به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، محمد بابا آهنگر در حاشیه اجلاس روسای کشور توسعه عدالت آموزشی را یکی از مهمترین دغدغه های حاکمیتی عنوان کرد و گفت: در سند تحول بنیادین بر آن تاکید شده است. رییس آموزش و پرورش تسوج افزود: یکی از مهمترین چالش ها در مناطق کم برخوردار عدم ثبات در نیروی انسانی می باشد . اکثر معلمان در این مناطق در دومین و یا سومین سال خدمت آموزشی به مراکز استان و یا شهرستان های بزرگ انتقال می یابند و از طرفی افزایش هزینه های رفت و آمد و مشکلات دیگر و همچنین هزینه های سنگین اجاره مسکن با درآمد های خیلی محدود همکاران هیچ همخوانی ندارد، در نتیجه این مناطق از نیرو های مجرب خالی می شود.
وی در خصوص راه حل های پیشنهادی اضافه کرد: شایسته است اکثر استخدام ها از داوطلبان بومی همان منطقه باشند.
بابا آهنگر در خصوص کلاس های چند پایه در مناطق روستایی گفت: چالش در گسترش بی عدالتی آموزشی تخصیص معلم بر اساس جدول تعیین ظرفیت کلاس بندی دانش اموزان در کلاسهای چند پایه در چارچوب توسعه سنواتی می باشد که نتیجه آن تدریس یک معلم در یک کلاس پنج و یا چهارپایه در کنار مدیریت مدرسه می باشد .
وی تصریح کرد: نتیجه این امر عدم رعایت میزان ساعات آموزشی برای هر درس و هر پایه می باشد و اکثر این دانش اموزان با وجود داشتن استعداد ذاتی در دوره اول متوسطه ترک تحصیل و یا اجبار فقط دردوره کاردانش تحصیل نمایند.
وی در خصوص این مشکل سیاست، عملیاتی شدن روستا مرکزی با تهیه امکانات رفت و آمد با پوشش هزینه ای صد در صد را پیشنهاد داد و گفت: این امر در ادامه باعث کاهش هزینه ها از جمله استفاده بهینه از نیروی انسانی و کاهش هزینه نگهداری مدارس خواهد شد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان آذربايجان شرقي