به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان، مهدی عابدینی نیا مدیر آموزش و پرورش شهرستان ملایر در حاشیه سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور که با شعار “آموزش و پرورش دانش بنیان و تحول آفرین، پیشران ایران قوی” در مرکز همایش های بین المللی جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است، اظهار داشت: بعد از تعریف و ابلاغ سند جامع علمی کشور، سپس تبیین و تعریف سند تربیت رسمی و عمومی کشور که زیرمجموعه آنها سند تحول بنیادین آموزشوپرورش تدوین و ابلاغ گردید، ریلگذاری حرکت نظام آموزش و پرورش ایران بهعنوان بزرگترین نهاد تربیت رسمی مشخص و تبیین گردید؛ و مشخص شد که همه متصدیان تعلیم و تربیت رسمی کشور در قالب یک چهارچوب مشخص برای نیل به اهداف تعلیم و تربیت تلاش نمایند.
عابدینی نیا افزود: به جهت جاری سازی اسناد بالادستی ذکرشده در نظام آموزشوپرورش خصوصاً ساحت مدرسه، ابزارهای جاریسازی مفاهیم اشارهشده یعنی 1.راهکارهای عملی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و 2.سند تعالی مدیریت مدرسه با بهرهگیری از مدل تعالی EFQM ، طراحی و ابلاغ شده است. یکی از بزرگترین مشکلات در نظام تعلیم و تربیت کشور تنوع ایجاد شده در مدارس هست که تاکنون هجده گونه مدرسه شناساییشده است. ولی در بین همه این مدارس، مدارس استعداد درخشان(تیزهوشان) که بهمنظور تحقق «عدالت آموزشی» در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی و تحقق امر خطیر شناسایی، هدایت و تربیت صاحبان استعدادهای برتر برای پرورش نخبگان آینده کشور؛ در چارچوب اسناد بالادستی بهویژه سند ملی نخبگان و سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ایجادشدهاند، نیازمند نگاهی متفاوت و سازوکارهایی مختص و درخور، جهت حرکت به سمت اهداف(مدرسه متعالی) میباشد.
وی اضافه کرد: واقعیت عینی و تعاملات میدانی در عرصه تعلیم و تربیت، نشان دهنده این موضوع است که سیستم مدیریت کلان و خرد تعلیم و تربیت کشور تفاوت معنا داری در نگرش و تدبیر امور این مدارس با سایر مدارس، نشان نمیدهد. در صورتی که در فرایند توسعه تعلیم و تربیت و نهایتا” توسعه کشور ، جایگاهی فراتر و بلندمرتبه برای مدارس استعدادهای درخشان و همچنین دانش آموختگان آن مدارس نسبت به سایر مدارس مد نظر میباشد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان همدان