن دولت، جامعه و بخش خصوصی راهی بیابد برای نیل به اهداف توسعه و ترقی در کشور، توسعه سیاسی و اقتصادی و اجتماعی پایداری که رشد همه جانبه را برای کشور به ارمغان آورد.
سرپرست مدیریت آموزش و پرورش شهرستان کوه چنار گفت: قرار گرفتن در مسیر توسعه و توسعه یافتگی در جهان پر سرعت امروزی از خواسته های مهم تمامی ملل است که عواملی چون عدم رشد اقتصادی، فقر و فقدان پاسخگویی، فساد و عدم حاکمیت قانون ازجمله موانع تحقق این خواسته است.
حسنی گفت: حکمرانی خوب یکی از عوامل مهم توسعه همه جانبه کشورهاست، آموزش و پرورش بزرگ ترین زمینه ارتباط بین دولت و ملت است، چون حجم مخاطبان وگستردگی بالای آنان در سطوح و لایه های مختلف جامعه باعث ایجاد بستر و زمینه ای مناسب برای فرهنگ سازی و گسترش ایده ال های مورد نظر حاکمیت در تاروپود جامعه هدف است.
وی افزود: حکمرانی خوب مفهوم جدیدی است که از پیوند بین سیاست و اداره کردن جامعه به وجود آمده است و میتوان با تکیه گاه کردن آموزش وپرورش و با آموزش های لازم و نهادینه کردن مفاهیم آن در جامعه، از طریق آموزش های پایه و مدون، کاری کرد تا با پیوند سه رکن دولت، جامعه و بخش خصوصی راهی بیابد برای نیل به اهداف توسعه و ترقی در کشور، توسعه سیاسی و اقتصادی و اجتماعی پایداری که رشد همه جانبه را برای کشور به ارمغان آورد.
سرپرست مدیریت آموزش و پرورش شهرستان کوه چنار گفت: با واکاوی در نابرابری توسعه می توان کلید حل نابرابری های توسعه را در حکمرانی خوب و پایدار مبتنی بر مشارکت طیف گسترده ای از بازیگران عرصه قدرت در اداره امور جامعه جست وجو کرد.
حسنی گفت: توسعه متوازن و پایدار، مسئولیت و رسالت سنگینی است که دولت ها به تنهایی قادر به جواب گویی در قبال تعهدات آن نیستند و به کارگیری سیاست های تمرکززدایی، مشارکت گرایی، جلب مشارکت بخش های خصوصی و توانمندسازی جامعه می تواند در ارتقای شاخص های توسعه موثر واقع شود.
وی اظهار داشت: آموزش وپرورش به عنوان یکی از شاخصه های اصلی توسعه و پیشرفت جامعه ایران اسلامی از تنگناهای اقتصادی که دولت، بخش خصوصی و خانواده ها با آن گرفتار هستند تاثیر پذیرفته است که با افق روشن ایران اسلامی در دوره پساتحریم می توان امید سازنده ای به تحول در شکوفایی استعداد های جامعه و پویاشدن بخش آموزش وپرورش و آموزش عالی کشور داشت.
سرپرست مدیریت آموزش و پرورش شهرستان کوه چنار گفت: ارتباط معناداری میان شاخص های حکمرانی خوب و سطح توسعه یافتگی کشورها وجود دارد و شاخص توسعه انسانی بالا در کشورهای توسعه یافته را می توان به نوع حکمرانی و نحوه توزیع قدرت و مشارکت طیف گسترده ای از کنشگران در آن جامعه ارتباط داد.
حسنی افزود: در عصر حاضر نقش نظام های آموزشی فقط در علم آموزی، توسعه مهارتها، قابلیت های شناختی و آماده کردن کودکان و نوجوانان برای ورود به مدارج تحصیلی بالاتر خلاصه نمیشود.
وی ادامه داد: بلکه حکمرانی و کارکرد فرهنگی-تربیتی آن در جامعه مورد توجه بسیاری از صاحبنظران علوم تربیتی قرار گرفته و آن را عامل و اساس هرگونه تحول پایدار درعرصه رشد و توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی یپندارند وبه نقش آینده ساز نظام آموزشی در تربیت انسانها و تبدیل آنها به سرمایه انسانی و افرادی بالنده از لحاظ فرهنگی و اجتماعی اذعان مینمایند.
سرپرست مدیریت آموزش و پرورش شهرستان کوه چنار گفت: چارچوب حکمرانی خوب با هفت اصل اساسی که عملکرد، شفافیت، پاسخگویی، مشارکت، رهبری، جهت هماهنگی و انصاف است، بیان شده است.
حسنی گفت: موضوع حکمرانی خوب در آموزش و پرورش با هدف دستیابی به توسعه انسانی پایدار مطرح می شود که در آن بر حکمرانی مبتنی بر قانون، برقراری عدالت در آموزش و تخصیص منابع، پاسخگویی صریح، مدیریت مشارکتی، برنامه ریزی غیرمتمرکز، ایجاد اعتماد و وفاق اجتماعی، زیرساختهای فرهنگی و اجتماعی و سرمایه گذاری آموزشی تأکید می شود، که همه اینها با حکمرانی خوب امکان تحقق می یابد.
وی افزود: در چارچوب نظریه حکمرانی خوب، اگر بخواهیم به چارچوبی منطقی برای ارتقای وضعیت آموزش وپرورش برسیم، باید در سطح فرهنگی و نهادی، جایگاه آموزش وپرورش در سطح سیاست گذاری و افکار عمومی بیش از آنچه هست مورد توجه قرار گیرد و مسئولیت اجتماعی آحاد شهروندان، بخش دولت، بخش های تجاری و سازمان های مردم نهاد برای کمک به آموزش وپرورش تقویت شود.
سرپرست مدیریت آموزش و پرورش شهرستان کوه چنار گفت: در ادبیات حکمرانی مشارکتی در آموزش وپرورش می توان با افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی در سطح جامعه، سازمان های تجاری، زمینه های بیشتری برای مشارکت کارخانجات، سازمان ها و شرکت در تاسیس مدارس وابسته و کمک مادی و معنوی به آموزش وپرورش فراهم کرد.
حسنی گفت: حکمرانی مشارکتی در مدیریت آموزش وپرورش و استفاده از ظرفیت های تمرکز زدایی اداری و ظرفیت های جامعه و بخش خصوصی برای تحول در آموزش وپرورش می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات بنیادین آموزش وپرورش باشد.
وی افزود: می توان از ظرفیت های موجود برای پشتیبانی آموزش وپرورش استفاده بهینه تری داشت و حساسیت جامعه و اقشار تاثیرگذار را نسبت به تعالی آموزش وپرورش بیش از گذشته ارتقا داد.
سرپرست مدیریت آموزش و پرورش شهرستان کوه چنار ادامه داد: در حکمرانی مشارکتی و غیرمتمرکز می توان با تمرکززدایی افقی از ظرفیت سازمان های مردم نهاد، ظرفیت مسئولیت اجتماعی آحاد شهروندان و به ویژه کنشگران اقتصادی و شرکت های تجاری استفاده کرد و با تمرکززدایی عمودی از اهرم های تفویض اختیار به استان ها و منطقه ای کردن آموزش وپرورش بهره برد.
حسنی در تشریح عوامل موثر جهت بهبود الگوی حکمرانی در بدنه آموزش و پرورش در چارچوب مفروضات دینی گفت: حرکت به سمت نظام انتخاباتی در تعیین مسئولین اصلی آموزش و پرورش با حفظ شان نظارت استصوایی شورای عالی آموزش و پرورش، تقویت رابطه دو سویه خانه و مدرسه با محوریت خبرگان ذیصلاح، حاکمیت کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان تضمین کننده جهت گیری های اساسی و سیاستی آموزش و پرورش، تدوین کتب درسی مطابق با الگوی اسلامی ایرانی از عوامل موثر جهت بهبود الگوی حکمرانی در بدنه آموزش و پرورش است.
وی افزود: حرکت به سمت تحقق دانشگاه فرهنگیان قوی، ارتقای مستمر نیروی انسانی آموزش و پرورش ، وضع قوانین جدید برای تامین مالی آموزش، ایجاد عدالت آموزشی در مناطق مختلف کمتر برخوردار کشور، دقت در گزینش معلم برای تربیت عبد صالح و انقلابی و مومن و پرهیز استخدام معلم از طریق آزمون و جذب پیش دبستانی ها و نهضتی ها، توسعه رشته های کارو دانش و فنی و حرفه ای و رشته های مهارتی با تفاهم بین آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه ای کشور از دیگر عوامل موثر جهت بهبود الگوی حکمرانی در بدنه آموزش و پرورش است.
حسنی در تشریح دیگر عوامل موثر جهت بهبود الگوی حکمرانی در بدنه آموزش و پرورش گفت: سوق دادن آموزش و پرورش به سمت شفافیت در آمار و ارائه گزارش های راهبردی به منظور دسترسی به اطلاعات قابل اتکا در تصمیم گیری ها، ارتقای کیفی نیروی انسانی و به روز بودن و آشنایی و تسلط کامل بر حوزه فن آوری ونهادینه کردن آموزش مجازی در کنار آموزش سنتی و مجازی، صلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان با رویکرد کمک به اعضای صندوق و ارزش گذاری صندوق به صورت سهام، تدوین کتب و محتوای درسی مبتنی بر رویکردهای سند تحول و آماده سازی زیر ساخت ها آموزش و پرورش برای اجرای این سند مهم در حوزه های مختلف نیروی انسانی وتجهیزات فن آورانه از دیگر عوامل موثر است.
سرپرست مدیریت آموزش و پرورش شهرستان کوه چنار ادامه داد: دستیابی به رشد فرهنگی ضامن داشتن آموزش و پرورش مفتدر و قوی به عنوان نهاد مسئول در امر تربیت سرمایه انسانی کشور و تربیت نیرو برای تمام ساختارهای تصمیمساز و تصمیمگیر و اجرایی کشور است نهاد حکومتی باید در راس امور نهاد آموزش و پرورش باشد تا سند تحول آموزش و پرورش به عنوان بالاترین سند رسمی کشور در این حوزه با کیفیت عالی و به طور یکپارچه اجرا شود.
سرپرست مدیریت آموزش و پرورش شهرستان کوه چنار افزود: همچنین اگر شورای عالی آموزش و پرورش تنها مرجع تصمیمگیری و ناظر در اجرای قوانین نهاد آموزش و پرورش باشد این کار سبب میشود برنامههای آموزش و پرورش و اجزای آن ها دچار موازی کاری نشده و منسجم و شفاف اجرا شود