به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، عبدالرضا ترابی گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دیدار با هنرجویان کارآفرین و دانش بنیان عرصه های مختلف تولیدی، صنعتی، معدنی، کشاورزی و خدمات “ایران بزرگ امروز بیش از هر زمان دیگر به کار و کارآفرینی نیاز دارد تا همچون عقابی تیز پرواز، در فضای پیشرفته و آبادانی و افتخار اوج گیرد، ایران به موازات علم، به پنجه های کارآمد هم نیاز دارد.”
وی افزود: یکی از مهمترین نشانه های حرکت شتابنده یک کشور در تحقق توسعه متوازن و پایدار، میزان و کیفیت سرمایه گذاری آن برای آموزش مهارتی و طرح های دانش بنیان است، پرواضح است که ضرورت این سرمایه گذاری در هنرستان های کاردانش و فنی و حرفه ای که همه ساله با تعداد زیادی از دانش آموزان سروکار دارد، دو چندان است، این توجه از آنجا نشأت می گیرد که امروزه در کشورهای توسعه یافته، هنرستان ها به عنوان مراکز اصلی پرورش قابلیت تولیدکار و شهروندانی کارآفرین (نه دانش آموزانی کارجو)، مورد توجه جدی متولیان آموزشی قرار دارد، با استفاده از رویکرد کیفی، چالش های اساسی مهارت آموزی و پرورش هنرجویان کارآفرین در هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش این مدیریت در جهت بهره وری به مهارت آموزی، اشتغال و کارآفرینی با ایجاد پایگاه های دانش بنیان، مورد کنکاش و واکاوی قرار گرفت و علل و عوامل زمینه ساز و شکل دهنده چالش ها، احصاء شده و کیفیت بخشی هدفمند جایگزین شد.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرمان گفت: از جمله این چالش ها می توان از «به روز نبودن تجهیزات کارگاهی و کتب درسی»؛ «ناکافی بودن منابع مالی به منظور تهیه اقلام مصرفی در کارگاه ها »؛ «به روز نبودن روش های آموزشی هنرآموزان»؛ «عدم جذب دانش آموز مستعد و علاقه مند»؛ «نبود زمان کافی برای مهارت تحصیل» و «حمایت ناکافی رسانه ها از مهارت آ موزی»، سیاست های انقباضی در خصوص تخصیص ساعت گروه مدیریت و کیفیت بخشی و ساعت غیر موظف به بستر هنرستانی که موجبات عدم تخصیص صحیح هنر آموز دوم، معاون فنی و سرپرست تخصصی می شود و مستهلک بودن تجهیزات کارگاهی که جز اهم این مباحث در عدم بهره وری به آموزش های عملی و مهرتی است را می توان نام برد،که هریک، مشکلات بسیار جدی در پویایی فرایند مهارت آموزی هنرستان ها»؛ «دیدگاه منفی والدین نسبت به هنرستان ها»؛ «عدم ارتباط لازم بین مهارت آموخته شده با نیازهای بازار کار» و مشکل ادامه تربیت هنرجویان کارآفرین ایجاد نموده است.
ترابی همگام شدن هنرستان ها در کنار شهرک های صنعتی، بستر سازی ساخت و ساز هنرستانی با معماری تخصصی جهت ایجاد هنرستان ها با کارگاه های استاندارد به منظور تجهیز صحیح دستگاه ها و اقلام های آموزشی برابر استاندارد جدول دروس، ایجاد تفاهم نامه با صنعت و معدن، کشاورزی و خدمات جهت ایجاد برون سپاری کیفیت محور در هنرستان ها به منظور سهولت در اجرای طرح های دانش بنیان و همگام شدن هنرجویان با بازارکار و ایجاد کارآفرینی حمایت از هنرجویان برتر در سه سال تحصیلی هنرستانی به منظور اختصاص وام های اشتغال زایی و معرفی به مراکز دانش بنیان، ایجاد طرح های شبکه ای کشوری با هنرستان های کارآفرین به منظور تولید محصولات ایرانی و حمایت از طرح های دانش بنیان در راستای بهره وری به تولید ملی و اقتصاد مقاومتی، هموار سازی فرایند آموزش همراه با تولید، ایجاد هنرستان های دانش بنیان در مناطق آزاد تجاری و اقتصادی، تاکید بر ارتقای کیفیت آموزش همراه با تولید، توسعه هنرستان های کشاورزی، توسعه آموزش های متناسب با فناوری های نوین و آمایش منطقه ای (نیاز بازار کار )، مشارکت با بخشهای خصوصی و خارج از آموزش و پرورش مانند بنگاههای اقتصادی و موسسات خدماتی به منظور بررسی نیاز های جامعه و تولید ملی با استفاده از کارگاه های تخصصی و نیروی مهارت دیده تجربی و علمی را از جمله راهکارهای پیشنهادی برای تقویت و توسعه هنرستان ها برشمرد.
بر پایه این گزارش، سی و ششمین اجلاس سراسری مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور در سالن اجلاس سران با حضور وزیر آموزش و پرورش و مدیران کل آموزش و پرورش استان ها در حال برگزاری است.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان