بسته تحولی وزارت آموزش و پرورش و در ذیل اهداف والای سند تحول بنیادین، سند تحول دولت مردمی و با رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، به دنبال تحقق فرآیند آموزش و پرورش مبتنی بر شش ساحت تربیتی است؛ طرح «مدرسه کانون تربیتی محله» به عنوان یکی از طرح های راهبردی وزارت متبوع با محوریت انجمن اولیا و مربیان مدارس شکل گرفته است.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، هادی زمانی نژاد؛ رئیس آموزش و پرورش منطقه ۴ پایتخت با تاکید بر منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «نگاه به آموزش و پرورش باید نگاه به یک دستگاه زیربنایی باشد نه مصرفی و هزینه کردن در آموزش و پرورش همچون سرمایهگذاری در مسائل زیربنایی در نظر گرفته شود.»؛ توجه به ساختارهای زیربنایی تعلیم و تربیت را مهم برشمرد.
وی با بیان اینکه طرح «مدرسه کانون تربیتی محله» با هدف کاهش فاصله میان جامعه و مدرسه و تعامل اثربخش آن ها با هم، ارتباط میان یادگیری های مدرسه و زندگی اجتماعی، تبدیل مدرسه به کانون پیشرفت محله، افزایش مشارکت عوامل اثربخش بیرونی در امور آموزشی و پرورشی مدارس ارائه شده است اظهار کرد: در هر جامعه ای، خانه و مدرسه به عنوان دو نهاد اصلی تعلیم وتربیت مطرح هستند و در واقع؛ وضعیت موجود هر جامعه ای نتیجه یادگیری دیروز افراد در خانه و مدرسه است همانطور که شرایط فردای هر جامعه نیز نتیجه سرمایه گذاری هایی است که امروز بر روی دانایی افراد در خانه، مدرسه و جامعه انجام می شود.
زمانی نژاد با اشاره بر اینکه؛ هرگاه سه ضلع خانه، مدرسه و جامعه اهداف مشترک تربیتی را دنبال کنند و دارای آرمان های مشترک باشند، آینده ای درخشان در انتظار جامعه خواهد بود افزود: می توان گفت آینده هر کودکی به میزان دانایی و توانایی اولیا و مربیان یک جامعه بستگی دارد. هر جامعه ای که والدین توانمند و مربیان کارآمد داشته باشد؛ انسان های فرهیخته ای را به جامعه عرضه می کند که باعث تعالی جامعه می شوند و این امر، مستلزم ایجاد ارتباط منطقی، مشارکت جویانه و دوطرفه میان خانه و مدرسه است. چرا که، خانواده در جریان تعلیم و تربیت با مدرسه شریک می شود، خانواده سالم فرزند سالمی روانه مدرسه می کند و مدرسه سالم با داناسازی و معرفت بخشی به دانش آموزان آنها را تواناتر کرده و انسان های کارآمدی را به جامعه تحویل می دهد.
«مدرسه کودکان را از خانواده ها می گیرد، بر روی آنها ارزش افزوده ایجاد می کند و سپس آنها را به جامعه باز می گرداند»
رئیس آموزش و پرورش منطقه ۴ شهر تهران ضمن اشاره بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که در آن مخاطب اصلی رهبر معظم انقلاب، نوجوانان و جوانان هستند که آینده سازان کشور محسوب می شوند خاطر نشان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری در سی و چهارمین اجلاس سالیانه مدیران آموزش و پرورش فرمودند «در نظام اسلامی برونداد و حاصل دوازده سال تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان و جوانان باید تربیت انسانهای مؤمن، خردمند، متفکر و اندیشمند، دانشمند، با نظم، با انصاف، دارای اخلاق اسلامی و در یک کلمه انسانهای مجاهد و اهل عمل باشد.»، لذا باید توجه داشت، همدلی و همراهی اولیا و مربیان موجب پیشرفت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان و توسعه مشارکت اثربخش اولیا و مربیان و همچنین ایجاد هماهنگی و همسویی بین روش های تربیتی خانه و مدرسه است.
زمانی نژاد مدرسه را نهاد رسمی تعلیم و تربیت خواند که در آن انسان کشف، شکوفا و توانمند می شود تا در جامعه به کار گرفته می شود. در نتیجه مدرسه کودکان را از خانواده ها می گیرد، برروی آنها ارزش افزوده ایجاد می کند و سپس آنها را به جامعه باز می گرداند. لذا به منظور تحکیم و تقویت بنیان های خانواده که از تاکیدات مقام معظم رهبری و همچنین از سیاست های دولت مردمی نیز می باشد؛ اجلاس سالیانه روسای آموزش و پرورش کشور بستر مناسبی است برای هم افزایی و ترسیم، تدوین و ارائه برنامه های کاربردی و موثر در زمینه تحکیم بنیان خانواده و پیوند میان خانه و مدرسه.
وی در پایان تصریح کرد؛ تا پیش از این، مفهوم مشارکت های مردمی، پرداخت وجه مادی بود و والدین، معنای مشارکت را پرداخت وجوه نقدی می دانستند ولی امروزه مفهوم مشارکت، بسیار گسترده تر از گذشته و به معنای دست در دست هم گذاشتن برای انجام دادن کارها است لذا ارتباط مداوم، مستمر و همکاری سازنده این دو نهاد (خانواده و مدرسه) باعث کمتر شدن دوگانگی آموزشی، تربیتی و تحقق اهداف و برنامه های آموزش و پرورش می شود.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران