حکمرانی خوب و شایسته از جمله مفاهیمی است که در فرایند توسعه کشورها به عنوان شاخص اصلی آموزش و پرورش است و به رابطه تعاملی بین بخش دولتی و جامعه مدنی می اندیشد. حکمرانی خوب منجر به بحث و چالش های بین هنجارهای فرهنگی و ارزشی و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی دلخواه می شود.تشکیل کانون فارغالتحصیلان دبیرستانها و عضوگیری از آنها برای انتقال تجارب به مدارس برای ارتقای عملکرد میتواند بسیار مثمرثمر باشد.استفاده از الگوی حکمرانی و مدیریت مشارکتی در سطح خرد که همان مدارس و دبیرستانها هستند، میتواند روحیه امید و نشاط را در مدیران، دبیران مدارس، اولیا و دانشآموزان نسلهای بعد، به چندین برابر افزایش دهد.
مقام معظم رهبری با اعتقاد به برتری حکومت اسلامی (حکمرانی شایسته) بر حکمرانی خوب می فرماید: (اسلام، هم، به عنوان توسعه مادی و اقتصادی توجه دارد و هم به بعد معنوی و متعالی انسان، و هر یک را بدون دیگری ناقص و ناکارامد می داند.) ایشان می فرماید: (در دیدگاه اسلام پیشرفت مادی هدف نیست، بلکه وسیله رشد و تعالی انسان است. در جهان بینی اسلامی، ثروت، قدرت و علم وسیله رشد انسان و زمینه ساز برقراری عدالت، حکومت حق، روابط انسانی درجامعه و دنیای آباد هستند.)
حکمرانی خوب، زاییدۀ گفتمان توسعه است. اگر شورای عالی آموزش و پرورش تنها مرجع تصمیم گیر و ناظر بر اجرای قوانین نهاد آموزش و پرورش باشد، این کار سبب می شود برنامه های آموزش و پرورش و اجرای آنها دچار موازی کاری نشده و منسجم و شفاف اجرا شود.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی