به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پروش استان ایلام، متن یادداشتی طاهر مرجانی پور مدیر آموزش و پرورش شهرستان ایوان با عنوان ” مردمی سازی آموزش و پرورش” به شرح زیر می باشد.
آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد اجتماعی همگانی در پاسخ به تامین نیازهای یک جامعه ایجاد شده است و مدرسه بازوی عملکردی و خط مقدم جبههی تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش است که برای انجام رسالت طیبه خود و برخورداری از حمایت جامعه نیازمند به ایجاد رابطهی تنگاتنگ و هدفمند با جامعه میباشد. از این رو رابطهی مدرسه و جامعه یک رابطه ی تعاملی و مداوم است.
مشـارکت، نوعی پیوند چند سویه سازنده و سودمند میان تعدادی از افراد به منظور تأمین برخی نیازهاست که خارج از تـوان فـردی اسـت. بسیاری از اندیشـمندان، مشـارکت در امـور و همـدردی را از جملـه فطرت های آدمی دانسته اند.
بررسی ها نشان می دهد در کشورهایی که اولویت اصلی آنها آموزش و پـرورش بوده و جلب مشارکت را به عنوان یک راهبرد اساسی انتخاب نموده اند در ابعاد علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی به طور معناداری توسعه یافته اند.
بنابراین گزاف نیست اگر گفته شود آموزش و پرورش ذاتا یک نهاد اجتماعی بر پایه مشارکت است به طوریکه اگر جامعه و مردم در آن مشـارکت فعالانه و آکاهانه داشته باشند نه تنها باعث اثر بخشی و کارایی بیشتر مدارس میشود بلکه محور اصلی توسعه کشور نیز که بطور انکار ناپذیری وابسته به این موضوع است بهبود و ارتقا می یابد.
آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نظام اجتماعی یک کشور نیازمند مشارکت و همکاری همه ی اجزای آن است همانطور که در اسناد بالا دستی بر این موضوع تاکید شده است، هدف بهبود روابط با اجتماع و ایجاد زمینهی مناسب برای مشارکت فعال و معنادار والدین و شهروندان در فعالیتهای آموزشی و پرورشی مدرسه است. مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم انقلاب، تعلیم و تربیت را رکن اصلی تحول سازی و نیروی انسانی را بزرگترین سرمایه کشور دانستند و هدف آموزش و پرورش را تربیت، انسانی در تراز انقلاب اسلامی و حیات طیبه برشمردند.
توسعه و تعمیق مشارکت از اهم مباحث تعلیم و تربیت معاصر است چرا که هرگاه مردم فرصت بیان اندیشه های خود را بیابند و در تصمیمی که بر سرنوشت آنان اثر می گذارد مشارکت داشته باشند، احساس مسولیت در مردم نمود بیشتری پیدا می کند و رسیدن به اهداف بهتر و آسان تر می شود. بنابراین با برقراری رابطهای اثر بخش، میتوان ذهن مردم را نسبت به آموزش و پرورش، رسالتها و اهداف آن روشن کرد.
ذکر این نکته لازم است که حل چالش های پیشروی آموزش و پرورش بدون مشارکت مردم ممکن نیست زیرا دولت به تنهایی توان اداره ی این نهاد اجتماعی و حساس را ندارد لذا مشارکت های فکری و عملی مردم یک پشتوانهی عظیم برای دولت به حساب می آید. بنابراین اولین راهکار استفاده از ظرفیت های شوراهای آموزش و پرورش است که زمینه جلب و تقویت مشارکت های مردمی در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های آموزش و پرورش را فراهم آورند.
برای دست یابی به این مهم توجه به راه های ایجاد و توسعه مشارکت های مردمی در آموزش و پرورش ضروری است و بایستی به موضوعاتی مانند مفهوم مشارکت، انواع مشارکت ها، پیامدهای افزایش و کاهش مشارکت در سطح جامعه، ضرورت مشارکت های مردمی در آموزش و پرورش و … توجه ویژه ای شود. حضور مردم و مشارکت آنها از یک سو می تواند فضای آموزشی را فعال تر نماید و از سویی دیگر نقش مردم را در سیاستگذاری ها پررنگ کند.
عدم توسعه ی اندیشه ی مردمی سازی و مشارکت مردم در امر آموزش، اصلی ترین مانع در این راه است که لازمه این امر فرهنگ سازی می باشد. آموزش و پروش بنا به رسالت خود فرهنگ ساز مشارکت نیز هست لذا توجه به مشارکت و مدیریت مشارکتی را باید ابتدا از درون خود آغاز کند و سرانجام آن را در جامعه و نهاد های آن گسترش دهد.
در دولت سیزدهم توجه خاصی به مردمی سازی و مشارکت مردم می شود و یکی از مهمترین شعارهای دولت، مردمیسازی در تمامی حوزهها است و تاکید وزیر محترم نیز بر این موضوع موید اهمیت آن است. بنابراین پیشنهاد می شود مشارکت مردم در آموزش و پرورش در زمینه های آموزش و تدریس، کارکنان، دانش آموزان، اداری مالی و امکانات بطور جدی در اولویت برنامه مدیران و مجریان قرار گیرد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان ايلام