به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، قاسم بیانی؛ رئیس آموزش و پرورش منطقه ١۴ تهران با تاکید بر اینکه امروزه اطلاعات نقش کلیدی را در توسعه و پیشرفت جوامع ایفا میکند اظهار کرد: در شرایط کنونی دستیابی به دانش نوین و مدیریت آن، امکان توسعه و پیشرفت را برای اکثر جوامع فراهم کرده است. بنابراین زندگی در دنیای امروز، نیازمند آموزش و پرورش مبتنی بر دانایی، تحقیق و نوآوری است.
وی استفاده از فناوریهای نوین آموزشی را سبب ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی – یادگیری، ایجاد فرصتهای یادگیری برابر، توجه به تفاوتهای فردی، کمال بخشیدن به خود و محیط پیرامون دانست و افزود: انتخاب روش و ابزار صحیح آموزشی و پرورشی در راستای تسریع فرآیند یادگیری که تامینکنندهی اهداف پرورشی از پیش تعیین شده باشد، چالشها و فرصتهای خاص خود را دارد.
بیانی خاطرنشان کرد: مطالعه نشان میدهد که نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در چند سال اخیر، با توجه به روند جهانی شدن، تاثیر گستردهای در حوزه یادگیری و آموزش، به ویژه در زمینه ارائه فرصتهای آموزشی و پرورشی، داشته است. در دنیای تعلیم و تربیت آنچه که حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد، اهمیت استفاده از فناوری نوین پرورشی و چگونگی بهکارگیری آن در فرآیند آموزش با توجه به امکانات و شرایط و موقعیت است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در آموزش شهروندی و آموزش برخی از مسایل احکام و …؛ با انیمیشن های آموزشی، فرآیند انتقال مفاهیم، آسان تر و بهتر است، بنابراین در شرایط فعلی و متناسب با اقتضای زمانه، نیازمند آموزش و پرورش مبتنی بر دانایی، تحقیق و نوآوری هستیم و استفاده از فناوریهای نوین پرورشی ما را در این امر یاری میکند و سبب ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی - یادگیری، در حوزه پرورشی، با توجه به تفاوتهای فردی، کمال بخشیدن به خود و محیط پیرامون میشود.
وی در خصوص الگوی حکمرانی و اجرایی سازی سند تحول بنیادین اضافه کرد: «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» از اسناد مهم بالا دستی در برنامه ریزی آموزش و پرورش است و طبق سند تحول، وزارت آموزش و پرورش مهمترین نهاد تعلیم و تربیت رسمی عمومی، متولی فرآیند تعلیم و تربیت در همه ساحت های شش گانه تربیتی است.
بیانی آموزش و پرورش را قوام بخش فرهنگ عمومی و تعالی بخش جامعه اسلامی بر اساس نظام معیار اسلامی، با مشارکت خانواده، نهادها و سازمان های دولتی و غیردولتی خواند و اظهار کرد: این نهاد مأموریت دارد با تأکید بر شایستگی های پایه، زمینه دستیابی دانش آموزان در سنین لازم التعلیم طی ١٢ پایه تحصیلی (چهار دوره سه ساله) به مراتبی از حیات طیبه در ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی و جهانی را به صورت نظام مند، همگانی، عادلانه و الزامی در ساختاری کارآمد و اثربخش فراهم سازد؛ لذا بر پایه ی این چشم انداز، مدرسه جلوه ای است از تحقق مراتب حیات طیبه، کانون عرضه ی خدمات و فرصتهای تعلیم و تربیتی، زمینه ساز درک و اصلاح موقعیت توسط دانش آموزان و تکوین و تعالی پیوسته ی هویت آنان بر اساس نظام معیار اسلامی است.
رئیس آموزش و پرورش منطقه ١۴ تهران، مدرسه را تجلی بخش فرهنگ غنی اسلامی و انقلابی در روابط و مناسبات با خالق، جهان خلقت، خود و دیگران دانست که به ویژه «تکلیف گرایی، مسئولیت پذیری، کرامت نفس، امانتداری، خودباوری، کارآمدی، کارآفرینی، پرهیز از اسراف و وابستگی به دنیا، همدلی، احترام، اعتماد، وقت شناسی، نظم، جدیت، ایثارگری، قانون گرایی، نقادی و نوآوری، استکبارستیزی، دفاع از محرومان و مستضعفان و ارزش های انقلاب اسلامی» را برای دانش آموزان فراهم می آورد تا دانش آموز متخلق به تربیت انسانی موحد، مؤمن و معتقد به معاد و آشنا و متعهد به مسئولیت ها و وظایف در برابر خدا، خود، دیگران و طبیعت، حقیقت جو و عاقل ، عدالت خواه و صلح جو، ظلم ستیز، جهادگر، شجاع و ایثارگر و وطن دوست، مهرورز، جمع گرا و جهانی اندیش، ولایت مدار و منتظر و تلاشگر در جهت تحقق حکومت عدل جهانی، با اراده و امیدوار، خودباور و دارای عزت نفس، امانتدار، دانا و توانا، پاکدامن و باحیاء، انتخاب گر و آزادمنش، متخلق به اخلاق اسلامی، خلاق، کارآفرین و مقتصد و ماهر، سالم و با نشاط، قانون مدار و نظم پذیر و آماده ی ورود به زندگی شایسته فردی، خانوادگی و اجتماعی بر اساس نظام معیار اسلام شود.
وی لازمه تحقق این اهداف و ارزش ها را استعانت و الگو برداری از : آموزه های قرآن کریم، نقش معنوی، اسوه ای، هدایتی و تربیتی پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (علیهم السلام)، آموزه های بنیادین مهدویت و انتظار که رمز هویت اسلام ناب و عامل حیات و بقای آن در عصر غیبت است، میراث نظری و عملی حضرت امام خمینی(ره)، رهنمود های علمی و منطقی و پدرانه و دلسوزانه مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه ای دانست.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران