یکم- انقلاب اسلامی ۵۷ که با رهبری هوشمندانه و حکیمانه امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) و اراده سترگ مردم رخ داد، صرفاً یک انقلاب سیاسی و تغییر حکومت و حاکمیت نبود، بلکه دگرگونی عمیق فرهنگی را در جامعه ایجاد کرد که سبب احیا آموزهها و شعائر اسلامی و آرمانهای انسانی به ویژه گفتمانهای مهمی همچون عدالت و برابری شد.
تحقق کامل و استمرار دگردیسی فرهنگی ناشی از انقلاب ۵۷، مستلزم تحول عمیق در نظام تعلیم و تربیت بود تا نسلی پرورش یابد که آرمانهای نهال نوپای آن روزها و درخت تنومند این روزهای انقلاب را ادامه دهد.
” آموزش و پرورش کنونی کشور ما، ساخته و پرداخته فکر ما و برنامههای ما و فلسفه ما نیست، بنای کار بر آن فلسفهای نبود که ما امروز دنبال آن فلسفه هستیم”. اینها بخشی از بیانات و نگرانیهای رهبر معظم انقلاب در مرداد ماه ۱۵ سال قبل است که ضرورت تغییر و تحول در فلسفه آموزش و پرورش را به همگان متذکر شدهاند.
دوم- سند تحول بنیادین، کلید واژه نظام تعلیم و تربیت در یک دهه اخیر بوده است. سندی که کوشیده، افق و چشم انداز نظام آموزشی و پرورشی ایران اسلامی را آنچنان طراحی و ترسیم کند که خروجی و محصول نهایی آن، تربیت و پرورش نسلی باشد که مراتبی از حیات طیبه را درک کرده باشند.
با وجود تدوین، ترسیم و ابلاغ این نقشه راه و سند بنیادین، واقعیت آن است که در گامهای نخستین تحول قرار داریم و تا رسیدن به سرمنزل مقصود، راه بسیار است و طولانی. انذارها و گلایههای مکرر و مستمر امام خامنهای ( مد ظله العالی) به عنوان ناخدای کشتی انقلاب از عدم اجرای صحیح سند، مهمترین شاهد بر این ادعا است.
سوم- برای آنکه تحول از کاغذ و بخشنامه و همایش خلاص شود و بر روی ریل صحیح قرار گیرد، باید “دانشآموز، معلم، مدرسه و خانواده” به عنوان ارکان اصلی دستگاه تعلیم و تربیت، مورد توجه جدی قرار می گرفتند.
تجربه بیش از سه دهه فعالیت در جایگاههای مختلف پرورشی از مربی تربیتی مدرسه تا معاون پرورشی اداره کل، به من درس آموز این نکته شد که حلقه نخستین تحول، دانشآموز است. در این اندیشه بودم که چگونه میتوان سند تحول را عملیاتی کرد و از حرفهای تکراری و خسته کننده فاصله بگیریم. از این رو در سال تحصیلی گذشته برای نخستین بار در کشور طرحی را با عنوان ” دانشآموز تراز انقلاب اسلامی” در بوشهر نوشتیم و اجرا کردیم که هدف آن شناسایی دانشآموزان جامع الشرایط برای الگودهی جامعه بود. دانش آموزانی که در کارنامه آنها نخبگی تحصیلی، برگزیده شدن در مسابقات مختلف علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی و فعالیت اجتماعی خارج از مدرسه و مطالبه گری اجتماعی دیده می شد.
پس از ماهها تلاش و تشکیل کمیتههای مختلف و روشنگری و تبیین موضوع، توانستیم ۲۵ گل سرسبد استانی را شناسایی کنیم. در ابتدای طرح با آنکه عالِم بودم که دانشآموزانی شایسته کشف خواهند شد اما خروجی طرح در سال نخست اجرا، مرا شگفت زده کرد، چرا که دانشآموزانی را دیدم و درک کردم که سالها جلوتر از سن طبیعیشان، گام بر میداشتند و به مقبولیت اجتماعی رسیده بودند.
چهارم- در سال تحصیلی جاری که مصادف با توفیق خدمت به فرهنگیان استان در سمت مدیرکلی شده است، طرح “تراز انقلاب” را از دانشآموز به خانواده و مدرسه گسترش دادهایم و در کنار دانش آموز تراز انقلاب، میزبان و پایه گذار همایشهای ملی مدرسه و خانواده تراز انقلاب اسلامی هستیم. به گمان و زعم این قلم، هدایت ارکان اربعه تعلیم و تربیت به آرمانهای انقلاب و حکومتی که سکانداری آن بدست نائب امام زمان است، تنها راه اجرای کامل و جامع سند تحول بنیادین میباشد. ما گریز و مفری نداریم جز اینکه هدف نهایی و غایی خود را “آموزش و پرورش تراز انقلاب اسلامی” قرار دهیم. اقتدار ایران قوی در گام دوم انقلاب در دستان نسلی است که انقلابی و جهادی بودن در باورهای آن ریشه دوانده باشد که با همت و کوشش همگانی این مهم، دور از دسترس نیست.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر