به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، علیرضا منادی اظهار کرد: پس از یک قرن با تصویب قانون رتبه بندی معلمان جایگاه معلم در نظام تعلیم و تربیت تعریف شد و در بستری با رقابت سالم در جهت ارتقای آموزش و پرورش قرار گرفت.
رئیس کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کمیسیون در مقام تقلیل رفع گره های آموزشی است که از جمله این اقدامات، بازگرداندن سازمان ملی تعلیم و تربیت به آموزش و پرورش است.
منادی با تاکید بر اینکه حمایت ها از قانون رتبه بندی معلمان باعث شد تا با قدرت جلو برویم و مخالفان را در پایان به موافق چنین لایحه ای تبدیل کنیم، افزود: آموزش زنجیره تامین دارد و نباید در این حوزه جزیره ای عمل کنیم بلکه باید به صورت یکپارچه عمل کرده و نتیجه آن را از همه جهات ببینیم.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه ما در رتبه چهاردهم تولید علم در دنیا هستیم، اظهار کرد: آغاز تربیت کودکان، از صفر تا شش سالگی است و در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به این نتیجه رسیدیم که این مسئولیت بر عهده آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به اینکه قانون رتبه بندی فرهنگیان عنصر رقابت را ایجاد می کند،گفت: با قانون رتبه بندی معلمان رقابت را ایجاد کردیم چرا که تنها چنین عنصری موجب رشد و ارتقا خواهد شد.
منادی با تاکید بر اینکه شاخص هایی که باید معلمان برای رتبه بندی داشته باشند، باعث ارتقای کیفیت تحصیلی دانش آموزان خواهد شد، اظهار داشت: به برکت دانش معلمان است که مانند شهریاری ها به جامعه علمی کشور تحویل داده می شوند. دانشمندان شاگردان همین معلمان هستند و باید ظرفیت های مراکز دانش بنیان را جدی بگیریم.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با خطاب قرار دادن مدیران آموزش و پرورش گفت: آموزش های مورد نیاز صفر تا شش سالگی کودکان را به خانواده ها ارائه دهید و به خانواده ها در تربیت فرزندانشان مشارکت بیشتری دهید و آن ها را در برنامه هایتان لحاظ نمایید.
وی با اشاره به اجرای قانون رتبه بندی معلمان گفت: با این قانون توانستیم تا فعالیت معلمان را براساس فعالیت هایی که انجام می دهند، ارزش گذاری نماییم و جایگاه این حرفه را بین مشاغل دیگر تبیین و تعیین کنیم. معلمی عشق، تجربه و تخصص است و در ایام کرونا خانواده ها به این نتیجه رسیدند که بدون معلم، آموزشی صورت نمی گیرد.
وی با تاکید بر اینکه با قانون رتبه بندی معلمان؛ جایگاه معلمان را ارتقا داده ایم و بین این حرفه با سایر مشاغل تفاوت قایل شده ایم، افزود: آموزش و پرورش در حوزه آموزش های مهارتی باید تلاش بیشتری کند و به اهداف مشخص شده دست یابد.
منادی گفت: همانند قانون رتبه بندی معلمان باید برای کارکنان سازمان فنی و حرفه ای کشور هم قانونی نوشته شود و آن ها نیز رتبه بندی شوند. همچنین سازماندهی نیروی انسانی در دستور کار مجلس قرار گرفته است.
منادی سازمان تعلیم و تربیت کودک را سازمان نوپایی عنوان کرد و گفت: به این سازمان نوپا توجه ویژه ای باید کرد. تربیت دوران صفر تا شش سالگی از همه دوران ها مهمتر است و به این دوره باید توجه ویژه ای کرد.
وی با اشاره به اینکه امور دانش بنیان را باید جدی بگیریم، تاکید کرد: مهرآفرین ها به زودی مشکلشان حل می شود. شصت هزار نفر هستند که معاونت استخدامی دستور به آزمون داده و تا آخر شهریور علی الحساب خود را دریافت خواهند کرد. امیدواریم آموزش و پرورش به هدف خود در کیفیت آموزش و ارتقای جایگاه و منزلت معلمان برسد.
نمایندگان استان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی به جهت پیگیری و بحث و تبادل نظر در خصوص مشکلات و دغدغه های فرهنگیان و سیستم تعلیم و تربیت با مسئولین وزارت آموزش و پرورش در سی و ششمین اجلاس سراسری مدیران و روسا کشور حضور داشتند.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان آذربايجان شرقي