به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان، محمد سعید کنعانی در حاشیه سیو ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزشی پرورش کشور، گفت: پاندمی کرونا و شیوع ویروس کووید 19رخدادی جهانی بود که توانست در چند ماه، روند فعالیت بسیاری از حوزه ها را دگرگون نموده و جهان را وارد مناسبات جدیدی در تمامی عرصه های زندگی بشر به ویژه آموزش وپرورش نماید.
وی افزود : این عرصه، بستر آموزشی متفاوتی را برای دانش آموزان تعریف کرد و در کشور ما، مدیران و معلمان در مواجهه با این بحران، با ایجاد شیو ه های مدیریتی انعطاف پذیر و با توجه به وضعیت های قرمز، زرد و آبی، اقداماتی را انجام دادند که نظام تعلیم و تربیت را وارد فاز جدیدی کرد.
کنعانی با بیان اینکه واژه”زیست بوم جدید “مفهومی در حال توسعه است و ویژگی بارز آن توسعه آموزش مجازی است، اظهار داشت : فضایی که تهدیدها و آسیب هایش کمتر از مزایای آن نیست و در شرایط آموزش تلفیقی نیاز به توجه فراوان، بررسی دقیق، آسیب شناسانه و ارائه راهکارهایی برای پیشگیری از آسیب های جدی دارد.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو سنندج به فرصت های زیست بوم جدید اشاره کرد و گفت: از مهم ترین فرصت های ایجاد شده در بستر این فضا می توان به فرصت بازنگری به فرآیند آموزش، حرکت به سمت جهانی سازی آموزش، عدالت آموزشی به لحاظ بی مکانی و بی زمانی، افزایش مهارت فناوری معلمان و دانش آموزان، خلق رویکردهای جدید آموزشی، صرفه جویی در اقتصاد، زمان و انرژی اشاره کرد.
وی ادامه داد : همچنین آسیب های روحی ناشی از اضطراب، افسردگی، انزوای اجتماعی، مشکلات جسمی ناشی از کم تحرکی، عدم تحقق عدالت آموزشی به دلیل زیرساخت های ضعیف و دسترسی به خدمات آموزشی نیز بخشی از تهدید های آموزش مجازی در دوران پاندمی بود.
کنعانی در پایان اظهار داشت : با استناد به یافته های پژوهشی که در خصوص ورود نظام تعلیم و تربیت به عرصه زیست بوم جدید در ساحت های مختلف تربیتی، علمی و اجتماعی صورت گرفته است؛ می توان با اتکا به اسناد بالادستی مانند سند تحول بنیادین در مسیر بهبود و رشد آموزش و پرورش حرکت نمود.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان كردستان