به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد؛” مجید نجفی رئیس آموزش و پرورش شهرستان مروست در حاشیه سی و ششمین اجلاس سالانه روسای آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۱ گفت:خداوند با آفرینش آدم، این رسالت بزرگ را در اختیار انسان قرار داد تا با فراگیری علم و دانش، بتواند سیر شناخت عظمت الهی را طی کند و به مقام قرب الهی و خودشکوفایی نزدیک شود.
وی افزود:آموزش وپرورشِ یک جامعه، شهر و روستا، معرف هویت فرهنگی آن منطقه است و می توان آموزش وپرورش را به مزرعه دانایی و معرفت تشبیه کرد که ثمره آن، محصولات متنوع و پرکاربردی است که تربیت نیروی متخصص، آگاهی و معرفت، پرورش استعداد ها و خوداتکایی و توانمندسازی مدنی و صد ها مزیت دیگر، برآیندی از نظام آموزش وپرورش صحیح و پیشرفته یک جامعه است.
نجفی اظهار داشت:در تبیین شاخص های توسعه انسانی که هرساله سطح توسعه یافتگی کشور ها مورد ارزیابی قرار می گیرد، توجه به شاخص آموزش وپرورش از مولفه های اصلی سنجش سطح توسعه یافتگی کشورهاست.
رئیس آموزش و پرورش شهرستان مروست گفت: بنیان گذار توسعه انسانی سازمان ملل متحد، هدف توسعه را همان توسعه فرصت های انسان ها می داند که در واقع می توان ادعا کرد بستر توسعه فرصت های انسان همان شکوفایی استعداد ها در سنین کودکی تا جوانی در مدارس است.
وی بیان داشت:درعین حال، کارکرد آموزش وپرورش، افزایش مهارت ها و سرمایه انسانی است که از الزامات توسعه اقتصادی یک کشور به حساب می آید.
نجفی گفت: شاخص توسعه انسانی از نوع شاخص های ترکیبی است که شامل: 1. زندگی طولانی همراه با سلامتی که با معیار امید به زندگی در بدو تولد اندازه گیری می شود، حداقل و حداکثر سن برای امید به زندگی در بدو تولد به ترتیب 25 و 85 سال است.
2. سطح سواد که نرخ سواد بزرگ سالان و نسبت ترکیبی ثبت نام ناخالص در دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه (با وزن یک سوم) محاسبه می شود که حداقل و حداکثر نرخ سواد بزرگ سالان و نسبت ترکیبی ثبت نام، صفر و صد درصد است.
3. استاندارد شایسته زندگی که از طریق تولید ناخالص داخلی سرانه مشخص می شود و حداکثر آن برای هر شهروند چهار هزار دلار و کمترین آن صد دلار است. درمجموع، شاخص توسعه انسانی از میانگین بسیار ساده سه شاخص امید به زندگی، آموزش و درآمد به دست می آید.
وی بیان داشت: با واکاوی در نابرابری توسعه می توان کلید حل نابرابری های توسعه را در حکمرانی خوب و پایدار مبتنی بر مشارکت طیف گسترده ای از بازیگران عرصه قدرت در اداره امور جامعه جست وجو کرد. نجفی گفت: توسعه متوازن و پایدار، مسئولیت و رسالت سنگینی است که دولت ها به تنهایی قادر به جواب گویی در قبال تعهدات آن نیستند و به کارگیری سیاست های تمرکززدایی، مشارکت گرایی، جلب مشارکت بخش های خصوصی و توانمندسازی جامعه مدنی می تواند در ارتقای شاخص های توسعه موثر واقع شود. رئیس آموزش و پرورش شهرستان مروست افزود: آموزش وپرورش به عنوان یکی از شاخصه های اصلی توسعه و پیشرفت جامعه ایران اسلامی از تنگناهای اقتصادی که دولت، بخش خصوصی و خانواده ها با آن گرفتار هستند تاثیر پذیرفته است که با افق روشن ایران اسلامی در دوره پساتحریم می توان امید سازنده ای به تحول در شکوفایی استعداد های جامعه و پویاشدن بخش آموزش وپرورش و آموزش عالی کشور داشت، ارتباط معناداری میان شاخص های حکمرانی خوب و سطح توسعه یافتگی کشورها وجود دارد و شاخص توسعه انسانی بالا در کشورهای توسعه یافته را می توان به نوع حکمرانی و نحوه توزیع قدرت و مشارکت طیف گسترده ای از کنشگران در آن جامعه ارتباط داد. نجفی اذعان داشت:حکمرانی اشاره به سازوکارهای کشورداری و اداره امور کشور بر پایه مولفه های مشارکت بخش های دولت، بازار و جامعه مدنی دارد که شکل گیری حکمرانی خوب در یک کشور یک برایند تاریخی است که در بستر زمان شکل گرفته است.
این مقام مسئول بیان داشت:وزیر آموزش و پرورش در نشست «قرارگاه حکمرانی آموزش و پرورش در تربیت فناورانه» گفت: زمینه تعلیم و تربیت فناورانه وجود دارد اما پیشنیاز انجام این کار تقویت بعد حکمرانی آموزش و پرورش است.
رئیس آموزش و پرورش شهرستان مروست گفت:قرارگاه حکمرانی آموزشوپرورش در تربیت فناورانه، مهمترین قرارگاهی است که در آموزش و پرورش داریم، البته نتایج فعالیتهای این قرارگاه بهصورت نرمافزاری است و برای مشخص شدن نتایج این فعالیتها به زمان احتیاج است،توسعه پوشش تحصیلی حداکثر و رفع کاستیهای در ارائه خدمات پایه مدارس با روشهای مبتنی بر فناورانه ازجمله راهبردهای، قرارگاه حکمرانی آموزش و پرورش در تربیت فناورانه است.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان يزد