به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، ابراهیم حیاتی در حاشیه برگزاری سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور در تهران گفت: حکمرانی در آموزش و پرورش امروز با مسائل و چالش هایی چون ظهور تفکرات مدرن، پیشرفتهای فناورانه، فقدان معنویت، بی هویتی، بروز شرایط غیرقابل پیش بینی، به حاشیه راندن ارزش های دینی و اخلاقی و استثمار نظام تعلیم و تربیت از سوی برخی قدرت های استعمارگر روبرو شده است.
مدیر آموزش و پرورش لامرد افزود: بروز این مسایل و چالش ها این ضرورت را اجتناب ناپذیر نموده است که حکمرانی آموزش و پرورش ایران فرآیند تعلیم و تربیت را در جهت تحقق ارزش های نظام جمهوری اسلامی مدیریت نماید.
حیاتی ادامه داد: در این فضا، آموزش و پرورش باید در پی تحقق اهداف و رسالتهای خود و نقش آفرینی مطلوب باشد و از متدهایی استفاده کند که بتواند علاوه بر حفظ و بقای خود در این شرایط پاسخگوی نیازهای درونی و بیرونی باشد.
وی در این زمینه پیشنهاداتی را مطرح کرد: تدوین چارچوب حکمرانی آموزش و پرورش مبتنی بر ارزش ها و هنجارهای ایرانی-اسلامی، بازنگری و بازساختارسازی حکمرانی در آموزش و پرورش بر اساس اسناد بالادستی و بیانیه های مقام معظم رهبری، تدوین شاخص ها، شایستگی ها و صلاحیت های حکمرانی در آموزش و پرورش، سیاست گذاری و برنامه ریزی جدید به منظور حرکت در مسیر فناوری نو متناسب با ارزش های نظام، تدوین شاخص های حکمرانی و رهبری برنامه درسی مبتنی بر ویژگیهای جهانی شدن و ارزش های نظام از جمله پیشنهاداتی بود که حیاتی مطرح کرد.
مدیر آموزش و پرورش لامرد در تشریح دیگر پیشنهادات خود افزود: تفکر و اندیشه مدیریتی آینده گرا به منظور مدیریت شرایط بحرانی آینده، بکارگیری تکنولوژی های نوین در عرصه حکمرانی آموزش و پرورش، حکمرانی مبتنی بر تعاملات محیطی سازنده با سایر نهادها و نظام های ملی و بین المللی، ایجاد ساختار انعطاف پذیر، چابک و توانمندساز در عرصه حکمرانی، همصدایی و تفکر گروهی در حکمرانی جدید آموزش و پرورش، توسعه حکمرانی شفاف ساز، ظرفیت ساز، ارزش مدار و پاسخگو از دیگر پیشنهاداتی بود که وی به آن اشاره کرد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان فارس