به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، شهریار خواجه صالحانی؛ سرپرست آموزش و پرورش منطقه ١١ تهران با اشاره به اینکه نظام آموزش و پرورش بزرگترین نیرو و سرمایه انسانی را در اختیار دارد، اظهار کرد: یکی از بهترین راه های تحکیم و تقویت هویت ملی، تقویت هویت در آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه، آموزش و پرورش نقشی خطیر و دشوار در جهت شکوفایی و پرورش استعدادها و قابلیتهای افراد به منظور تبدیل آنها به افرادی آگاه، مسئول و دارای هویت ملی ایفا میکند افزود: آموزش و پرورش میتواند به عنوان اصلیترین نهادی در نظر گرفته شود که وظیفهی درونی کردن ارزشها و اصول حاکم بر جامعه و اجرای سیاستهای متخذه برای دستیابی به ایران قوی را بر عهده دارد. لذا تلاش در جهت رشد و تقویت هویت ملی از نیازهای اصلی و اساسی در نظام آموزش و پرورش محسوب میشود.
«آموزش و پرورش بستر بسیار مناسبی برای تقویت هویت ملی است»
خواجه صالحانی با اشاره به اینکه عدم توجه یا کمتوجهی به هویت ملی در اهداف نظام تعلیم و تربیت؛ تأثیرات عمیقی در بسیاری از اجزا و برنامههای این نظام از جمله برنامه درسی، کتب آموزشی، فعالیتهای پرورشی، فوق برنامه و… به دنبال خواهد داشت که نیازمند توجه ویژه از سوی مسئولان نظام تعلیم و تربیت است گفت: تقویت هویت ایرانی اسلامی دانش آموزان یک ضرورت است که موجب تعهد و وفاداری آنان به کشور و دستیابی به ایران قوی خواهد شد و این مهم با محقق ساختن تربیت تمام ساحتی مورد تأکید سند تحول بنیادین قابل اجراست. توجه به ساحتهای ششگانه تعلیم و تربیت و تربیت دانشآموز در تراز جمهوری اسلامی ایران زمینه وصول سریع به ایران قوی را فراهم خواهد آورد.
وی در ادامه پیرامون مهارت آموزی و آموزش دانش بنیان تصریح کرد: یکی از هدف های عملیاتی و راهکارهایی که در نظام تعلیم و تربیت در سند تحول بنیادین مورد تاکید است؛ پرورش تربیت یافتگانی است که از جمله ویژگیهای ایشان، دارا بودن حداقل یک مهارت مفید برای تامین معاش حلال است به نحوی که در صورت جدایی از نظام تعلیم و تربیت رسمی، در هر مرحله توانایی تامین زندگی خود و اداره خانواده را داشته باشند. و برای رسیدن به این هدف مهم، راهکارهای متعددی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ارائه شده است.
خواجه صالحانی اصلیترین سرمایه برای توسعه دانش، خلاقیت و نوآوری در حوزه دانش بنیان، را نیروی انسانی دانست و اظهار کرد: برای رسیدن به اقتصاد دانش محور و نوآوری در زمینه فناوری های برتر، پرورش نیروی انسانی ماهر و متخصص حائز اهمیت است چنانچه تلاش بر آن بوده است که در آموزش و پرورش و دانشگاه ها، یادگیری صرفاً تئوری، به سمت آموزش مهارت محور سوق داده شود و رشد خلاقیت و مهارت بهکارگیری دانش و استفاده از آن، به توجه بیشتری معطوف شود؛ اما حقیقت آن است که برای پیشرفت جدی در این عرصه از طرفی نیاز به تشخیص صحیح استعدادها و از طرف دیگر ایجاد زمینه پرورش خلاقیتها از طریق برگزاری دوره های کارورزی و کارآموزی در محیط های کاری مفید در کنار آموزش دانش و مهارت آموزی وجود دارد. همچنین نیاز به پشتیبانی از نیروی انسانی که در سیستم آموزش و پرورش مهارت های دانش آموزان دانش بنیان را آموختهاند، وجود دارد تا این افراد پس از فراغت از دوره های آموزشی وارد بازار کار شده و بتوانند از آموخته های خود جهت تأمین معاش حلال بهره ببرند.
وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع، لازم است استعدادیابی صحیح با ارائه مشاوره لازم به دانش آموزان در زمان ورود به دوره متوسطه و سپس بهره گیری از ظرفیت های موجود جهت ارتقاء روز افزون سطح آموزش و در نهایت مشارکت با نهادها و شرکت های مختلف با هدف ایجاد زمینه های لازم برای حضور هنرآموزان و دانشآموختگان رشته های دانش بنیان آموزش و پرورش در محیط های حرفه ای و در نهایت حمایت از ایشان جهت ورود به بازار کار، زنجیرهای موفق از فعالیتها را جهت موفقیت در عملیاتی شدن راهکارهای مربوطه، بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم تا به نتیجه مطلوب در این زمینه دست یابیم.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران