به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان ایلام، به مناسبت برگزاری سی و ششمین اجلاسیه مدیران و روسای آموزش و پرورش از 29 لغایت 31 مرداد ماه 1401 در تهران، روابط عمومی آموزش و پرورش استان یادداشتی را از “عزت اله ناصری” رئیس آموزش و پرورش شهرستان هلیلان دریافت کرده است.
مشروح این یادداشت را که با عنوان “گام های موثر دولت سیزدهم در رفع چالشهای نصیب برابر آموزشی” می باشد در زیر میخوانید:
با استقرار دولت انقلابی سیزدهم و مشخص شدن خط مشی ،رویکردها و برنامه های ویژه ای که در جهت برقراری عدالت آموزشی و نصیب برابری آموزشی داشت، بارقه های امید در دل قاطبه فرهنگیان شکل گرفت.
از آنجا که “آموزش رایگان برای همه” همواره یکی از دغدغه های رهبری معظم انقلاب و مردم محروم بوده است دولت قوی مردمی با ایجاد “قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی” در سراسر کشور بویژه مناطق محروم نخستین گام موثررا در در راستای نیل به هدف استقرار عدالت آموزشی برداشت.
اجرای قانون رتبه بندی پس از سالها وقفه نشان از توجه ویژه دولت قوی مردمی به شان و منزلت معلمان و عزت مندی و کرامت معلم دارد به طوری که مهمترین اقدام دولت سیزدهم در جهت ارتقای عدالت اجتماعی را می توان همین “اجرای رتبه بندی معلمان” دانست .
دولت انقلابی جدید در راستای اجرایی نمودن “عدالت تربیتی مد نظر مقام معظم رهبری” با فراهم کردن «نصیب برابر آموزشی» و «عدالت ترمیمی» در جهت تربیت نسلی در تراز انقلاب اسلامی گام های بلندی برداشته است.
هر چند دولت سیزدهم، آموزش و پرورش را به عنوان اصلی ترین زیربنای توسعه جامعه مد نظر قرار داده است و دولت انقلابی جدید در راستای اجرایی نمودن “عدالت تربیتی مد نظر مقام معظم رهبری” با فراهم کردن «نصیب برابر آموزشی» و «عدالت ترمیمی» در جهت تربیت نسلی در تراز انقلاب اسلامی گام های بلندی برداشته است اما در مسیر برقراری “عدالت آموزشی” و “نصیب برابر آموزشی” با چالشهای فراوانی روبروست که باید در جهت رفع آن، چاره اندیشی های لازم به عمل آید ازجمله:
1-کمبود فضای آموزشی و نبود معلم و نیروی انسانی متخصص به ویژه در نقاط محروم و دور دست یکی از موانع اصلی اجرای نصیب برابر آموزشی می باشد که دولت انقلابی با بهره گیری از تمام ظرفیت های انسانی و منابع خدادادی کشور تا حد ممکن در جهت رفع این مشکلات و موانع گام هایی برداشته است.
2- از آنجا که در دوران شیوع کرونا شاهد افت شدید یادگیری تحصیلی دانشآموزان بودیم امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به فعالیت چشمگیر و تلاش شبانه روزی معلمان داریم لذا آموزش حضوری برای دانش آموزان به عنوان یکی از اولویت های اصلی دستگاه تعلیم و تربیت جهت برقراری عدالت آموزشی امری ضروری است
3-آموزش و پرورش در حال حاضر با کمبود نیروی انسانی متخصص به خصوص در مناطق محروم روبرو است لذا باید با به کارگیری معلمان جدید زمینه دسترسی همه دانش آموزان به آموزش مناسب و دوره های ویژه مهارتی را فراهم نماید.
4-دولت سیزدهم در جهت بالا بردن انگیزه شغلی معلمان و دلبستگی حرفه ای آنان باید طرح ها و امتیازات ویژه ای ارائه نماید که اجرای قانون رتبه بندی یکی از این مشوق هاست.
5- انتخاب مدیرانی توانا، متخصص، متعهد و خلاق و جذب نیروی کارآمد، متخصص، مومن و متعهد میتواند جایگاه والای معلم در اجتماع را ارتقا بخشد و زمینه عینیت بخشی به امور آموزش و پرورش را فراهم نماید.
6- هر چند در در سالیان اخیر در زمینه ارتقاء علمی معلمان فعالیت هایی انجام شده ولی کافی نیست آموزش و پرورش دولت قوی مردمی باید با برگزاری دوره های ضمن خدمت به صورت حضوری و همچنین تشویق و ترغیب به فرهنگیان به ادامه تحصیل در جهت افزایش بار علمی معلمان و تربیت نیروهای متخصص تلاش کند .
7- در زمینه افزایش سطح کیفی آموزش و کاربردی نمودن علم در زندگی روزمره دانش آموزان، تنوع رشته های مهارتی را به خصوص در متوسطه مد نظر قرار دهد و پیشرفت تحصیلی را صرفاً درصد قبولی نداند بلکه به اقدام پژوهی و پژوهش در کلاس های درس توجه ویژه ای داشته باشد.
8- آموزش و پرورش در دولت انقلابی سیزدهم نیازمند تحول و ارائه شیوه های جدید و مبتکرانه و برنامه های ویژه متناسب با سند تحول بنیادین و گام دوم انقلاب می باشد که در این راستا گام های موثری برداشته شده است .
9- از آنجا که آموزش و پرورش به عنوان مهمترین رکن توسعه و پیشرفت نظام اسلامی جایگاه نخست را در تعالی و پیشرفت جامعه اسلامی دارد دولت سیزدهم با نگاهی عمیق به مقوله تعلیم و تربیت در تحقق اهداف سند تحول بنیادین به عنوان کمال مطلوب موجب نوآوری، پیشرفت و تحول در سیستم جدید آموزشی گردیده است .
10- توجه به سخنان مقام معظم رهبری در مورد سند تحول بنیادین و اهداف این سند مانند تعمیق تربیت اسلامی، تقویت بنیاد خانواده، افزایش نقش مدرسه، استفاده از فناوری های نوین، توسعه ظرفیت پژوهش و نوآوری و متناسب سازی فضاهای آموزشی و تربیتی با ویژگی های دانش آموزان از جمله اصولی است که باید چراغ راه آموزش و پرورش قرار گیرد و میتواند به رفع چالش” نصیب آموزشی برابر در دولت سیزدهم ” و “اجرای عدالت اجتماعی مدنظر مقام معظم رهبری” کمک کند.