به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد؛ حسن رزاقی بهابادی رئیس آموزش و پرورش شهرستان بهاباد در حاشیه سی و ششمین اجلاس سالانه روسای آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۱ گفت: از آن جاکه آموزش وپرورش و مدارس جزء نهادهای اجتماعی هستند بحث عدالت در این محیط ها، یک نکته کلیدی است،به طوری که یکی از مؤثرترین راه های تحقق عدالت در جامعه، عدالت آموزشی است.
وی افزود: عدالت آموزشی بنیان فکر و فرهنگ یک جامعه است و زمینه برخورداری افراد را از امکانات برابر آموزشی فراهم می آورد،پیامدها و آثار مساله بر ساحت های مختلف تعلیم و تربیت،یعنی عدالت تربیتی زمانی محقق میشود که عدالت آموزشی و فرصت یادگیری برای رشد همهجانبه مخاطب فراهم باشد.
رزاقی اظهار داشت:اگر نظام آموزشوپرورش بتواند این فرصت یادگیری را ایجاد کند و یک انسان چندبعدی تربیت کند، میتوان گفت عادلانه برخورد کردهاست،اما اگر در هر بُعدی کم بگذارد، به انسان بیعدالتی شده، زیرا اجازه رشد همهجانبه از او گرفته شده است.
رئیس آموزش و پرورش شهرستان بهاباد گفت:با وجود آن که سند تحول بنیادین، عدالت تربیتی را برای تمامی گروه هدف و در دو بعد کمّی و کیفی تبیین کرده است، گاهی از عدالت به معنای توزیع مساوی امکانات و منابع یاد میشود، در حالیکه عدالت آموزشی را دسترسی نابرابر به آموزش تعریف میکنند تا نظام آموزشوپرورش، متناسب با این نابرابری، سیاستگذاری و برنامهریزی کند، به همین دلیل، در عمل عدالت به سطح میزان توزیع منابع و امکانات، آن هم برای گروههای هدف انتخابی و نه همه مخاطبان سند، تقلیل مییابد.
رزاقی بیان داشت: این نوع عدالت، حتی اگر محقق هم شود، ظاهری است و در متن آن بیعدالتی موج میزند؛ چرا که در تقسیم عادلانه و نه مساوی، امکانات آموزشی و فرصت یادگیری در قالب ابعاد کیفی و فرهنگی مهم است.
وی گفت:برخورد جبرانی با مغفولماندهها در حوزه عدالت تربیتی باید در سطوح ملی، منطقهای و فردی تبیین شود و حسب نتایج اقدامات جبرانی لازم انجام گیرد. رزاقی محورهای اقدامات را میزان امکانات، فضا، تجهیزات، منابع آموزشی و انسانی مورد نیاز هر دوره، با توجه به تعداد مخاطب هدف؛ میزان دسترسی مخاطب هدف هر دوره به حداقل آموزشهای مورد نیاز؛مجتمع شدن مدارس روستایی و همچنین برچیده شدن مدارس خاص؛ میزان اثربخشی کارکردهای فرهنگی و هویتمحور هر دوره بر شیوه زندگی فردی و اجتماعی مخاطب هدف برشمرد و میزان اثربخشی مداخلات تربیتی هر دوره تحصیلی را رشد متوازن و همهجانبه و سلامتمحور مخاطب دانست.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان يزد